Old versus new Defender (test)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Traveller

Old versus new Defender (test)

Berichtdoor Traveller » 02 Aug 2021, 17:04

Old versus new Defender:

https://www.youtube.com/watch?v=qF8SXafSOrQ

Toch wel verschillen zichtbaar :lol:

OttoVink

Re: Old versus new Defender (test)

Berichtdoor OttoVink » 02 Aug 2021, 20:39

https://www.youtube.com/watch?v=391AsASvmi8

Hier dan nog een test van die nieuwe stoeprandridder met z'n suv bandjes :roll:

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Aug 2021, 22:43

Treurig! Uiteraard wordt een Engels auto in een USA vergelijk afgezeken. Net zoals de uitkomst van een vergelijk tussen de oude en de nieuwe Defender al vaststaat afhankelijk van welk tijdschrift of programma de test doet.

Los daarvan is het allemaal gelul want niemand hier rijdt zo extreem en als ie dat al doet is het in een ouwe afgeragde Def dier er al 2e,3e of wat dan ook auto bijstaat. Wat de Lrch een zwarte route noemt op een off road event is een standaard bospad voor een bosbouwer.

Dus de enige die ik serieus neem in een vergelijk is een maat van me die 6 oude en 4 nieuwe 110's heeft rijden op het landgoed dat hij beheert. En die geeft aan dat qua off road rijden de oude ne de nieuwe verassend dicht bij elkaar liggen zonder aanwijsbare winnaar. Ieder heeft z'n plekken waar ie het wint vd ander. Qua kostprijs in aanschaf wint de oude duidelijk, qua onderhoud is de nieuwe (nu nOg) veel voordeliger. Qua comfort is er geen strijd, de nieuwe is op alle fronten beter dan de oude.

Waar de medewerkers van alles vonden van de nieuwe is het nu al zover dat er niet alleen roosters gemaakt worden van de kap- en onderhoudsklussen maar dat de auto's ook ingedeeld worden bij die klussen. Dit om geruzie te voorkomen, want de oude zijn duidelijk uit de gratie.....

Ik vind ze allebei mooi op hun eigen manier. Mag er graag naar kijken en meer ga ik ook niet doen. :lol: :lol:

En puur my cup of tea: ik heb ongeveer alles van JLR wel een keer gereden en we hebben zelf ook vergelijkingen gedaan on- en off road. Dat toen m'n maat voor de keuze stond om de oude Defs die vervangen moesten. Toen heb ik ook wat kennissen en klanten erbij gevraagd met nieuwe Range Rovers, paar Disco's 4 en 5 en wat oude rommel waaronder mijn D2, een Serie II, etc.

Duidelijke winnaar on- en off road: de Range 405. Die is op goede banden gewoon niet te kloppen. Daarachter de 110 New defender met daar heel kort op de Disco's 4 en daar weer achter de 5. De oude 110 kan ondanks lockers in de assen gewoon weg niet meer bijblijven. Vooral in diepe modder etc.

Mooiste van alles is dat hoewel de snelheid ver achter blijft de Serie off road alles haalde wat de €125.000,= (het dubbele voor de Range) auto's ook haalden. :lol: :lol:

En die heb ik 1 dus dat is gewoon de beste, mooiste en prijsbewuste Land Rover voor mij. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 03 Aug 2021, 08:49

Edward schreef:Mooiste van alles is dat hoewel de snelheid ver achter blijft de Serie off road alles haalde wat de €125.000,= (het dubbele voor de Range) auto's ook haalden. :lol: :lol:

En die heb ik 1 dus dat is gewoon de beste, mooiste en prijsbewuste Land Rover voor mij. :lol: :lol:

Amen!
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Aug 2021, 11:47

Nix amen. :lol: Velgen groter dan 17 inch met lage zijwand bandjes horen/ kunnen niet, tenminste, wanneer je hem off-road waardig wilt noemen.

Houston

Berichtdoor Houston » 03 Aug 2021, 15:29

Tja, hoe serieus moet je een ondernemer nemen die Landrovers gebruikt, anders dan voor ‘het gevoel’ enz. :mrgreen:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Aug 2021, 16:54

Je kunt er anders wel heul veul aftrekposten op wegschrijven :oops:

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Aug 2021, 18:39

OttoVink schreef:Je kunt er anders wel heul veul aftrekposten op wegschrijven :oops:

Nou, net de Discovery de deur uit gedaan en daar dan maar meteen de kosten van op een rij gezet. Deze heb ik 4 jaar gereden en de afschrijving bedraagt een whopping 625 euro per jaar. En dat is dan eigenlijk ook nog omdat ik te lui ben om te verkopen dus de eerste de beste kennis die appte had hem. :lol: :lol:

Verder aan onderhoudt en overbodige onderdelen een 3000 euri besteed (stalen bumpers, treesliders, schokbrekers, etc,etc) dus da is een 750 euro per jaar. Denk dat het niet mee zal vallen om een werkauto te vinden die minder kost. :roll: :roll:

Maar ik wil ook best toegeven Otto: als er weer een pret auto bijkomt dan is dat een 110 Pick-up en geen 90 of 110 van het nieuwe model. Los van de kosten, (waar ik veel te gierig voor ben) is het gevoel in de oude gewoon leuker. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Aug 2021, 23:30

Als ik de ( misschien onnodige) pret onderdelen niet mee tel rijd ik ook goedkoop. Maar het zijn wel bedrijfskosten. Dat bedoel ik er maar mee te zeggen. ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2021, 00:33

Edward schreef:Nou, net de Discovery de deur uit gedaan en daar dan maar meteen de kosten van op een rij gezet. Deze heb ik 4 jaar gereden en de afschrijving bedraagt een whopping 625 euro per jaar.

Als ik de afgelopen tijd de 2ºhands-prijzen moet geloven dan heeft mijn Defender de laatste paar jaar een negatieve afschrijving.
Hoe meer ik ermee rijd, hoe ouder hij wordt hoe duurder hij wordt (nee, er is geen samenhang tussen deze factoren, gewoon stilstaand wordt ie ook steeds duurder).

Groeten MarcS

PS   Als ik de vraagprijzen moet geloven dan is in 11 jaar mijn Defender nog nooit zo duur geweest, zelfs nieuw was ie (kaal) nog goedkoper.

Terug naar “Kroeg”