LED ombouw Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Solihull

LED ombouw Defender

Berichtdoor Solihull » 13 Nov 2021, 10:03

Voor februari staat een reis naar de Noordkaap gepland met de Defender. Wat extra licht zou dus wel welkom zijn.

Omdat ik liever de auto origineel houd en geen imperiaal wil monteren, overweeg ik de H4 lampen om te bouwen naar LED. Er is best veel beschikbaar aan ombouw sets. Op het forum en internet kan ik wel wat info hierover vinden, maar niet heel actueel. Ik ben dan ook benieuwd of hier iemand er ervaring mee heeft. Zowel qua inbouw als lichtopbrengst.

Dank alvast!

Erik Peters

Re: LED ombouw Defender

Berichtdoor Erik Peters » 13 Nov 2021, 14:22

Wat wil je precies?
De 7" koplampen intergraal vervangen voor units met LED verlichting of het H4 gloeilampje vervangen voor een LED exemplaar (hiervan verwacht ik niet veel meer lichtopbrengst, hooguit meer hinder voor andere weggebruikers).

Ik heb bij mijn Td5 de koplampen vervangen voor LED exemplaren (van Wipac), dus die is niet origineel meer, maar het geeft wel meer licht (met name bij grootlicht). De originele H4 koplampen geven wel meer strooilicht vlak voor de auto.
Je zou ook nog kunnen overwegen om 'heldere' koplampen te monteren (met kunststof 'glas') en gewone H4 lampjes, dat schijnt ook meer licht te geven (dit lijkt nog het meest origineel).
Evenals het monteren van een 'Zweedse lichtversterker' (maar hierover zal MarcS je wel informeren).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2021, 17:16

Precies.
Een "Zweedse Lichtversterker" (hij mag ook van niet Zweedse komaf zijn) is in ieder geval een goede eerste stap naar meer licht. Een "Zweedse Lichtversterker" zorgt voor een korte en dikkere bekabeling naar de koplampen, zo krijg je meer van de 12V boordspanning bij de koplamp, en de lichtversterker voorkomt dat de stuurschakelaar de volle stroom moet schakelen ... dus zal het niet zo gauw voorkomen dat de schakelaar oververhit raakt en daarna uitvalt.

Gewone H4 lampjes zijn er in verschillende helderheden, de helderste zouden een wat kortere levensduur hebben, maar ook die kunnen heel lang mee gaan ... dus kan het lonen even te kijken naar helderder lampjes (je kan ook gewoon eens wat verschillende lampjes "onderzoeken" - zie de goedkoopste lichtmeet-methode onderaan -- het hoeven niet per sé de duurste lampjes te zijn: ik heb al eens heel goede lampjes bij de Aldi gehaald.).

De heldere polycarbonaat koplamp-units zijn ook een aanbeveling. In theorie is polycarbonaat in vergelijking met glas minder helder, maar in de praktijk is het glas veel dikker en laat daarmee minder licht door. Verder is kennelijk het ribbel-ontwerp in de reflector de betere oplossing, de lichtspreiding is evenwichtiger, bij de traditionele koplamp-unit heb je een gladde reflector zorgt het glas voor de spreiding.

LED koplampen kan ook maar je moet het 1º niet doen voor het mindere verbruik (dwz ik zag bij een LED-koplamp dat er sprake was van 35 Watt) , en 2º je afvragen of een universeel lamp-type niet handiger is wanneer je naar "verre" streken gaat.

En ... welk type koplamp je ook kiest: Ik zou je aanbevelen om (kristal)heldere polycarbonaat ruitjes vóór de koplampen te maken/monteren. Sneeuw en ijs houd je daarmee in ieder geval rond de koplampen buiten. Weliswaar loop je het risico dat die ruitjes bij plakkende sneeuw weer dichtsneeuwen (schoonmaken is dan wel weer makkelijk), de grote winst is dus dat er geen sneeuw rond de koplampunit naar binnen dringt, daar dan deels smelt en daarna verijst. Polycarbonaat-ruitjes zorgen ook dat glazen koplamp-units - mocht je die hebben/houden - beschermd zijn tegen steenslag etc.

O ja, een radiator-muff is natuurlijk ook een must: Je houdt hiermee sneeuw en ijs (en modder en vuil) weg uit de radiator en de motor-ruimte ... en de motor komt beter op temperatuur ... en de kachel werkt beter (en het "main-bulkhead" wordt ook nog eens iets minder koud).

De leukste en goedkoopste lichtmeet-methode.
Wil je op een leuke, goede en betrouwbare wijze de helderheid van de koplampen (of de lampjes zelf) testen neem dan de vetvlekfotometer.
Maak in een eenvoudig dun wit vel papier een vetvlek, je meetinstrument is klaar. De truuk is nu dat zodra de lichtsterkte aan twee kanten van het papier gelijk is de vetvlek ineens verdwijnt (of hoogstens een kleurverschil toont). Is het aan "jouw" kant helderder dan toont de vetvlek donkerder.
Bij twee te vergelijken lampjes houd je het papier gewoon tussen de lampjes - die op een zekere onderlinge afstand staan. Je bepaalt daarna het punt waarbij de vetvlek verdwijnt. Precies in het midden en de lampjes zijn gelijk, is er een afstandsverschil dan staat dat gelijk met een verschil in lichtsterkte.
Kan je de lichtbronnen niet makkelijk tegenover elkaar zetten - zoals bijv de koplampunits - dan heb je een derde "standaard" lichtbron nodig: plaats die lichtbron op een vaste afstand achter de vetvlekfotometer. Daarna kijk je op welke afstand van de koplamp-unit de vetvlek verdwijnt. Is dat bij de ene koplamp bijv. op 4 meter voor de auto, en bij de andere op 5 meter dan weet je dat die laatste een kwart verder komt.
Ik ken geen ander natuurkundig meetinstrument dat zo goedkoop is en zo leuk en goed werkt !

Groeten MarcS

Sneeuww.jpg
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Nov 2021, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 13 Nov 2021, 17:28

Een zweedse "licht versterker" geeft een directere lijn voor de voedingspanning van de koplampen. Dat op zich geeft wellicht een fractionele meer opbrengst aan licht.
De winst van die "lichtversterker" zit vooral in de aanzienlijk lagere stroom die door je lichtschakelaar gaat. Een traditioneel zwakke plek van de oudere landrovers. (origineel gaat bij de oudere landrovers de volle stroom voor de koplampen door die lichtschakelaar) Of en in hoeverre Landrover dat zelf al netjes heeft opgelost kan ik overigens niet zeggen. ik spreek in ieder geval over de series landrovers en de 110/90 (voordat ze defender gingen heten)

Fenna

edit, Marc is me voor met een wat uitgebreider relaas waarin ook mijn puntjes naar voren komen ;)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2021, 17:45

fenix2 schreef:.... Of en in hoeverre Landrover dat zelf al netjes heeft opgelost kan ik overigens niet zeggen.

LandRover heeft het eigenlijk nooit echt opgelost.
Voor de allerlaatste "Puma's" was er een modificatie beschikbaar. Daarbij moest er in de originele bekabeling geknipt etc.
De "Zweedse Lichtversterker" die in Zweden voor echt weinig te koop is - die dus als je 'm slim zou inkopen nog minder hoeft te kosten - is met veel minder werk in de auto te hangen ... en dat dan zonder knippen en bovendien zo dat je altijd nog weer terug naar de oude toestand kan.

Belangrijk verschil is dat bij de modificatie (of bij gelijksoortige oplossingen met relais ergens nabij de stuurschakelaar) dat de licht-stroom nog steeds de lange weg van dynamo naar dashboard en daarna naar de koplampen doorloopt (waarbij de bedrading van dashboard naar de lampen aan de dunne kant is) -- bij de "Zweedse Lichtversterker" is er een veel kortere en dikkere voedingskabel naar de koplampen.

Groeten MarcS

PS Wat ik nog vergat.   Wellicht is het slim om een paar LED dagrij-lampen te monteren. Officieel mogen die niet branden als de koplampen branden, maar voor de vele noordelijke kilometers zou ik de dagrijlampen van de stadslichtjes aftakken.   Zelf ben ik er nog niet uit, maar ik denk dat het het fraaist is als je een ± 7 inch lang balkje onder de koplamp kan knustelen.

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 14 Nov 2021, 09:09

Tja, ik heb dan wel geen koplamp-advies, maar wel heel veel jaren gereden in pikdonkere landen. Dus voor wat je het waard vindt, is mijn advies om er echt twee flinke verstralers bij te zetten. En dan laag geplaatst. In de winter, snel donker, lange wegen, amper verkeer en dieren. Je hoeft maar een buitje, laat staan een beetje sneeuw te hebben en je ziet geen fluit meer en is in mijn optiek gewoon link om het niet te doen. Daar vind ik zelf ook niks on-origineels aan. Maar goed dat is persoonlijk, en het kan er altijd af - minus twee m8 gaten in de bumper - en met een landrover originele schakelaar blijft de dash ook mooi. Groet Willem

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2021, 11:37

Willem_G schreef:Tja, ik heb dan wel geen koplamp-advies, maar wel heel veel jaren gereden in pikdonkere landen. Dus voor wat je het waard vindt, is mijn advies om er echt twee flinke verstralers bij te zetten. En dan laag geplaatst. In de winter, snel donker, lange wegen, amper verkeer en dieren. Je hoeft maar een buitje, laat staan een beetje sneeuw te hebben en je ziet geen fluit meer ....

Op het "platte land" in Zweden had zowat iedere auto twee of drie grote 9 inch "bakpannen" voor de radiator.
Of ze dan drie verstralers hebben, of ook breedstralers ?   Ik moet hoognodig weer eens terug, ik vermoed dat ze inmiddels vooral LED-lichtbalken hebben.   Zie ook De BILTEMA-katalogus

Mijn ervaring met de "gewone" 7 inch polycarbonaat koplamp-units is dat groot ongedimd licht al heel aardig vooruit priemt.
Ik vind het donker naast die bundel een nadeel. Je hoeft niet eens naar het duistere noorden te gaan om echte duisternis te vinden, ook op het Franse "platte land" kan het echt donker zijn en dan geeft een verstralende bundel een "tunnel-blik".
Als je langer (in tijd en kilometers) in het donker, of bij heel laag staande zon, moet rijden zou ik (ook) kijken naar breedstralers, of minstens breder stralende verstralers.

Groeten MarcS

PS   Ik vind de blauwige "daglicht" kleur van de meeste LED-verlichtingen een nadeel ... zeker de ouder wordende mens kijkt makkelijker/rustiger, en dus op de iets langere duur beter, bij een iets geliger licht-kleur.  Het "blauwige" licht komt wel ver, maar het gaat er ook om of je ermee ook werkelijk iets (goed) ziet.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2021, 12:50

Geen ervaring met het platteland van Skandinavistan. Maar hier op het platteland maakte die directe voeding vanaf de dynamo echt wel veel verschil.

Maar over het algemeen geld iig in NL: als je groot licht nodig vind rij je gewoon te hard voor de omstandigheden. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2021, 13:25

Edward schreef:Geen ervaring met het platteland van Skandinavistan. Maar hier op het platteland maakte die directe voeding vanaf de dynamo echt wel veel verschil.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn -- wel even opletten dat óók de massa-draadjes goed contact maken.
Met de echte Zweedse "Zweedse Lichtversterker" zijn de retourdraadjes zodanig dat je die het makkelijkst ergens aan het radiator-frame vast zet en dat radiator-frame blijkt niet altijd de beste massa -- na wat "aandacht" gaat het wel goed.
Wie dit niet gelooft die moet maar eens de verschilspanning meten tussen de + op de traditioneel aangesloten koplamp en de + op de dynamo.   Geloof je het dan nog niet kijk dan maar eens naar de theorie achter de gloeilamp ... het beste licht-rendement heb je aan de bovengrens van de overspanning (dus net onder de spanning waarbij de koplamp te snel doorbrandt).

Edward schreef:Maar over het algemeen geld iig in NL: als je groot licht nodig vind rij je gewoon te hard voor de omstandigheden. :shock:

Hier ben ik het voor Nederland meestentijds wel eens mee ... echt donker is het bijna nergens, soms is men alhier zo riant met straatlantaarns dat het door de overmaat aan licht weer minder overzichtelijk wordt.  Is het evenwel wel echt donker dan kan ongedimd grootlicht toch serieus helpen om wat "rustiger" te rijden, dwz zonder dat je alsmaar verdacht moet zijn op onverwachte zaken.

In het buitenland, en daarvoor hoef je echt niet erg ver van huis, kan je veel makkelijker in een echt zwarte duisternis belanden. In die echte duisternis is ongedimd grootlicht prettig zolang de weg vooral ± rechtuit gaat ... is er meer "te beleven" dan voel je snel een gemis aan breedstralers.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 14 Nov 2021, 14:54

Probleem met led en polycarbonaat plaatjes is : wordt niet warm, sneeuw/ijs smelt er niet af. Maar als het echt winter is helpt er toch geen moedertjeliefaan. l

Terug naar “Techniek”