Vervangen seals tussenbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kamphuis

Vervangen seals tussenbak

Berichtdoor kamphuis » 01 Sep 2021, 08:27

Als ik de twee bekende o ringen in de tussenbak wil vervangen moet ik dan de afstandsbus ook vervangen of allees de as er een stukje uitschuucen en de seal vervangen.

JohanFreelander

Re: Vervangen seals tussenbak

Berichtdoor JohanFreelander » 01 Sep 2021, 09:10

Als je de afstandsbus niet wil vervangen, moet je het aantal slagen van de moer tellen bij het losdraaien.
Uiteraard tel je ze ook weer bij het vastzetten.

Bedenk dat dit ook best een klus is. Zou je niet de hele tussenbak willen aanpakken?

Groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2021, 09:58

Tja, die moer moet in dezelfde stand weer vast, minder vast en de afstandsbus klemt de binnenste lagerschalen niet (meer) goed.
Iets vaster en het kan maar zo zijn dat de voorspanning op de lagers (van het tussentandwiel) te hoog wordt. De schroefdraad is redelijk grof dus te ver draaien resulteert al snel in een te hoge voorspanning op de lagers. Eigenlijk dien je een nieuwe afstandsbus te monteren en de voorspanning opnieuw af stellen middels voorzichtig aandraaien van de moer. En vervolgens de moer borgen.

Bij mijn tussenbak heb ik dezelfde moer en afstandsbus weer gebruikt (een heel gepruts om de borging los te tikken zonder de moer te veel te beschadigen) en na vervangen van de o-ring de moer weer aangedraaid en een fractie verder. Ik gokte erop dat de voorspanning dan nog niet te hoog zou zijn, want op exact dezelfde plek borgen ging niet (rand toch iets te veel beschadigd). Tevens zit de afstandsbus dan weer klem.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 10:17

Erik Peters schreef:Tja, die moer moet in dezelfde stand weer vast, minder vast en de afstandsbus klemt de binnenste lagerschalen niet (meer) goed.
Iets vaster en het kan maar zo zijn dat de voorspanning op de lagers (van het tussentandwiel) te hoog wordt. De schroefdraad is redelijk grof dus te ver draaien resulteert al snel in een te hoge voorspanning op de lagers. Eigenlijk dien je een nieuwe afstandsbus te monteren en de voorspanning opnieuw af stellen middels voorzichtig aandraaien van de moer. En vervolgens de moer borgen.

Bij mijn tussenbak heb ik dezelfde moer en afstandsbus weer gebruikt (een heel gepruts om de borging los te tikken zonder de moer te veel te beschadigen) en na vervangen van de o-ring de moer weer aangedraaid en een fractie verder. Ik gokte erop dat de voorspanning dan nog niet te hoog zou zijn, want op exact dezelfde plek borgen ging niet (rand toch iets te veel beschadigd). Tevens zit de afstandsbus dan weer klem.

De door de wol geverfde monteur bij de betere dealer doet het volgens de tweede methode - waarschijnlijk niet steeds, maar wel bij een tussenbak die nog niet eerder los was.   Hij gebruikte een bescheiden merktekentje zodat de moer om te beginnen precies op dezelfde plek komt, en daarna een fractie strakker.  (Hij gebruikte overigens ook die niet voorgeschreven extra afdichtingspasta.)   En ... het werkt inmiddels al weer geruime tijd minstens zo goed als nieuw, maar dan zonder lekkage.

NB  zelfs onder de gunstigste werkomstandigheden en met de nodige ervaring is even een tussenbak losnemen en weer terughangen geen klein klusje.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 01 Sep 2021, 10:48

En, qua moeite en geld, gewoon de tussenbak vervangen? Is dat ook een optie?

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2021, 10:59

Landmarcs schreef:
NB  zelfs onder de gunstigste werkomstandigheden en met de nodige ervaring is even een tussenbak losnemen en weer terughangen geen klein klusje.

Groeten MarcS

Die as loshalen onder de auto zonder de borgring te mollen, stukje eruit halen keerring wisselen en weer terugzetten op de juiste spanning is een simpeler klusje? :roll: :roll:

Ik wissel liever een bak, dat is gewoon ontspannen doorwerken en dan reviseren op de werkbank en terug hangen. Wel lekker als de wagen op een brug kan staan. Op de grond doe ik het nie meer nie.

Maar ik geloof nooit dat er 1 keerring of afdichting versleten is dat alle anderen dan nog 100% zouden zijn. Dus ik vind het zeker de moeite om gewoon de hele bak even aan te pakken.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 12:03

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Die as loshalen onder de auto zonder de borgring te mollen, stukje eruit halen keerring wisselen en weer terugzetten op de juiste spanning is een simpeler klusje? :roll: :roll:

Ik wissel liever een bak, dat is gewoon ontspannen doorwerken en dan reviseren op de werkbank en terug hangen. Wel lekker als de wagen op een brug kan staan. Op de grond doe ik het nie meer nie.

Maar ik geloof nooit dat er 1 keerring of afdichting versleten is dat alle anderen dan nog 100% zouden zijn. Dus ik vind het zeker de moeite om gewoon de hele bak even aan te pakken.......

Tja .... in mijn geval was de éérste reden om de tussenbak eraf te nemen de nogal knullige oplossing* rond de steekas tussen de hoofd- en tussenbak.  * Knullig, dwz kopervet op de verder niet gesmeerde fijngetande spiebanen. Inmiddels weet ik dat er ook een uit een stuk oplossing bestaat, maar weet nog niet wat beter is: de originele met daarvoor geschikt vet gemonteerde spiebaan-as of het alternatiuef uit één stuk.
Had de tussenbak er niet af gehoeven dan had ik de tussenbak-lekkage nog een tijd lang aangezien: het was niet al te ernstig, en ook niet continu ... de hoeveelheden olie die "verdwenen" waren ook zo klein dat bijvullen zelden nodig was, en al helemaal niet tussentijds.
En verder was de keerring aan de handrem-kant al in het eerste jaar, onder garantie, vervangen - daar lekte het wel zorgelijk.

Groeten MarcS

PS Hoe lang de steekas tussen hoofd- en tussenbak het houdt met het speciaal daarvoor bedoelde vet weet ik niet.   Wellicht is die steekas een "goede" aanleiding om zo nu en dan de tussenbak te moeten demonteren ?   :oops:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2021, 18:12

Edward schreef:Die as loshalen onder de auto zonder de borgring te mollen, stukje eruit halen keerring wisselen en weer terugzetten op de juiste spanning is een simpeler klusje? :roll: :roll:

Ik heb de tussenbak er achterweg gehaald. En natuurlijk de keerring van de ingaande as beschadigd met het achterweg halen.
Volgens mij kan die as er net niet uit, er zit een stukje huis van de versnellingsbak in de weg, tenminste bij de 300 Tdi. Hoe het is bij de Puma weet ik niet.
En aan mijn tussenbak was nog niet gesleuteld!

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 20:16

Erik Peters schreef:Ik heb de tussenbak er achterweg gehaald. En natuurlijk de keerring van de ingaande as beschadigd met het achterweg halen.
Volgens mij kan die as er net niet uit, er zit een stukje huis van de versnellingsbak in de weg, tenminste bij de 300 Tdi. Hoe het is bij de Puma weet ik niet.

Bij de Puma "moet" je het motorblok wat achterover kantelen ... daarna komt de tussenbak er "makkelijk" af.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2021, 22:39

Landmarcs schreef:Bij de Puma "moet" je het motorblok wat achterover kantelen ... daarna komt de tussenbak er "makkelijk" af.

Dat bedoelde ik niet. De Puma heeft een andere versnellingsbak dan de 300 Tdi (en TD5) en een tussenstuk tussen versnellingsbak en tussenbak, misschien zit daar geen (stukje) huis in de weg om de as er naar voren toe uit te halen (dus zonder de tussenbak te hoeven demonteren).

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”