Hallo allemaal,
Mijn Defender, TD5 van 2003, had net tot 3 x toe bij het rijden een korte happering.
Hierbij ging het motormanaglampje ook kort even aan
Gebeurde vooral bij weer optrekken na een bocht
Hapering was maar 1 tel en daarna draaid de motor weer mooi en met vermogen
Uitlezen was niks zichtbaar, dus geen storingen
Stekker ECU netjes droog
Wat zou dit kunnen zijn ??
Motor draait verder prima
Hoor het graag
Groet
Frank
haperen td5 + motorlampje
Re: haperen td5 + motorlampje
Da's een mysterie! Dat lampje heb ik in 15 jaar Disco nooit gezien.
Naar mijn ervaring is een hapering bij een Td5 eigenlijk altijd een brandstof-toevoer probleem maar dan gaat er geen lampje aan dus dat lijkt meer op een elektrische storing. Maar sensoren die een lampje aandoen ken ik ook niet op een Td5.
Ben benieuwd!
Naar mijn ervaring is een hapering bij een Td5 eigenlijk altijd een brandstof-toevoer probleem maar dan gaat er geen lampje aan dus dat lijkt meer op een elektrische storing. Maar sensoren die een lampje aandoen ken ik ook niet op een Td5.
Ben benieuwd!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Wellicht een slecht contact in het contactslot ? Hangt er wellicht een zware sleutelbos aan de sleutel ?
En, wat ook rare storingen kan geven is het key-fob-batterijtje. Het batterijtje gaat lang mee, echter na wat langer kunnen de contactjes wat moe worden en dan werkt de key-fob minder goed. Mocht het zo zijn dat je de auto nooit op alarm zet (dat lijkt dan een oplossing) dan blijkt in de praktijk de auto de key-fob steeds minder goed te herkennen (wellicht zijn dat dan ook die batterij-contactjes) ... volgens de mannen die de Td5-electrickery kennen zou het allemaal niet kunnen maar het is toch een zeldzaam terugkerend patroon.
Groeten MarcS
PS Ik had bij een tamelijk nieuwe Td5 tot tweemaal toe, kort na elkaar, een haperende brandstof-toevoer ... vermogen dat gewoon "afgeknepen" werd. Tot tweemaal toe was ie gewoon weer te starten, en daarna kwam het nooit weer terug.
Voor het key-fob-batterijtje heb ik wél eens de andere sleutels+key-fob opgehaald, dat hielp direct. Sindsdien heb ik altijd een reserve batterijtje in de auto (waarbij je je dan afvraagt "wanneer is het reserve-batterijtje vanwege ouderdom/zelfontlading moe?").
En, wat ook rare storingen kan geven is het key-fob-batterijtje. Het batterijtje gaat lang mee, echter na wat langer kunnen de contactjes wat moe worden en dan werkt de key-fob minder goed. Mocht het zo zijn dat je de auto nooit op alarm zet (dat lijkt dan een oplossing) dan blijkt in de praktijk de auto de key-fob steeds minder goed te herkennen (wellicht zijn dat dan ook die batterij-contactjes) ... volgens de mannen die de Td5-electrickery kennen zou het allemaal niet kunnen maar het is toch een zeldzaam terugkerend patroon.
Groeten MarcS
PS Ik had bij een tamelijk nieuwe Td5 tot tweemaal toe, kort na elkaar, een haperende brandstof-toevoer ... vermogen dat gewoon "afgeknepen" werd. Tot tweemaal toe was ie gewoon weer te starten, en daarna kwam het nooit weer terug.
Voor het key-fob-batterijtje heb ik wél eens de andere sleutels+key-fob opgehaald, dat hielp direct. Sindsdien heb ik altijd een reserve batterijtje in de auto (waarbij je je dan afvraagt "wanneer is het reserve-batterijtje vanwege ouderdom/zelfontlading moe?").
Sleutelbos is hangen 3 sleutels aan. Maar ga daar eens op letten
Auto staat altijd op alarm.
Met sleutel deur sluiten was na 1 jaar al niet meer mogelijk doordat slot vastgeroest is
Batterij key-fob: als deze leeg gaat raken dan gaan je knippers niet meer knipperen bij op het alarm zetten
Maar zal eens de reserve fob pakken of een nieuw batterijtje (kan nooit kwaad)
Zit zelf gevoelsmatig te denken aan vuil/slecht krukas sensor of zo ?? Of geeft dat andere storingen
Auto staat altijd op alarm.
Met sleutel deur sluiten was na 1 jaar al niet meer mogelijk doordat slot vastgeroest is
Batterij key-fob: als deze leeg gaat raken dan gaan je knippers niet meer knipperen bij op het alarm zetten
Maar zal eens de reserve fob pakken of een nieuw batterijtje (kan nooit kwaad)
Zit zelf gevoelsmatig te denken aan vuil/slecht krukas sensor of zo ?? Of geeft dat andere storingen
Dat is eigenlijk de enige sensor die je motor laat afslaan of voorkomt dat ie start. Dus daar zou ik zeker even naar kijken idd.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Zou het niet weten, maar ik heb bij mijn Td5 (2001) ook heel af en toe, dat de motor even stokt als ik het gas in trap. Het motorlampje heb ik dan nog niet zien branden.
Doorgaans heb ik dan ook net geschakeld. Ik zat daardoor te denken aan de druksensor in het koppelingscircuit (op de master cilinder). Niet wetende wat die druksensor precies doet.
En bij mij geen storingen in de ECU, alleen de melding dat de koppeling van de airco pomp niet functioneert. Die wis ik dan weer en een volgende keer staat die er weer in. En ik heb helemaal geen airco, dus het klopt wel dat die niet functioneert.
Groet,
Erik.
Doorgaans heb ik dan ook net geschakeld. Ik zat daardoor te denken aan de druksensor in het koppelingscircuit (op de master cilinder). Niet wetende wat die druksensor precies doet.
En bij mij geen storingen in de ECU, alleen de melding dat de koppeling van de airco pomp niet functioneert. Die wis ik dan weer en een volgende keer staat die er weer in. En ik heb helemaal geen airco, dus het klopt wel dat die niet functioneert.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
haha,
Lijkt wel dezelfde verschijnselen dus.
Lampje gaat ook maar een flits van seconde aan.
Vindt het raar trouwens dat er dan geen foutmelding in de ecu komt te staan
Althans met Nanocom niet uit te lezen.
Ik heb gisteren wel getankt. Lijkt me stug dat het iets met diesel of dieselfilter heeft te maken
(gisterenochtend ook nog een truck afgetankt bij dezelfde pomp en daar 400 km mee gereden zonder problemen dus diesel zelf lijkt me oke)
raar allemaal.....maar ja, het blijft een Defender
Lijkt wel dezelfde verschijnselen dus.
Lampje gaat ook maar een flits van seconde aan.
Vindt het raar trouwens dat er dan geen foutmelding in de ecu komt te staan
Althans met Nanocom niet uit te lezen.
Ik heb gisteren wel getankt. Lijkt me stug dat het iets met diesel of dieselfilter heeft te maken
(gisterenochtend ook nog een truck afgetankt bij dezelfde pomp en daar 400 km mee gereden zonder problemen dus diesel zelf lijkt me oke)
raar allemaal.....maar ja, het blijft een Defender
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:...
Ahh ... als alles werkt zoals beloofd wordt dan zou er een "soft shift" regeling op zitten, en dat kan bijna niet anders als met een signaal vanuit het koppelingscircuit. Die "soft-shift" manipuleert het fly-by-wire gas, wel gek dat dan het motorlampje kan oplichten.
Het is wel goed mogelijk dat er even een "gaatje" valt, net zo als de anti-stall regeling een gat laat vallen in het geval dat je gas bijgeeft ... een gat waar je goed last van kan hebben wanneer je onder moeilijke omstandigheden voorzichtig wilt manoeuvreren en meer nog als je belast vanuit een lastige positie wilt wegrijden.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Het motorlampje heb ik, zoals gemeld, niet zien branden, maar nu zit ik ook niet constant op het dashboard te turen.Landmarcs schreef:Ahh ... als alles werkt zoals beloofd wordt dan zou er een "soft shift" regeling op zitten, en dat kan bijna niet anders als met een signaal vanuit het koppelingscircuit. Die "soft-shift" manipuleert het fly-by-wire gas, wel gek dat dan het motorlampje kan oplichten.
Één keer toen ik door een zandweg stuiterde (een half jaar geleden) en de motor ook ineens even stokte meende ik dat het motorlampje even aanflitste. Zeker weet ik dit niet, er brandden toen meer lampjes (ETC en ABS). Maar na plaatsen van een nieuwe accu gaan die lampjes weer netjes uit na starten en wegrijden.
Die koppelingssensor zal ik eens vervangen, ik heb een nieuwe liggen. Tijdens montage van een nieuwe master cilinder een paar jaar geleden heb ik de paarse o-ring, die voor de afdichting moet zorgen, beschadigd, dat heb ik middels een koperringetje opgelost maar misschien zit de sensor nu niet helemaal goed. (Voor die tijd geen last van inhouden). Ik had/heb helaas geen remvloeistof bestendige o-ring.
Het zou natuurlijk ook aan de ECU kunnen liggen, het koelwatertemperatuursignaal dat naar de meter in het dashboard wordt gestuurd deugt bij mij 'ook' niet. Dat heb ik opgelost met een aparte temperatuurmeter.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Het motorlampje heb ik, zoals gemeld, niet zien branden, maar nu zit ik ook niet constant op het dashboard te turen.Landmarcs schreef:Ahh ... als alles werkt zoals beloofd wordt dan zou er een "soft shift" regeling op zitten, en dat kan bijna niet anders als met een signaal vanuit het koppelingscircuit. Die "soft-shift" manipuleert het fly-by-wire gas, wel gek dat dan het motorlampje kan oplichten.
Één keer toen ik door een zandweg stuiterde (een half jaar geleden) en de motor ook ineens even stokte meende ik dat het motorlampje even aanflitste. Zeker weet ik dit niet, er brandden toen meer lampjes (ETC en ABS). Maar na plaatsen van een nieuwe accu gaan die lampjes weer netjes uit na starten en wegrijden.
... .
Het zou natuurlijk ook aan de ECU kunnen liggen, .... .
Het zou natuurlijk ook heel goed aan een wat brak koppelingssensor-signaal kunnen liggen: Als dat signaal rafelig doorkomt laat de ECU de motor "stotteren" en het is dan heel goed denkbaar dat dat als een hapering overkomt, en als signaal het maar rafeling genoeg is is het zelfs mogelijk dat het de ECU kortstondig van de leg helpt.
Groeten MarcS