bouten en moeren set of stuklijst

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wiro

bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor wiro » 24 Nov 2021, 21:15

Ik heb mijn Defender 110 V8 uit 1984 nu geheel gedemonteerd en klaar voor de montage van het nieuwe frame. Zowat alle bouten en moeren zijn beschadigd of door geslepen, dus ben ik op zoek naar een nieuwe set bouten en moeren. In eerste instantie voor de voor- en achter as, en daarna ook voor de overige delen.

De assen en beugels zijn vrij eenvoudig te vinden, maar bouten en moeren is een heel gepuzzel. Ik kan ook nergens een specificatie vinden van het type schroefdraad dat ergens in zit of diameters / lenget van bouten. Heeft iemand een manual of parts list waar de bouten en moeren op staan?
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque :D
Discovery 3 TD2.7 SE

https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html

Edward

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2021, 23:01

Online even een restoration manual of parts manual downloaden.
https://www.landroverweb.com/landrover/ ... -td5-puma/

Bij Indi.nl vind je UNF en UNC bouten en moeren in beperkt assortiment. Wil je geld verbranden kun je op E-bay complete sets kopen voor rond de 600 euri's.

Als je wijs bent gebruik je alleen UNF op de assen, cardanassen en andere plekken waar je niet omheen kunt en gebruik je verder gewoon metrisch. Dat scheelt echt een enorme hoop geld en gekloot.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Nov 2021, 08:41

In het werkplaatshandboek staat voorin wel een algemeen verhaaltje over UNF en UNC bouten (en moeren), maar niet specifiek "wat waar" moet komen en welke lengte.
En in het onderdelen handboek staat voor de meeste bouten en moeren wel een origineel onderdeelnummer, maar de maat staat er niet bij.
Het blijft gewoon een gepuzzel.

En UNF of UNC bouten/moeren worden tegenwoordig weinig meer gebruikt, allemaal metrisch, dus bouten en moeren zijn er nog wel, maar je dient volle doosjes te kopen zoals ik zag op de site van INDI.nl, die bestelt ze weer bij Kramp (een toeleverancier voor landbouwmechanisatiebedrijven) en daar kun je in veel gevallen ook alleen volle doosjes kopen. Net als bij Techniekwebshop.nl, die besteld ook bij Kramp.

Vorig jaar had ik een UNC bout nodig voor een oude trekker. Lengte en diameter wist ik, en Kramp had hem ook in het assortiment, echter per 50 stuks en die andere 49 bouten gebruik ik nooit weer dus een andere oplossing gezocht. Na zoeken kwam ik op een site van iemand die onderdelen verkocht voor oude Volvo's en daar wordt die bout gebruikt in de wielophanging. Maar twee stuks besteld, wel duur inclusief verzendkosten, maar veel goedkoper dan een doos vol van Kramp.

Groet,

Erik.

p.s. Een mechanisatiebedrijf die vroeger (50 jaar geleden) al deed in Ford tractoren en/of McCormick-International tractoren, die hebben misschien nog e.e.a. in voorraad.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2021, 10:22

Wellicht is dit een business-opportunity".
Begin een handeltje in de rare verouderde maten bouten en moeren.
Eerst even goed doorrekenen hoeveel je nu per stuk en/of per tien moet vragen.
Voor de basis-bestellijst en de berekening van de "prijsjes" kan je dan teruggrijpen naar Kramp.

Als je dan ook nog eens geleidelijk aan - bijv. met hulp van de verschillende Merken-forums - lijsten van de gebruikelijke maten kan publiceren dan heb je tzt waarschijnlijk wel een zekere omzet. Ik denk dat je met een 40 jaar oud part-nr bij de moderne dealer meestal achter het net vist.

Groeten MarcS

PS   Vroeger had je in iedere stad wel een oud familiebedrijf ijzerhandel, als je (veel) tijd had dan hadden ze daar ook alles.
      Alhier was dat Pothoven, die had echt alles, hij had ook altijd alle tijd, Pothoven was fameus, als Pothoven het niet had dan was het er niet.
      Daarnaast waren er nog minstens twee andere ijzerhandels die bijna alles hadden.
      Dit alles is inmiddels verleden tijd.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2021, 10:48

Bij Paddock en Budgetparts kun je bouten en moeren per stuk bestellen. Daar staan de bouten ook bij het onderdeel dus moeilijk is het niet..... Kijk je bij vooras staan daar de bouten en moeren om de swivelbollen aan de as te bouten gewoon bij.

In de parts manual staat van ieder onderdeel de boutmaat en lengte. Een werkplaatshandboek is iets anders.......

Ga je een hele auto doen is een doosje van 25 stuks nie te veel nie....... :roll:

Metrisch is goedkoper en simpeler maar een diff met metrisch aan het ashuis bouten is veel werk op niks. Dus voor een deel zit je eraan vast.

Marc: Imparts doet dat al jaren. Zakjes met UNF, BSF of UNC verkopen met gewoon wat willekeurige hoeveelheden bouten, moeren en vooral veel ringen.

Totaal nutteloze setje maar het moet wel gouden handel zijn! Want er zijn er meer: https://www.inchcompany.nl/en_GB/c-3947842/unf/

Maat van me koopt alles in bij Westfieldfasteners in UK. Da kost zelfs met transport een fractie van Kramp. Want die zijn met alles te duur of het nou een aftakas is, topstangen of oliepompen.....
Edward van Vugt

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 25 Nov 2021, 11:45

partmanual stc9021cc dit is defender 1987 to 2001 on
staan 99% welke draad, M (metrich) unf enz, dikte. en lengte

defender is voor 95% metriche draad

als verlegen zit om speciaale bouten ga eens naar je lokale grote werkplaats voor tractoren, die hebben meestal iets.
koop je nieuwe bouten bij een goede winkel, waar ook de klasse erop vermeld staat.
gr pascal

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Nov 2021, 13:11

Inderdaad, in het onderdelen handboek staat de boutmaat en lengte vermeld (net even gekeken), voor een heleboel dingen.
Er staat niet bij of het een 8.8, 10.9 of mogelijk 12.9 sterkteklasse bout betreft.

En Kramp is duur! Maar in veel gevallen heb je het onderdeel de volgende dag binnen mits voor 18.30 uur besteld.
Ik had een aantal jaren geleden, een nieuwe hydraulische rijmotor nodig voor mijn minishoveltje. Kramp kon het ding leveren voor zo'n € 2800,- excl. BTW.
De fabriek (van de minishovel) gevraagd en die hebben mij eentje geleverd voor nog geen € 1800,- excl .BTW, nog een hoop geld, maar zonder gaat niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2021, 13:23

Dat hadden wij met de Bobcat. Motor kapot, een prul van een 2cilinder boxer. Moest iets van 4.5K kosten. Dus op de sloop een Subaru blok gehaald met 35K op de klok :shock: voor 750 euri's en die erin gemeubeld. Voor 1000 euri's en 2 dagen werk klaar.

Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat we daarna beide oliepompen moesten reviseren/upgraden want die konden niet zo goed overweg met 4x meer vermogen. :D

You gotta pay to play!

De Fendt 824 staat nog te wachten op een reparatie want daar gaat alleen 6K aan motordelen in.........
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Nov 2021, 19:16

Edward schreef:De Fendt 824 staat nog te wachten op een reparatie want daar gaat alleen 6K aan motordelen in.........

Heb je al een kenteken aangevraagd voor de trekker?
Dit jaar kan het nog zonder keuring bij de RDW.

Groet,

Erik.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2021, 19:20

Dank voor de tip. Ja, hebben we gedaan. :D
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”