Hallo Forum leden,
Ik heb een vraag over een krakend stuur.
Ik heb vorig jaar bij aanschaf van een 2.4 (2007) Puma gelijk een kleiner stuur inclusief naaf laten monteren van Brittpart (https://www.britpart.com/all-parts/da5730).
Maar het stuur blijft piepen en kraken en stroef sturen. Met name bij kleine stuur correcties. Bij grote bochten, minder last.
Het voelt alsof er twee plastic lagen over elkaar wrijven & bij kleine stuur correcties 'los moeten knakken'
Als ik het stuur naar me toe trek, kraakt het niet.
Ik ben drie keer terug gegaan naar de verkoper, maar die komt er ook niet uit & lost het door er dik vet ertussen te doen. Maar dat is tijdelijk verhelpen en lost niet de oorzaak van het probleem op.
Komt dit misschien vaker voor, als men het originele stuur vervangt? en - belangrijker - weet iemand hoe dit te verhelpen is?
Alvast bedankt.
Maarten van den Elzen
PS: ik heb het gefilmd, maar khet lukt niet om het hier op te laden.
krakend stuur
- Erik Peters
Re: krakend stuur
Geen idee, ik heb gewoon het originele stuur nog en ik heb ook geen Puma, maar de kap om de stuurkolom wil bij mij wel eens aanlopen tegen het stuurwiel.
Als alles netjes vast op zijn plek zit, geen last.
En grote bestanden uploaden kan niet, je moet dan het filmpje op Youtube o.i.d. zetten en dan hier een link posten naar het filmpje.
Groet,
Erik.
Als alles netjes vast op zijn plek zit, geen last.
En grote bestanden uploaden kan niet, je moet dan het filmpje op Youtube o.i.d. zetten en dan hier een link posten naar het filmpje.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Hier wel een "Puma" (na eerder een Td5) en nooit gekraak oid gehad.
Overigens ook nooit een ander stuur geambieerd.
Mij lijkt dik vet er tussen nu echt geen "dik vette" oplossing.
Vet ertussen is - als het al werkt - een oplossing om iets dat aanloopt te verhullen.
Zoals Erik suggereert: de kappen rond de stuurkolom eens goed checken, die kappen zijn niet anders bij de "Puma" ... en dus nogal knullig ... wellicht zit er ergens juist net iets te strak zodat het allemaal net wat beroerder past.
Groeten MarcS
Overigens ook nooit een ander stuur geambieerd.
Mij lijkt dik vet er tussen nu echt geen "dik vette" oplossing.
Vet ertussen is - als het al werkt - een oplossing om iets dat aanloopt te verhullen.
Zoals Erik suggereert: de kappen rond de stuurkolom eens goed checken, die kappen zijn niet anders bij de "Puma" ... en dus nogal knullig ... wellicht zit er ergens juist net iets te strak zodat het allemaal net wat beroerder past.
Groeten MarcS
Duidelijk een problemen met de kappen. Ik heb jaren geleden hetzelfde gehad.
Gewoon heel goed kijken waar het aanloopt en hoe de kappen daar vastzitten
Staat me ook iets bij dat er een beugel in ziet die erg slap is en dus een klein beetje te verbuigen is
Dus goed kijken en logisch nadenken voor een oplossing
Gewoon heel goed kijken waar het aanloopt en hoe de kappen daar vastzitten
Staat me ook iets bij dat er een beugel in ziet die erg slap is en dus een klein beetje te verbuigen is
Dus goed kijken en logisch nadenken voor een oplossing
Begin met de kappen er af te halen, dan weet je of dit verandering geeft in de zaak.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
8 jaar met een Moto Lita stuur gereden in de 130, nergens last van.
Maar die cheapo stuurtjes hebben vaak een hele dikke adapter en dus een grote kans dat dat tegen de plastic rommel vd stuurkolom schraapt. Al is het wel een wonder dat als het zo simpel is een garage on onderdelenboer dat niet zou ontdekken.........
Maar die cheapo stuurtjes hebben vaak een hele dikke adapter en dus een grote kans dat dat tegen de plastic rommel vd stuurkolom schraapt. Al is het wel een wonder dat als het zo simpel is een garage on onderdelenboer dat niet zou ontdekken.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Al is het wel een wonder dat als het zo simpel is een garage of onderdelenboer dat niet zou ontdekken.........
Teveel garagisten en monteurs menen dat er met een Defender altijd wel wat is ... dus gaat het brein direct op Nul en denken ze niet meer na, en even zoeken is al helemaal te veel gevraagd.
Met zo'n basishouding is het wel weer waar ... een self fullfilling prophecy ... zo is er altijd wel wat met een Defender.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Edward schreef:Al is het wel een wonder dat als het zo simpel is een garage of onderdelenboer dat niet zou ontdekken.........
Teveel garagisten en monteurs menen dat er met een Defender altijd wel wat is ... dus gaat het brein direct op Nul en denken ze niet meer na, en even zoeken is al helemaal te veel gevraagd.
Met zo'n basishouding is het wel weer waar ... een self fullfilling prophecy ... zo is er altijd wel wat met een Defender.
Groeten MarcS
Er is ook altijd wel wat.....,ze worden oud, er wordt veel aan geklooid, en zeker de laatste bouwjaren slordige fabricage.
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Landmarcs schreef:Edward schreef:Al is het wel een wonder dat als het zo simpel is een garage of onderdelenboer dat niet zou ontdekken.........
Er is ook altijd wel wat.....,ze worden oud, er wordt veel aan geklooid, en zeker de laatste bouwjaren slordige fabricage.
Wat betreft dat laatste durf ik een lichte twijfel uit te spreken.
Er is het effect dat een goede eigenaar en/of dealer maakt dat ééntje die al een aantal jaren meegaat gemiddeld beter is als die nieuw geleverde (van die laatste bouwjaren) -- dat creëert een schijnwerkelijkheid waarin de nieuwste de beroerdste lijkt.
Verder heb ik ook het idee dat mijn 2010 "Puma" toch net iets zorgvuldiger in elkaar gezet was als de Td5 die ik in 1999 kocht, het verschil is klein, dat wel ... en zorgvuldigheid is een relatief begrip (dit is dus geen bewijs, met N=2 is het slechts een incident).
En dan tenslotte: goed beschouwd is het een heel degelijke auto: ze worden oud en halen hoge kilometrages.
Groeten MarcS