Series 3, nieuw hulpstuurhuis radiale speling?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Series 3, nieuw hulpstuurhuis radiale speling?

Berichtdoor Weel240 » 24 Jul 2021, 12:51

Nieuw hulpstuurhuis (aftermarket Brittpart NRC1269) gemonteerd incl een aangepaste CNC centreerring (UK made).
Teleurstellende radiale speling (haaks op de as) van ca 0,75mm dat de as heen en weer gaat tijdens het sturen.

Inked20210722_172207a_LI.jpg

Het probleem aangekaart bij de Nederlandse leverancier. Die meldde na overleg met zijn leverancier in Engeland dat het voor een Land Rover Series 3 volkomen normaal is en dat alle nieuwe aftermarket hulpstuurhuizen die speling hebben.

Ik kijk daar met gemengde gevoelens naar, je verwacht dat een nieuw exemplaar de roterende stuur beweging vrij van speling overbrengt van de bovenste naar de onderste pitman arm, zonder een radiale (heen en weergaande) speling van driekwart millimeter.

Heeft iemand dezelfde ervaring en is die speling als normaal te beoordelen?

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

OttoVink

Re: Series 3, nieuw hulpstuurhuis radiale speling?

Berichtdoor OttoVink » 24 Jul 2021, 13:10

Ja, waardeloos. maak er een spie in en las die vast of beter maak een beugeltje die hem op zn plaats houdt, bevestigd met de klembout op de foto.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jul 2021, 16:40

Weel240 schreef:Het probleem aangekaart bij de Nederlandse leverancier. Die meldde na overleg met zijn leverancier in Engeland dat het voor een Land Rover Series 3 volkomen normaal is en dat alle nieuwe aftermarket hulpstuurhuizen die speling hebben.

Ik kijk daar met gemengde gevoelens naar, je verwacht dat een nieuw exemplaar de roterende stuur beweging vrij van speling overbrengt van de bovenste naar de onderste pitman arm, zonder een radiale (heen en weergaande) speling van driekwart millimeter.

Dat zou ik ook verwachten bij nieuw spul.
Ik heb nog even gezocht, maar ik kwam wel tegen dat de kwaliteit (als ook de duurzaamheid) van zo'n aftermarket (Britpart) hulpstuurhuis nogal tegen viel.
Ik zou denken als e.e.a. met dezelfde onderdelen (volgens originele specificaties) gefabriceerd is, het gewoon spelingvrij moet zijn. Die zware veer drukt alles uit elkaar en (boven en onder) klem in het huis.

Groet,

Erik.

P.S. je zou haast de oude reviseren (levensgevaarlijk demonteren). Het is de vraag of er nog een nieuwe as verkrijgbaar is, want het conische deel slijt natuurlijk ovaal weg.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jul 2021, 17:15

Demonteren is helemaal niet levensgevaarlijk en ook niet ingewikkeld. :shock: :shock:

Je moet alleen even de moeite nemen om iets in elkaar te fabrieken om eea veilig te doen. Je gaat ook geen veren van een McPhersonpoot afhalen zonder verenspanners.

De oude is meestal prima reviseerbaar. Desnoods de as even laten oplassen en weer afdraaien. Daar is iedere pompenrevisieboer meer dan mee bekend.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 26 Jul 2021, 08:28

Demonteren is helemaal niet levensgevaarlijk en ook niet ingewikkeld.

de oude reviseren

Het demonteren van het oude stuurhuis is inderdaad niet ingewikkeld, maar wel link en kan levensgevaarlijk zijn als je de vier kleine k-boutjes zomaar losdraait. Ik heb het oude hulpstuurhuis met twee M8 draadstangen vastgezet op een stevige balk en met twee korte blokken op de kop vd as gepositioneerd met twee snelsluit lijmklemmen in estafette stapje voor stapje en om en om steeds een klen stukje verder opgeschoven. Dan komt het binnenwerk er rustig en beheerst uit, tot de veer van spanning af is.

De onderste cone en fiber bussen waren behoorlijk aangetast en ingevreten, dat verklaarde waarom de as zo ontzettend zwaar ging.

Via een Engels forum kreeg ik gisteren de tip om de fiber conen een goede spelingsvrije zetting te geven, de as van het nieuwe hulpstuurhuis minimaal 10 omwentelingen linksom en rechtsom te geven, zodat de drukveer de bussen goed aandrukt.
Dit kan in- situ en als het werkt, scheelt het een hoop extra werk.

Als alternatief zit ik er aan de te denken om het oude stuurhuis te reviseren en modificeren. Bij mij op het dorp zit nog een zo'n ouderwetse machinefabriek cq smederij waar de tijd geen vat op lijkt te krijgen en aan die mannen vragen of ze de as kunnen oplappen en er bronzen conische bussen in kunnen plaatsen ipv fiber.

2005 Volvo XC90V8

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jul 2021, 13:30

Weel240 schreef: aan die mannen vragen of ze de as kunnen oplappen en er bronzen conische bussen in kunnen plaatsen ipv fiber.

Waarom brons? Ik zou nylon doen, is makkelijker bewerken en goedkoper. Land Rover heeft vermoedelijk voor fiber gekozen omdat dit een bepaalde weerstand geeft op de as (met cardanolie als smeermiddel).
Verder zou je kunnen overwegen om het conische deel iets af te (laten) draaien zodat het weer glad en rond is en (iets dikkere) nylon 'bussen' maken op maat van de 'nieuw gemaakte' as. Zou ik liever doen dan oplassen (wat een verandering kan geven in de metaalstructuur van de as) en weer op maat draaien.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 28 Jul 2021, 16:50

...zou nylon doen, .... fiber gekozen omdat dit een bepaalde weerstand geeft op de as (met cardanolie als smeermiddel).
...het conische deel iets af te (laten) draaien zodat het weer glad en rond is en (iets dikkere) nylon 'bussen' maken op maat van de 'nieuw gemaakte' as. .... liever doen dan oplassen (wat een verandering kan geven in de metaalstructuur van de as)

Zinvol advies, waardoor dank, met brons ben je inderdaad de weerstand kwijt en het zal niet een goedkope oplossing zijn. Afdraaien of oplassen en afdraaien. Niet wetende welk materiaal de as is, PB-ijzer of hoogwaardig chrome staal, lassen kan tot plaatselijke verandering van de kristalstructuur cq verharding en breukrisico leiden.

Via een Engels forum verkregen tip om de as in twee richtingen een keer of 10 rond te draaien opgevolgd. Dit kan met de beide pitman armen los zonder verdere demontage. Tijdens het draaien voelde ik de zetting van de conische lagerbussen terwijl het draaien zwaarder ging. De andere kant op werd het draaien lichter en daarna weer zwaarder, geen goed teken. Na zo'n 10 tot 15 omwentelingen linksom en rechtsom werd de draaikracht wat gelijkmatiger. Alles weer gemonteerd en rijden, wel niet echt verbaasd, met een paar bochten weer dezelfde speling. De maatvoering en toleranties tussen de conische bussen en de as kloppen niet.

De vraag aan Britpart is waarom? In Nederland betaalde ik iets van €100 voor een compleet nieuw hulpstuurhuis. Een unit van slechte kwaliteit die zorgt voor onnodig extra werk en ergernis. Ik heb geen probleem om wat meer te betalen voor goede kwaliteit, dit is aan het einde van de dag veel goedkoper en voorkomt gedoe.

2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2021, 13:38

Waarom? Omdat de grootste moot aan klanten in de UK zit en die vinden 10 pond al teveel voor een onderdeel. Ik reviseer sowieso liever originele onderdelen dan dat ik die UK imitatie crap monteer. :( :(

Dat oplassen en afdraaien de metaalstructuur veranderd vind ik gelul. Het is niet zo dat dat niet een zeer veel toepaste techniek is in de pompen wereld. Natuurlijk moet je wel weten wat je doet maar dat geldt voor alles........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 29 Jul 2021, 18:36

l. Ik reviseer sowieso liever originele onderdelen dan dat ik die UK imitatie crap monteer.

Wat grof verwoord, maar niet onbegrijpelijk en misschien wel de enige manier om uit de ergernis van het dubbele werk te blijven. En als het dan nog steeds niet goed is dan hoef je alleen maar in de spiegel te kijken :-)

Lassen aan assen met vaak een hoog percentage koolstof kan tot vervelende situaties leiden. Een ingevreten pompas oplassen en afdraaien is inderdaad gebruikelijk, een dynamisch axiaal en radiaal belaste as van onbekende materiaal samenstelling vraagt terughoudendheid. Ik moet er niet aan denken dat een opgelaste as van het hulpstuurhuis onder torsie en buiging door verbrossing breekt, de kans dat de LRCH dan een lid minder heeft is niet ondenkbaar.

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”