Opvoerpomp range rover 1986 2,4td

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Matrixx-Machine

Opvoerpomp range rover 1986 2,4td

Berichtdoor Matrixx-Machine » 13 Feb 2012, 22:38

Kan iemand mij uitleggen waar de opvoerpomp van mijn range rover zich bevind?

JoostKenya

Re:Opvoerpomp range rover 1986 2,4td

Berichtdoor JoostKenya » 14 Feb 2012, 06:37

Oeps een VM diesel, dat is voor mij heel lang geleden!
Hangt er niet zo'n mechanisch/hand pompje aan de zijkant van het blok?
In de tank zit in iedergeval geen pompje weet ik me te herrineren.

Matrixx-Machine

Berichtdoor Matrixx-Machine » 14 Feb 2012, 09:39

Thx voor de snelle reactie, maar ( voor de beeld vorming ik ben een semi leek vwb diesel motoren) maar hoe zuigt deze motor zijn brandstof aan ik dacht te begrijpen via de opvoerpomp maar dat ding waar jij het over hebt lijkt wel een handmatig opvoer pompje?

Miss kan ne me helpen deze diesel loopt goed alleen stationair zakt hij weg na een halve minuut of soms voor het afremmen bij de stoplichten wat kan dit zijn? Of ga ik nu te kort door de bocht.

Diesel service kan me niet echt helpen althans zij zeggen brandstof pomp volledig laten reviseren a 900 euro!! Dat is me op het moment wat te gek zeker omdat ze me niet kunnen garanderen dat het daar aan ligt

Matrixx-Machine

Berichtdoor Matrixx-Machine » 14 Feb 2012, 09:45

Nog een vraag : deze auto heeft wellicht lang stil gestaan en ook is mij niet bekend welke kwaliteit diesel er getankt is in het verleden , maar is het nu zo dat als ik blijf rijden op goeie kwaliteit diesel ( bijv) shell pura) dat dan eea door het rijden schoon word if werk dat zo niet?

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Feb 2012, 16:50

Je hebt twee pompen. De opvoerpomp die brandstof uit de tank zuigt (door het filter) en die het aanbiedt aan de tweede pomp. De tweede pomp is de hoge druk inspuit pomp (die dus voor 900 euro gereviseerd kan worden)

De opvoerpomp wordt door de motor mechanisch aangedreven maar kan vaak ook met de hand bewogen worden.

Stap 1: Weet je zeker dat het filter schoon is?
Stap 2: wordt er ergens lucht aangezogen?
Stap 3: pompt het opvoerpompje wel correct?

900 euro verspijkeren op een oud VM blok is vaak niet de moeite.
Dan kan je er heel snel nog beter een 200 Tdi inlepelen.

Ik heb nog een werkplaatshandboek van de VM liggen. Ik zal eens kijken hoe het precies zit.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Feb 2012, 18:32

Ik heb even in het handboek van de VM diesel gekeken.
Aan de linkerkant, op de zijkant van het blok, tegen het vliegwiel aan,
daar zit de zogenaamde liftpump.
Het is een eenvoudig pompje die met twee draadeinden en twee moeren op het blok gemonteerd zit. De locatie is schuin naar achteren, onder de injector pump.

Dat pumpje kan je makkelijk losschroeven. De leiding zit met een banjo bout op het pompje geschroefd. Er zit een soort soort hendel aan om de pomp handmatig te laten pompen.

Matrixx-Machine

Berichtdoor Matrixx-Machine » 15 Feb 2012, 08:16

Bedankt voor je reactie, en uitzoekwerk,
Maar een motorblok wisselen is voor mij een brug te ver, past dat uberhaubt of moeten er motorsteunen aangepast worden wellicht andere versnellingsbak etc etc.

Plus dat de motor opzich goed loopt alleen stationair wisselt t toerental, ik zoek eigenlijk iem die mij kan zeggen dit of dat is het probleem en t kost je ... Die genoemde 900 e kan ook 400 zijn logt eraan wat ze tegen komen vaag allemaal( voor mij althans).

Maar dat werkplaats handboek staan daar ook distrubutie waarden in?'. Wat dat ook moge zijn

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 15 Feb 2012, 12:19

Ik heb hier het origineel handboek van de 2.4VM. Probleem is dat het papier is en dat ik in Kenia woon.
Als het blok verder goed loopt zou ik niet denken dat je aan een revisie van de brandstofpomp toe bent. Ik zou eerst eens iemand laten kijken die verstand heeft van dieselmotoren.

Ik wil je geen motorwissel aanpraten ofzo.
Maar een Range Rover uit 1986 mits in goede staat, belastingvrij is een begeerlijk ding. En dat is de 200 of 300 Tdi altijd superieur aan de VM2.4. Een blok uit een disco is tegenwoordig heel goedkoop. Blok wisselen is niet heel moeilijk voor de handige hobbyist. Bronzen toplager draaien, motorsteunen omlassen en het past er zo in. Versnellingsbak, intercooler en radiateur kan je laten zitten. Een weekendje werk. Vroeger of later krijg je met een VM problemen met de koppen. En dat kost een vermogen. Mijn vader reed vanaf 1987 lange tijd met een VM. En zelf heb ik er ook bijna 100.000 kilometer mee gereden. Ik heb dat probleem met de koppen in 300.000 kilometer twee keer meegemaakt. Daarna een 200tdi van een disco erin gelepeld en het was een verademing.

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 15 Feb 2012, 12:26

Ben Gerrits van het forum hier heeft een maatje met een VM-diesel in zijn RRC en die zweert erbij. Je moet wel weten wat je doet qua onderhoud maar dan is het een hele fijne diesel. Probeer hem te contacteren, hij heeft er heel veel verstand van en kan je ook helpen met het onderhoud (ze klussen in hun vrije uren aan auto's).

Ik heb zelf dus een 300Tdi in mijn RRC en dat is ook heel fijn hoor. Maar als die VM er al in zit, zou ik toch eerst kijken of je dat goed werkend kan krijgen.

iemand een architect nodig?

Matrixx-Machine

Berichtdoor Matrixx-Machine » 15 Feb 2012, 13:26

Allereerst bedankt voor de reacties,

@Joostkenya

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet veel mensen lovende uitspraken heb horen doen over de VM 2.4Td intercooler, maar ik schrik toch een beetje van het omwisselen van een motorblok
ten eerste:
Omdat ik dit niet helemaal zelf kan

ten tweede:
Moet je ook nog een goed 200tdi of 300tdi blok zien te vinden ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet op marktplaats heb gekeken en dus niet weet wat het aanbod is en wat de prijzen zijn.

Verder zou ik graag dat werkplaats handboek bij je komen lenen;) Kenia lijkt me wel wat ver helaas hahah.

@Tom Vooges

Weet jij hoe ik in contact kom met Ben Gerritsen? wellicht kan hij mij verder helpen met alleen al vast te stellen waar mijn storing aan ligt kan ik vandaar uit bekijken wat ik doe vm laten liggen of eventueel vervangen...

Mvg

Marcel

Terug naar “Techniek”