Hallo,
Ik wil achterin de auto graag 2 terminals monteren voor gebruik van startkabels of compressor. Ik heb de terminals gekocht bij Landreiziger en een foto bijgevoegd. Waar ik nu over loop te tobben is de kabeldikte die ik moet gebruiken. Ik wil de terminals direct aansluiten op de accu en de kabellengte zal 1 a 1,5 meter worden. Ik rijd een Defender TD5 uit 2004.
Als ik hier op het forum rondkijk dan zie ik veel verschillende stroomsterkten voorbij komen die nodig zijn bij het starten en zelfs iemand die 175 mm2 kabels heeft gebruikt. Echter, als ik kijk naar de dikte van de kabel die momenteel van de accu komt dan krijg ik het idee dat het wel meevalt. Die is namelijk niet zo dik als ik zou verwachten..
Weet iemand de dikte die standaard van de accu naar de startmotor loopt?
En kan ik het beste 2 kabels trekken, of de min aan het chassis koppelen?
Ikzelf twijfel tussen 35 mm2 en 50 mm2 om de terminals aan te sluiten, maar wellicht is dat overkill.
Grtz,
Roel
Kabeldikte accu <-> extra terminals
-
roeljansen69
-
wim's Oblix
Re: Kabeldikte accu <-> extra terminals
Goedendag,
ik ben bij mijn lier uitgegaan van het volgende: kijk wat jou accu maximaal in ampere's kan leveren en de afstand die jij wil hebben, als voorbeeld: mijn startaccu's hebben samen een capaciteit van 210 ah daarbij houden met de ondtlaadstroom etc gokte ik op een stroom van 150 ampere . daarbij heb ik de afstand van 2 meter genomen en dit in een tabbeltje op het www opgezocht VB:( http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/22 ... ktes_1.jpg ) toen kwam ik uit op 35mm2. omdat ik nog een stuk nieuwe massakabel van een lasapparaat had liggen met een maat van 50mm2 heb ik daar ogen aan geperst en die gebruikt. (de kabel naar de startmotor is een eind dunner)
en voor de massa heb ik gewoon een bout van het chassis gepakt dat leek mij wel voldoende, ook heb ik de kabel van de motor naar chassis nog eens nagekeken en die was nog dik in orde.
tot zover mijn betoog.
mvg wim
ik ben bij mijn lier uitgegaan van het volgende: kijk wat jou accu maximaal in ampere's kan leveren en de afstand die jij wil hebben, als voorbeeld: mijn startaccu's hebben samen een capaciteit van 210 ah daarbij houden met de ondtlaadstroom etc gokte ik op een stroom van 150 ampere . daarbij heb ik de afstand van 2 meter genomen en dit in een tabbeltje op het www opgezocht VB:( http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/22 ... ktes_1.jpg ) toen kwam ik uit op 35mm2. omdat ik nog een stuk nieuwe massakabel van een lasapparaat had liggen met een maat van 50mm2 heb ik daar ogen aan geperst en die gebruikt. (de kabel naar de startmotor is een eind dunner)
en voor de massa heb ik gewoon een bout van het chassis gepakt dat leek mij wel voldoende, ook heb ik de kabel van de motor naar chassis nog eens nagekeken en die was nog dik in orde.
tot zover mijn betoog.
mvg wim
Een lier trekt langere tijd stroom (mijne piekte op 400A) en dus moeten kabels overdreven zwaar.
Maar voor te starten is 35mm2 al overkill. Die zijn makkelijk verkrijgbaar en dus is dat prima. Tip: ga naar een gereedschapzaak en koop laskabels van de dikte die je wilt. Die zijn soepeler om te monteren en kosten een fractie (nu ja, minder dan de helft) van wat een automat je telt voor dikke kabels.
Maar voor te starten is 35mm2 al overkill. Die zijn makkelijk verkrijgbaar en dus is dat prima. Tip: ga naar een gereedschapzaak en koop laskabels van de dikte die je wilt. Die zijn soepeler om te monteren en kosten een fractie (nu ja, minder dan de helft) van wat een automat je telt voor dikke kabels.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
roeljansen69 schreef:En kan ik het beste 2 kabels trekken, of de min aan het chassis koppelen?
Bij 2 kabels, geven beide kabels iets weerstand en moet je de lengte van beide kabels optellen in je berekening.
En de elektronen gaan buitenlangs de koperdraadjes, hoe meer koperdraadjes hoe beter. Vandaar dat laskabels prima voldoen, die bestaan uit veel dunne koperdraadjes.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:roeljansen69 schreef:En kan ik het beste 2 kabels trekken, of de min aan het chassis koppelen?
Bij 2 kabels, geven beide kabels iets weerstand en moet je de lengte van beide kabels optellen in je berekening.
En de elektronen gaan buitenlangs de koperdraadjes, hoe meer koperdraadjes hoe beter. Vandaar dat laskabels prima voldoen, die bestaan uit veel dunne koperdraadjes.
Wat betreft de massa (ofwel de retour, of hoe je het wilt noemen): er is weinig tegen het gebruik van het chassis. Zelfs al roest het chassis, zover doorroesten dat je geen contact hebt tussen voor en achter zal het niet (tegen de tijd dat het wel doorgroest is is het beter dat je de motor niet meer start). De startmotor gebruikt sowieso een van het chassis afgeleide massa - nl die van het motorblok. Het enige waar je wel voor moet zorgen is een echt degelijke massa-kabel-aansluiting op het chassis (na vele jaren kan het geen kwaad om de accu-chassis en de motor-chassis massa-contacten eens te checken).
Wat betreft de elektronen en het lopen langs de "buitenkant" heb ik in het verleden begrepen dat dit oppervlakte-effect vooral bij hoogfrequente stromen van belang is. Blijft staan dat een soepele kabel makkelijker verwerken is en waarschijnlijk ook minder kans op kabelbreuk heeft.
Groeten MarcS
PS Zoals Edward schrijft: er is een groot verschil tussen semi-continu gebruik of kortstondig gebruik - de kabel(s) worden warm door de weerstand, en dan neemt de weerstand toe door dat opwarmen, kortstondig gebruik zoals bij het starten is onvergelijkbaar met langer gebruik zoals bij een lier. Verder is de aanwezige bekabeling slechts in beperkte mate maatgevend: lengte van de bekabeling speelt een belangrijke rol in de spanningsval: verdubbel je de lengte dan zou je de doorsnede ook moeten verdubbelen, in theorie ook die van de bestaande bekabeling ... gelukkig mag je aannemen dat de hulp-start-functie slechts een incidentele is.
-
roeljansen69
Bedankt voor de reacties!
Ik heb lopen zoeken naar een goede plek voor de terminals, maar kan niet een goede/handige plek vinden vanwege het formaat. Ik denk dat ik voor een 175A Anderson aansluiting ga. Veel kleiner en goed weg te werken in de buurt van de accubak. Zal 35 mm2 draad gebruiken want daar heb ik nog wat van liggen.
Ik heb lopen zoeken naar een goede plek voor de terminals, maar kan niet een goede/handige plek vinden vanwege het formaat. Ik denk dat ik voor een 175A Anderson aansluiting ga. Veel kleiner en goed weg te werken in de buurt van de accubak. Zal 35 mm2 draad gebruiken want daar heb ik nog wat van liggen.