roofrack advies defender 110 + vent flaps

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrmc

roofrack advies defender 110 + vent flaps

Berichtdoor jrmc » 24 Sep 2021, 12:00

Ik ben op zoek naar een roofrack voor mijn defender 110 uit 2005 (over de gehele lengte van het dak). Gaat gebruikt worden voor daktent, zonnepaneel en / of accessoires. Al diverse gezien Front Runner, ARB, Rhino Rack etc maar ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen met deze rekken. Van belang voor mij:
- Liefst zo laag mogelijke bouw (ik heb geen hoedje op het dak)
- Zo stil mogelijk

Vind de ARB base mooi op papier maar hoor hier en daar toch issues over veel wind geruis. Erg benieuwd naar praktijk ervaringen met dit rek of anderen.

Gelijk nog maar even een tweede vraag in dit draadje: hoe stel ik de ventilatie flappen onder de vooruit beter af? Sluiten niet goed met ale gevolgen van dien als het hard regent.

Bedankt!

Jeroen

Coen83

Re: roofrack advies defender 110 + vent flaps

Berichtdoor Coen83 » 24 Sep 2021, 12:17

Hallo Jeroen,

Heb ervaring met het roofrack van flatdog uit UK. Lijkt erg op de merken die jij noemt. Rek is van goede kwaliteit, lichte bouw (alu) en voldoende accessoires erbij te krijgen om je zooi kwijt te kunnen. Echter, stil is hij niet, ondanks zijn wind deflector. Maar ik denk dat geen enkel rek dat echt is. Zeker niet als je er een tent op hebt liggen.

Groet,
Coen
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Sep 2021, 13:13

Ik verwacht eveneens niet dat een roofrack stil is. Alhoewel het mee viel met het lawaai dat het originele Land Rover roofrack maakte (maar dat is al geruime tijd niet meer te koop), ik heb dat ding eraf gehaald omdat de kwaliteit niet zo geweldig is (verroeste verstevigingshoeken).
Ik heb zelf al eens gedacht over een rvs roofrack van Equinox. Verschillende gezien op diverse busjes. Ziet er wel aardig uit, in ieder geval niet lomp. Maar er zal iets op maat gemaakt dienen te worden, voor Land Rover hebben ze geen standaard product.

En die ventilatiekleppen, waar zit het afdichtingsrubber, in de buitenste goot van het schutbord? Of zit het geplakt aan de klep zelf. Ik heb het idee dat deze laatste beter afdicht. Zo zit het bij mijn 300 Tdi als ook bij mijn Td5.
Je weet wel zeker dat het water langs de klepjes komt?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jrmc

Berichtdoor jrmc » 24 Sep 2021, 14:02

Erik,

Rubbers zitten op de flappen, voornaamste issue is dat de flappen nu niet goed aansluiten op de carrosserie. Steken zeg maar 1-1,5 cm uit aan de onderkant, wijzen schuin naar voren. Krijg ze niet verder dicht met de hendels, denk dat ik het stangen stellen een beetje moet verbuigen? Zit geen stel mechanisme op toch?

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 24 Sep 2021, 14:13

Heb precies hetzelfde !
Stangetjes die fungeren als scharnier zijn verroest en zitten vast
Hierdoor verbuigt de klep en is het einde zoek

Ik heb idv manieren geprobeerd om alles weer gangbaar te klrijgen maar nog niet gelukt
(ook al een rvs pin klaar liggen om te vervangen)

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2021, 17:09

Heb zelf een Hannibal (nu Tembo van Daams) gehad op de 130. Maakt net zoveel herrie als een Frontrunner, Racx of qelke ook. Verschillen zijn miniem.

Winddeflectors etc maken het hooguit minder kut. Beste rack waar ik mee gereden heb was een originele van Land Rover. Die werd gemaakt door Special Devices maar zijn daarmee gestopt. Voor een L322 heb ik er eens 1 uit de USA gehaald, daar worden ze nog gemaakt. (al is er wel een kwaliteitsverschil)

Kleppen compleet demonteren en alles gangbaar maken, recht buigen en goed invetten. Dan doen ze het weer en gaan ook weer dicht.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 24 Sep 2021, 17:40

Edward, nog advies over hoe je de pennen uit het scharnier kan krijgen zonder lakschade of de kleppen helemaal onbruikbaar te maken ? ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2021, 17:58

Heel veel kruipolie of Wd40 en een goede passende drevel. Plaatje karton tegen het schutbord en dan voorzichtig en rustig eruit tikken.

Of als je een lamzak bent zoals ondergetekende een staf van 15mm diameter en een meter lang met daar aan het uiteinde een asje in vd juiste maat en dan in de luchtbeitel. :oops: :oops:
Edward van Vugt

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 24 Sep 2021, 18:10

Hahaha.....overweeg toch serieus ook maar een lamzak te worden dan ......

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2021, 18:18

trix G4 schreef:Hahaha.....overweeg toch serieus ook maar een lamzak te worden dan ......

Als je ook een Serie hebt dan is dat ding bij eerste keer chassisbussen vervangen al betaald. Dat gaat wel zó fijn! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”