Defender 110 TD5; probleem brandstofdrukregelaar

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
denvro

Defender 110 TD5; probleem brandstofdrukregelaar

Berichtdoor denvro » 21 Jun 2021, 12:10

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik zal me eerst nog even kort voorstellen. Mijn naam is Dennis, ik woon samen met mijn vriendin in Krommenie en wij zijn sinds enige weken de trotse eigenaars van een 110 TD5 uit 1998. De variant met de 10P motor dus. Ik ben zelf best handig en zeg altijd met een knipoog dat ik het leuk vindt om oud ijzer op de weg te houden. Ons wagenpark bestaat verder uit een Volvo 240 Estate uit 1992 en een Renault Clio uit 1997, die ik allemaal zelf onderhoud.

We hebben als doel om de 110 om te bouwen tot reisauto. Maar eerst moeten er een aantal klussen aan gedaan worden, waarvan ik er al een aantal geklaard heb. Olielekkage bij de nokkenas doppen voor en achter, olielekkage bij de halve maan van de klepdeksel pakking, grote beurt etc.

Een bekend probleem bij de TD5's is lekkage aan de brandstofdrukregelaar. Dus ik had een X8R rebuild kit besteld om dit te fixen. Brandstofdrukregelaar verwijderd, ging zonder problemen, onderdelen vervangen (drukregelaar, rubbers etc.), en alles weer monteren. Klusje van niks zou je zeggen. Maar... Bij bevestiging van één van de bouten (links boven) bleek dat ik die niet meer aan kon draaien? Hij ging er volledig in, maar ik kon hem niet aandraaien. Dus het ding maar weer gedemonteerd, en toen bleek bij het eruit draaien van de linkerbout, dat er een mooie spiraal van aluminium in het schroefdraad zat :shock: Het gekke is dat het eruit draaien (eerste keer), het er weer in draaien voor bevestiging mij geen enkel signaal heeft gegeven dat het schroefdraad in het blok niet oké was? Soms heb je dan dat een bout er niet/of scheef in draait, of dat hij op een bepaald punt niet verder draait? Schroefdraad op de bout ziet er ook gewoon goed uit

De vraag is wat nu? Kan ik gewoon met een M8 tap (nieuw) schroefdraad tappen? Want als er (teveel) aluminium verloren is gegaan gaat dat niet werken lijkt me?

Groeten,
Dennis

Erik Peters

Re: Defender 110 TD5; probleem brandstofdrukregelaar

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jun 2021, 13:21

denvro schreef:De vraag is wat nu?

Ik weet de maat van het boutje niet, M6 - M8?, maar misschien moet je er een helicoil inzetten. Zoiets: https://www.heelgoedgereedschap.nl/product/recoil-helicoil-set-m6-0-1-00-spoed-10-inserts/
Met de bijgeleverde tap nieuwe draad tappen, helicoil schroefdraad'busje' indraaien (lipje afbreken door terugdraaien en verwijderen).
E.e.a. met dezelfde bouten weer monteren.
Uiteraard wel een helicoil voor de correcte maat schroefdraad gebruiken (voorbeeldetje is M6, maar zoals gezegd weet ik de maat van het boutje niet) en je kunt het beste een setje aanschaffen, of je moet naar iemand toe die zo'n set in huis heeft.

Groet,

Erik.

p.s. Ik heb ooit eens een helicoil gebruikt omdat de schroefdraad van het bougiegat (bij een motorzaag) eruit lag. Werkte uitstekend, echter na de nodige malen een nieuwe bougie plaatsen, kwam op een gegeven moment de helicoil er met de bougie mee uit. Nieuwe bougie met busje er weer ingedraaid.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

denvro

Berichtdoor denvro » 21 Jun 2021, 14:26

Erik Peters schreef:Ik weet de maat van het boutje niet, M6 - M8?

De maat van het boutje is M8 inderdaad

Erik Peters schreef:maar misschien moet je er een helicoil inzetten

Thanks voor de tip. Ga ik me eens in verdiepen. Ik kwam online ook al iets van een epoxy schroefdraad reparatieset tegen (Loctite, Permaflex), maar daarvan zijn de torque specificaties niet toereikend. Max 10Nm voor een M8 bout, terwijl de brandstofdrukregelaar met 25Nm vastgezet moet worden.

Dit ziet er veelbelovend uit! Vraag me nog wel af hoe het zit met RVS in alumunium? Normaal wordt een dergelijke verbinding afgeraden vanwege corrosie.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jun 2021, 17:48

Tja, die motorzaag had een aluminium cilindertje, en die helicoil bleef eigenlijk wel goed zitten.
Vocht (en zout) versnellen de oxidatie van het aluminium. E.e.a. gaat hooguit vaster zitten, maar bij de schroefdraad zal wel niet veel vocht kunnen komen. Dat zie ik niet als een probleem. Desnoods het boutje monteren met een beetje keramisch vet.

Groet,

Erik.

p.s. er worden ook helicoils van ander materiaal dan rvs gemaakt (maar die zijn natuurlijk lastig te vinden).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jun 2021, 19:34

Helicoil is een beproefd middel en werkt goed. Ik lijm ze altijd ook nog om te voorkomen dat je de Helicoil ermee uitdraait bij iets dat vaker losmoet. Bij de FPR zou ik me er niet zo druk om maken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

denvro

Berichtdoor denvro » 22 Jun 2021, 07:47

Super bedankt voor de antwoorden. Ik heb een M8 helicoil setje besteld. Hopelijk heb ik voldoende ruimte om het gat uit te boren/draad te tappen. Ik zal het resultaat posten.

denvro

Berichtdoor denvro » 25 Jun 2021, 09:03

Gefixt. Vond het best spannend om het gat in het motorblok uit te boren en te tappen. Maar hij zit er weer op en lekt niet meer 8-)

Afbeelding

conny

Berichtdoor conny » 25 Jun 2021, 12:31

Die foto is gefotoshopped! Dat hoort ene, grote, vieze, vette bende te zijn daar! :lol:

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 25 Jun 2021, 15:28

Dat hoort niet, maar kan wel als je nooit onder de motorkap kijkt en/of eventuele (aankomende) problemen niet ziet en oplost.

Terug naar “Techniek”