Serie II vooras conversie of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Serie II vooras conversie of niet?

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2021, 15:14

Voor mijn Serie II uit om en nabij '63 ben ik de vooras aan het opbouwen.

Nu heb ik ongeveer alles is veelvoud dus ik heb swivels met railco bushes, de oude met bovenliggende stuurstang en bus-lager- bronzen schaal en wat nog later slup.

Nu zie ik heel veel ombouwsetjes om van die veer-glijlager constructie naar Railco bush te gaan. Waarom?

Ik ben ik de gelukkige omstandigheid dat ik nooit met de Serie gereden heb voor ik m uit elkaar trok dus geen idee hoe da stuurt. Om me heen weet ik alleen IIa's en III's met de onderliggen stuurstangen en dus Railco bush. Dus vergelijken is ook lastig.

De wagen gaat straks nie mee op vakantie of zo maar is puur voor de lol.

Omdat ik te lui ben om dingen twee keer op te bouwen vraag ik me af wat de beste keuze is: gewoon origineel houden of converteren naar Railco? Of opbouwen met jonger spul en de stuurstangen onder de swivel ipv erop? :roll: :roll:

Keuze's, keuze's
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Re: Serie II vooras conversie of niet?

Berichtdoor Erik Peters » 11 Nov 2021, 19:52

Edward schreef:Nu zie ik heel veel ombouwsetjes om van die veer-glijlager constructie naar Railco bush te gaan. Waarom?

Misschien omdat het origineel niet meer leverbaar is? En dan is zo'n ombouwsetje haast noodzaak.

Hoe zo'n Serie 2 rijdt? Geen idee, heb alleen maar 10-12 jaar lang dagelijks met een 109 Series 3 gereden.
Daar zitten van die railco bushes in. Daar was ik niet bepaald blij mee, die sleten nogal, waarbij ik wel wil opmerken dat de vooras voorzien was van vrijloopnaven, die nagenoeg altijd vrij geschakeld stonden (dus geen smering van de railco bush).
Uiteindelijk, na opnieuw montage van weer nieuwe railco bushes, de vrijloopnaven in het werk laten staan en alleen vrij gezet bij manoeuvreren in de lage gearing op verharde ondergrond.
Dan zijn de fusee's van de 110 met boven en onder conische rollenlagers veel beter (maar ook dit heeft smering nodig).

Ik denk dat ik e.e.a. gewoon origineel zou houden, zeker als ik de onderdelen zou hebben. Of er veel verschil zit in het sturen tussen Series 2 en 3, ik verwacht niet veel verschil. De Series 3 stuurt sowieso vrij indirect.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Re: Serie II vooras conversie of niet?

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2021, 22:58

De onderdelen zijn gewoon leverbaar en ik heb ze liggen.

Denk dat ik het idd maar eens helemaal origineel probeer dan heb ik ook een mooi vergelijk om te zien of nieuwer ook beter is :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”