Hallo,
Even voorstellen, Andries is de naam en ben dus nieuw hier. Niet alleen op het forum, maar ook in de freelander wereld. Vandaag net een dikke v6, 2.5 liter aangeschaft en deze ga ik volgend weekend ophalen.
Ziet er voor een auto van het jaar 2004 netjes uit. Probeer zo even wat foto’s toe te voegen. Ik ben al een paar weekjes mij aan het inlezen op jullie forum, dit tevens ook wel een beetje een motivatie was om een freelander aan te schaffen. Hoewel er je pech mee kunt hebben en of je het er wat minder pech met de aanschaf van zo’n bakkie.
Lekker stevig bakkie is het! Echter bij het schakelen van de eerste twee versnellingen gaat nogal met wat geklap en geschok in de auto. De drie en vier is het schokken nog wel aanwezig maar minder heftig. Voordat ik de bak kan laten flushen en verversen moet ik nog een kleine 200 km meter rijden. Voornamelijk over de snelweg en dus zeer weinig schakelen.
Vraag is eigenlijk wat denken jullie dat het kan zijn?
Automaat klappert als deze schakelt
-
koornstraa
Re: Automaat klappert als deze schakelt
Bij een D2 kan dat een te lage accuspanning zijn. Dan raakt de ecu van de leg. Volle accu en probleem is weg.
Bij een Corsa die wij hier hebben staan was het gewoon een vervuilde bak. Ding heeft geruime tijd (2 jaar oid) stilgestaan en schakelde ronduit beroerd. Nieuwe atf op gedaan en flink mee gereden en alles weer prima.
Atf heeft een sterk reinigende werking dus het maakt de binnenkant schoon. Maar dat kan ook betekenen dat er vuil loskomt en de boel nog slechter gaat werken. Dat hangt ervan af of het vuil oplost of ergens anders de boel verstopt.
Ik zou altijd éérst een keer zelf Atf wisselen want flushen is een dure optie als je niet zeker weet dat de bak nog goed is. Sowieso ververs ik liever twee of drie keer achter elkaar de atf. Dat is nog steeds veel voordeliger dan flushen........
Bij een Corsa die wij hier hebben staan was het gewoon een vervuilde bak. Ding heeft geruime tijd (2 jaar oid) stilgestaan en schakelde ronduit beroerd. Nieuwe atf op gedaan en flink mee gereden en alles weer prima.
Atf heeft een sterk reinigende werking dus het maakt de binnenkant schoon. Maar dat kan ook betekenen dat er vuil loskomt en de boel nog slechter gaat werken. Dat hangt ervan af of het vuil oplost of ergens anders de boel verstopt.
Ik zou altijd éérst een keer zelf Atf wisselen want flushen is een dure optie als je niet zeker weet dat de bak nog goed is. Sowieso ververs ik liever twee of drie keer achter elkaar de atf. Dat is nog steeds veel voordeliger dan flushen........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
JohanFreelander
Ik heb zelf geen Freelander automaat maar heb op de Freelander Facebook groep gezien dat een met deze auto
onbekende monteur de bakolie wilde verversen.
Iets wat op een drain-plug lijkt, blijkt in de bak belangrijke dingen bij elkaar te houden.
Dacht dat deze auto niet meer achteruit kon, en de bak moet dan in de revisie.
Hou hier aub rekening mee.
Freelander algemeen; check of de 4wd goed werkt. De visco koppeling gaat vast zotten, wat je IRD of je achterdiff sloopt.
Zorg voor 4 identieke banden, en als er verschil in slijtage is, de minste slijtage achter monteren.
Als het allemaal werkt heb je voor weinig een hele leuke auto!
Groet Johan
Iets wat op een drain-plug lijkt, blijkt in de bak belangrijke dingen bij elkaar te houden.
Freelander algemeen; check of de 4wd goed werkt. De visco koppeling gaat vast zotten, wat je IRD of je achterdiff sloopt.
Zorg voor 4 identieke banden, en als er verschil in slijtage is, de minste slijtage achter monteren.
Groet Johan
Defender 130 2002
-
koornstraa
JohanFreelander schreef:Ik heb zelf geen Freelander automaat maar heb op de Freelander Facebook groep gezien dat een met deze auto
Groet Johan
Daar wordt ik wel een beetje angstig van! Is daar een manier om dit te controleren of dit het geval is geweest?
-
JohanFreelander
Van de automaatbak heb ik geen verstand.
De 4wd test je door haaks wat bochtjes achteruit te rijden, zonder gas te geven. Een beetje wringen is normaal. Teveel merk je vanzelf.
Groet Johan
De 4wd test je door haaks wat bochtjes achteruit te rijden, zonder gas te geven. Een beetje wringen is normaal. Teveel merk je vanzelf.
Groet Johan
Defender 130 2002
beetje 'far off' (want van een range rover), maar misschien heb je er iets aan:
https://www.youtube.com/watch?v=_ciuXFO ... RI&index=2
Ed China (van wheeler dealers voorheen) doet een versnellingsbakolie wissel. Kan alle verschil maken dus en is betrekkelijk eenvoudig.
https://www.youtube.com/watch?v=_ciuXFO ... RI&index=2
Ed China (van wheeler dealers voorheen) doet een versnellingsbakolie wissel. Kan alle verschil maken dus en is betrekkelijk eenvoudig.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
De ECU van de automaat regelt de shiftcontrol en zorgt ervoor dat slijtage van de bak opgevangen wordt door constant de schakeldruk aan te passen aan de omstandigheden. Wanneer de auto lange tijd niet heeft gereden ( en geschakeld ) moet het schakelgeheugen weer worden opgebouwd. Je zou eerst een bakwissel kunnen doen incl.nieuw filter om daarna te gaan rijden. Niet op de grote weg, maar trajecten waarbij veel schakelen noodzakelijk is.
Chris
Chris