Vandaag bij de RDW geweest om mijn Defender 90 te herkeuren, om te laten invoeren in NL.
Onlangs heb ik hem in België gekocht, echter komt de wagen oorspronkelijk uit Nederland (1999) dus hij wordt weer terug ingevoerd. Toen hij nog op Nederlands kenteken stond was het een grijskenteken. Dat had ik nu ook graag weer gewild ivm zakelijk gebruik.
Hij heeft het verhoogde dak, geblindeerde achterramen, maar hij voldoet niet aan de 125cm lengte over 20cm breedte achterin. De RDW geeft hem wel grijskenteken maar geeft hem fiscaal een geelkenteken. Ze gaven aan dat dit wellicht bij de belastingdienst weer te veranderen is naar grijskenteken.
Nu vraag ik mij ook af hoe die 125cm te halen is bij een 90, dat lukt toch nooit? Desondanks zijn er genoeg grijze kentekens te vinden bij defender 90.
Wie weet hoe dit zit?
Defender 90 grijskenteken
-
Defender 90 Eijck
- Erik Peters
Re: Defender 90 grijskenteken
Ik dacht dat het tussenschot er deels werd uitgezaagd en vervangen door een speciale constructie om toch de stevigheid te kunnen behouden (die verdwijnt door verwijderen van het tussenschot).
Zoiets:
En inderdaad beslist de belastingdienst of je wordt aangeslagen voor geel dan wel grijs kenteken.
Een kennis heeft een Toyota Hilux dubbelcabine pick-up, waarbij van de achterbak een afzetcontainer gemaakt is. Toch voldoet het ding niet (meer) aan de huidige eisen voor grijs (volgens de belastingdienst). Hij wilde de wagen op geel kenteken laten zetten, maar dat deed de RDW niet (auto heeft gewoon zijn grijze kenteken behouden). E.e.a. is geregeld bij de belastingdienst: heffing bpm, en verder gewoon geel tarief betalen.
Het enige voordeel is dat hij geen provinciale opcenten betaalt voor de grijs kenteken auto (en geen naheffing meer kan krijgen omdat het niet aan de grijskenteken eisen voldoet).
Groet,
Erik.
Zoiets:
En inderdaad beslist de belastingdienst of je wordt aangeslagen voor geel dan wel grijs kenteken.
Een kennis heeft een Toyota Hilux dubbelcabine pick-up, waarbij van de achterbak een afzetcontainer gemaakt is. Toch voldoet het ding niet (meer) aan de huidige eisen voor grijs (volgens de belastingdienst). Hij wilde de wagen op geel kenteken laten zetten, maar dat deed de RDW niet (auto heeft gewoon zijn grijze kenteken behouden). E.e.a. is geregeld bij de belastingdienst: heffing bpm, en verder gewoon geel tarief betalen.
Het enige voordeel is dat hij geen provinciale opcenten betaalt voor de grijs kenteken auto (en geen naheffing meer kan krijgen omdat het niet aan de grijskenteken eisen voldoet).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Je moet een denkbeeldig blok van 1250mm lang over 200 mm breed in de bak kunnen zetten. Daarbij mag de deurbekleding verwijderd worden als dat helpt.
Er moet achter de stoelen wel een schot van 300mm hoog staan om te beschermen tegen schuivende lading (en om het weer wat lastiger te maken)
Het 300mm schot mag niet over 200mm een sprong maken om de 1250mm te halen...... Maar ik denk dat je met de oplossing van Eric wel wegkomt.
Maar het zou bij een 90 geen al te groot probleem moeten zijn daar de wereld aan die dingen op grijs rijdt. Al zegt dat weinig want 95% vd 130's voldoet ook niet en die rijden ook gewoon door tot ze gepakt worden......
De pakkans lijkt gering maar áls ze je pakken betaal je de bpm van een nieuwe, de 75% mrb die je ontdoken hebt en nog een keer een hele dikke boete. Tel daarbij dat het een economisch delict is en je dus een strafblad hebt is het niet iets om lichtzinnig over te zijn....
Er moet achter de stoelen wel een schot van 300mm hoog staan om te beschermen tegen schuivende lading (en om het weer wat lastiger te maken)
Het 300mm schot mag niet over 200mm een sprong maken om de 1250mm te halen...... Maar ik denk dat je met de oplossing van Eric wel wegkomt.
Maar het zou bij een 90 geen al te groot probleem moeten zijn daar de wereld aan die dingen op grijs rijdt. Al zegt dat weinig want 95% vd 130's voldoet ook niet en die rijden ook gewoon door tot ze gepakt worden......
De pakkans lijkt gering maar áls ze je pakken betaal je de bpm van een nieuwe, de 75% mrb die je ontdoken hebt en nog een keer een hele dikke boete. Tel daarbij dat het een economisch delict is en je dus een strafblad hebt is het niet iets om lichtzinnig over te zijn....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Je kan er dus bij aankoop van een NL’se 90 eigenlijk nooit van goeder trouw uit gaan dat hij terecht op grijs staat?
Altijd nameten?
Altijd nameten?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
- Erik Peters
Ja, altijd controleren, de regels van de belastingdienst wijzigen af en toe....
Vroeger, een 109 Series 3 stawag gehad met grijs kenteken en alle ruiten er nog in en zonder 30 cm schotje. Dat kon toen nog.
Op een gegeven moment werden de regels aangepast (verscherpt). Ik mocht die auto nog gewoon op grijs kenteken rijden, omdat ik die al (de nodige jaren) had voor de wijziging van de regels, maar een nieuwe eigenaar moest wel aan die nieuwe regels voldoen.
Overigens zijn er wat oosterse merken geweest waar men een uitstulping bij de achterdeur gemaakt heeft (en de achterdeur naar achteren verzet) om die vereiste 125 cm te kunnen halen.
Ik weet niet precies, maar het zou kunnen dat het 30 cm schotje achter de stoelen gewoon over de volle breedte gemonteerd zit.
MarcS heeft een 110 met ook zo'n soort constructie (als op de eerder geplaatste foto)....Waarom is hem niet duidelijk want met het originele schot in de 110 haal je die 125 cm ruimschoots, maar de auto werd zo afgeleverd.
Groet,
Erik.
Vroeger, een 109 Series 3 stawag gehad met grijs kenteken en alle ruiten er nog in en zonder 30 cm schotje. Dat kon toen nog.
Op een gegeven moment werden de regels aangepast (verscherpt). Ik mocht die auto nog gewoon op grijs kenteken rijden, omdat ik die al (de nodige jaren) had voor de wijziging van de regels, maar een nieuwe eigenaar moest wel aan die nieuwe regels voldoen.
Overigens zijn er wat oosterse merken geweest waar men een uitstulping bij de achterdeur gemaakt heeft (en de achterdeur naar achteren verzet) om die vereiste 125 cm te kunnen halen.
Ik weet niet precies, maar het zou kunnen dat het 30 cm schotje achter de stoelen gewoon over de volle breedte gemonteerd zit.
MarcS heeft een 110 met ook zo'n soort constructie (als op de eerder geplaatste foto)....Waarom is hem niet duidelijk want met het originele schot in de 110 haal je die 125 cm ruimschoots, maar de auto werd zo afgeleverd.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
deusjevo schreef:Je kan er dus bij aankoop van een NL’se 90 eigenlijk nooit van goeder trouw uit gaan dat hij terecht op grijs staat?
Altijd nameten?
Niet alleen bij een 90. Ook de 110 vraagt aandacht en een 130 moet bij voorbaat wantrouwen. Die kloppen zelden.
Op zoek naar een busje ben ik ook veel tegengekomen dat niet voldeed. Een dubbelcabine bus met twee ramen in de laadruimte, niet verlijmde tussenwanden, wanden die niet aan de regels voldoen etc.
Daar ik geen zin in gedoe heb en zeker geen zin en tijd heb (wil maken) om bij de rechter te komen heb ik maar even tijd gestoken in het zoeken naar de juiste die voldeed aan de eisen én mijn specs.
Edward van Vugt