Hey ik heb even een vraag aan de (waarschijnlijk) oudere geleerde hier.
Ik heb na 2 maanden van huis te zijn geweest mijn land rover weer eens gestart (2.6 benzine/gas)
Echter mijn koppeling blijft een beetje plakken.
In en uit versnelling schakelen gaat alleen wanneer ik de tussenbak op neutraal zet.
Als ik na de versnelling gekozen te hebben met geweld de tussenbak naar hoog of lage kering te rammen dan begint de auto te kruipen (wanneer niet op de rem).
Kortom mijn koppeling blijft contact maken.
Nu de vraag, ik heb nog een mooi 100erden pagina dik boek, waar ik uit haal dat ik de gehele spatbord/kast er af moet halen.
Ik hoop dat met ontluchten van de koppeling de boel op te lossen is, dus als er een makkelijker manier is om bij die cylinder te komen dan hoor ik het graag.
Waarschijnlijk moet het wiel er zoieso even af, maar dat is dan maar zo.
Ideeen met betrekking tot het bereiken van de cylinder of oplossen van het algemene probleem, ik hoor het graag.
Series 2a koppelingscylinder
Re: Series 2a koppelingscylinder
Ja, het kan zonder het spatbord te verwijderen, zelfs verwisselen lukt soort van. Maar ik trek gewoon het scherm eraf. Uiteindelijk vind ik dat sneller.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
109 is je ware
Hallo,ik las over je probleem.Ik ben wel wat ouder en grijzer maar nog niks wijzer
Maar het kan zijn dat je koppelingsplaten blijven kleven door langere tijd niet gebruiken,heb ik ook gehad zo’n 30 jaar geleden en heb dat toen op de volgende manier opgelost:in de 1e versnelling lage gearing VOORDAT je de motor start,dan starten en wegrijden als dat mogelijk is.Bijvoorkeur doe je dit natuurlijk als het rustig is op de weg.Moet je toch plotseling remmen geen paniek,slaat motor af kun je gewoon weer starten en verder gaan.dan gas geven in zijn 1e versnelling,gas los en hoog/laag knop in neutraal,daarna doorduwen naar hoog,geeft best wel een knal,maar je koppeling is”los”.veel succes.Leuk trouwens dat je een zespitter hebt,is een heel bijzondere motor met inlet over exhaust systeem en aluminium kop.Ik had een 109 series III pick-up met een zescilinder.nou,ik hoor wel vn de klap
groet,Campagnola
-
109 is je ware
Moet natuurlijk zijn:groet,109 is je ware.krijg je als oude mannetjes op verschillende forums actief zijn 
- Erik Peters
j-jk schreef:Als ik na de versnelling gekozen te hebben met geweld de tussenbak naar hoog of lage gearing te rammen dan begint de auto te kruipen (wanneer niet op de rem).
Kortom mijn koppeling blijft contact maken.
Blijft de auto wel stilstaan, met draaiende motor! Dan komt de koppeling niet goed genoeg vrij. Kan natuurlijk liggen aan gebrek aan olie of lucht in het systeem, waardoor je de diafragmaveer niet ver genoeg indrukt. Maar ik heb ooit eens iets vergelijkbaars gehad. Het hydrauliek systeem in orde als ook de bedieningsgaffel (en druklager).
Dat bleek de drukgroep te zijn: van de klinknagels waarmee de diafragmaveer aan het drukgroep huis vast hoort te zitten, bleken er een aantal afgebroken te zijn waardoor de diafragmaveer niet geheel 'omklapte' en de koppelingsplaat 'vrij' gaf, maar deels tegen de koppelingsplaat aan gedrukt werd/bleef.
En dat zoiets na 2 maand stilstand optreedt is toeval.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heren dank voor de reactie's
het probleem is inderdaad dat de koppeling niet geheel vrij komt.
Dus ik hoop op lucht in de leiding, maar daarvoor moet ik wel eerst bij de cilinder komen.
Een defecte drukgroep zou mij heel wat meer hoofdpijn opleveren.
Aangezien ik geen vaste hobby plaats heb doe ik veel op straat, tot ongenoegen van mijn lokale boa.
Nu alleen nog een manier vinden hoe ik in mijn eentje die cilinder kan ontluchten.
Dank voor de hulp, en ik laat het weten als ik een oplossing heb gevonden.
Trouwens mocht je iemand weten die een series 2a met goedlopende 2.6 motor zoekt. Hij is te koop, en nu met extra korting door defect
het probleem is inderdaad dat de koppeling niet geheel vrij komt.
Dus ik hoop op lucht in de leiding, maar daarvoor moet ik wel eerst bij de cilinder komen.
Een defecte drukgroep zou mij heel wat meer hoofdpijn opleveren.
Aangezien ik geen vaste hobby plaats heb doe ik veel op straat, tot ongenoegen van mijn lokale boa.
Nu alleen nog een manier vinden hoe ik in mijn eentje die cilinder kan ontluchten.
Dank voor de hulp, en ik laat het weten als ik een oplossing heb gevonden.
Trouwens mocht je iemand weten die een series 2a met goedlopende 2.6 motor zoekt. Hij is te koop, en nu met extra korting door defect
- Erik Peters
Even gekeken in het reparatiehandboek voor de Series 2a.
Maar misschien is het gewoon een kwestie van goed afstellen van de bediening.
Na 2 maand stilstand kan er mogelijk iets vliegroest op vliegwiel en drukgroep zitten en als de afstelling van de bediening aan de krappe kant is kan daardoor de koppelingsplaat onvoldoende vrij komen.
Groet,
Erik.
p.s. bij een tractor eens gehad dat het bedieningsarmpje, aan de as die het koppelingshuis in gaat, half ingescheurd was. Afstellen hielp toen maar tijdelijk.
Maar misschien is het gewoon een kwestie van goed afstellen van de bediening.
Na 2 maand stilstand kan er mogelijk iets vliegroest op vliegwiel en drukgroep zitten en als de afstelling van de bediening aan de krappe kant is kan daardoor de koppelingsplaat onvoldoende vrij komen.
Groet,
Erik.
p.s. bij een tractor eens gehad dat het bedieningsarmpje, aan de as die het koppelingshuis in gaat, half ingescheurd was. Afstellen hielp toen maar tijdelijk.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Tegen het schutboard bij de hoog/laag pook, zie je een rubberen dop. Daarachter zie je de koppelingscilinder ( slave) met de ontluchtingsnippel.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Zo dank voor alle ideeen en info.
Vandaag eindelijk de tijd gehad de kop eens onder de auto te steken.
Gelijk eens gaan kijken naar de slave cylinder om die misschien een slag of 2 te geven op zijn stel moer.
Eenmaal gevonden kwam ik er achter dat ik met mijn hand de hendel kon bewegen, wat ik dubieus vind bij een op druk systeem.
Dus leiding gevolgd om driedubbel zeker te weten dat ik niet per ongeluk aan een ander onderdeel zit te prutten.
Kom ik uiteindelijk bij mijn mastercilinder.
Nu voel ik mij bijzonder dom want die zit dus gewoon best wel in het zicht, en dat ding was mij dus nooit opgevallen.
De hele vraag of ik dat zijscherm eraf had moeten halen is dus helemaal niet aan de orde want tenzij ik hem met pedaal wil demoteren kun je er prima bij.
Maar goed, ik trek dat reservoirtje open. 0 olie!!
Sja dan snap ik dat de koppeling niet meer werkt.
Dus maar een flesje dot 4 gehaald.
Jammer genoeg ben ik mijn transparante slangetjes voorraad kwijt, dus kon niet meer verder.
Gelijk maar een ontluchtingspistool setje besteld zodat ik de volgende keer het systeem eens goed kan ontluchten in mijn eentje.
Die bleed nipple op de slave cilinder zit namelijk echt op een kansloze locatie als ik die steeds open en dicht moet zetten.
Wat ik wel raar vind is dat ik het idee had dat het pedaal nog wel iets deed qua koppelen. maar met mijn hoofd onder de auto was er geen noemenswaardig verschil in die controlarm met pedaal ingedrukt en los.
Ook heb ik nergens iets van lekkage, wat ook wel vreemd is naar mijn mening.
In ieder geval to be continued, en dank voor het meedenken tot zover.
Vandaag eindelijk de tijd gehad de kop eens onder de auto te steken.
Gelijk eens gaan kijken naar de slave cylinder om die misschien een slag of 2 te geven op zijn stel moer.
Eenmaal gevonden kwam ik er achter dat ik met mijn hand de hendel kon bewegen, wat ik dubieus vind bij een op druk systeem.
Dus leiding gevolgd om driedubbel zeker te weten dat ik niet per ongeluk aan een ander onderdeel zit te prutten.
Kom ik uiteindelijk bij mijn mastercilinder.
Nu voel ik mij bijzonder dom want die zit dus gewoon best wel in het zicht, en dat ding was mij dus nooit opgevallen.
De hele vraag of ik dat zijscherm eraf had moeten halen is dus helemaal niet aan de orde want tenzij ik hem met pedaal wil demoteren kun je er prima bij.
Maar goed, ik trek dat reservoirtje open. 0 olie!!
Jammer genoeg ben ik mijn transparante slangetjes voorraad kwijt, dus kon niet meer verder.
Gelijk maar een ontluchtingspistool setje besteld zodat ik de volgende keer het systeem eens goed kan ontluchten in mijn eentje.
Die bleed nipple op de slave cilinder zit namelijk echt op een kansloze locatie als ik die steeds open en dicht moet zetten.
Wat ik wel raar vind is dat ik het idee had dat het pedaal nog wel iets deed qua koppelen. maar met mijn hoofd onder de auto was er geen noemenswaardig verschil in die controlarm met pedaal ingedrukt en los.
-
Landmarcs
j-jk schreef:Maar goed, ik trek dat reservoirtje open. 0 olie!!
Geen lekkage is een teken van geen vloeistof ... en dat had je al geconstateerd.
Overigens zeggen puristen dat je DOT3 zou moeten hebben (de koppeling is sowieso minder gevoelig qua water-aantrekken en dan dampbellen vanwege hete remmen).
Groeten MarcS
PS Bij een Defender kan de master langs het pedaal naar binnen lekken, bij een Series is het waarschijnlijk niet anders.