range rover classic doet niets meer.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jantjeb

range rover classic doet niets meer.

Berichtdoor Jantjeb » 29 Mei 2021, 13:49

Goedendag,

Vanmorgen mijn range rover classic uit 1973 uit de opslag gehaald. Jammer genoeg deed die helemaal niks meer. Wel stroom in de accu maar geen lopende benzinepomp of dashboardlampjes. Kap onder contactslot verwijderd maar kan niet echt iets vinden.
Wel gingen de lampjes even aan en stond overal weer stroom op. Maar dan duurde maar een aantal seconden en daarna helemaal niets meer.

Het lijkt erop dat er ergens iets los hangt of slecht contact maakt. Maar ik niet echt wat vinden.
Zekeringen lijken er bijna niet te zijn. Alleen in het motorruim zitten een paar zekeringen die geen stroom krijgen.
Relais kan ik al helemaal niet vinden. Het kan toch niet allemaal via het contactslot lopen. Die krijgt overigens ook geen stroom.

Weet iemand misschien of er nog een zekeringkast of relais in zitten.

Alvast dank.

Groet Jan

dyngo

Re: range rover classic doet niets meer.

Berichtdoor dyngo » 29 Mei 2021, 15:30

Loopt allemaal over contactslot.
Die krijgt zijn stroom van een bruine draad van het verdeelpunt op de startmotor (voltmeter).
Of van de verdeelbout aan de karrosserie net boven de startmotor (ampèremeter).

Er zijn maar drie zekeringen.
Het starten, en rijden (benzinepomp, distributie) zijn niet afgezekerd.
Er is wel een extra relais voor in werking stellen van de startmotor (achter dashboardkastje).

Jantjeb

Berichtdoor Jantjeb » 30 Mei 2021, 08:32

Hoi Dyngo,

Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat ik op de startmotor en op de verdeelbout maar 2 volt meet. En bij het contactslot geloof ik ook.
Geen 12 volt. Dit vind ik zo vreemd. Op de accu dus 12 en aan het eind vd. accukabel, op de startmotor maar 2 volt. Dit kan toch helemaal niet :shock:
Ook de op de 3 zekeringen staat geen stroom of 2 volt kan ik me even niet goed meer herinneren .

Maar gisteren na het plaatsen van deze oproep maar weer even verder gegaan met de auto. Ik vond toen achter het ruitensproeierreservoir het stater relais. Daar hing een draadje van los. Dus ik dacht ik heb het gevonden. Toen ik de draad had vastgezet, werkt de dashboard lampjes en de benzinepomp weer. Ik probeerde te starten en ik hoorde een zacht tikje. Er gebeurde niks en de lampjes op het dashboard en de benzinepomp waren ook weer uit.

Ik verdenk het contactslot van defect zijn en misschien ook het startrelais. Ik tikte even op het contactslot en toen werkte de benzine pomp enz weer. Het duurde alleen maar enkele seconden. Daarna nogmaals tikken veranderde niets.

Maar wat ik niet snap is dat er maar 2 volt bij in de auto aankomt. Nergens 12 volt. Alleen op de accu, 12,5 volt. Dat verwart me. Dat kan het contactslot niet zijn. Of werkt het contactslot soms met het doorgeven van aarde? Het startrelais is trouwens vervangen door een modern relais.

Het st

Ik ga straks maar weer verder met de auto en denk dat ik toch de anwb maar even bel. Ik sta voor de opslag met de auto en die moet daar toch weg.

In ieder geval veel dank voor het meedenken.

Groeten Jan

dyngo

Berichtdoor dyngo » 30 Mei 2021, 11:14

Is de accu wel in orde ?
Geeft onbelast altijd wel 12 volt.
Bij zware belasting (startmotor) stort de stroom dan volledig in.
Mijn buurman probeert ook elk voorjaar weer zijn Saab te starten.
Hoor je alleen 'tik', en alles valt uit.
Zet ik mijn RR ervoor met dikke startkabels, loopt de auto gelijk.
Die startmotor van oude RR's vreten stroom.
Ook als alles goed is zakt het voltage naar ca 7 volt.
Daarom dat systeem met 6 volt bobine en voorschakelweerstand.

Jantjeb

Berichtdoor Jantjeb » 30 Mei 2021, 12:45

Sta nu bij de auto. Als ik een plus vd accu naar de plus van het plus verdeelpunt naast de startmotor leg, werkt alles gewoon.
Het lijk dus op een breuk in de plus kabel van de accu. Toch de anwb even gebeld want ik durf niet te rijden met een startkabel onder me klep.
Als de auto thuis staat ga ik rustig kijken welke kabel ik mag vervangen.

Super bedankt voor het meedenken.

Groet Jan

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 30 Mei 2021, 14:18

Ik verdenk ook de accu
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 30 Mei 2021, 19:03

Ik heb eens gehad dat de pluskabel vanaf de accu zo broos leek te zijn dat hij nauwelijks nog stroom doorliet. Dan kun je je te barsten zoeken.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 30 Mei 2021, 22:22

Alle stroom van accu naar verdeelbout naast de startmotor loopt over de ampèremeter.
Misschien moet je het daar zoeken.
Alles goed vastzetten en isoleren.
Blijft een gevaarlijke constructie met die dikke draden.
Alles ongezekerd, dus ... :mrgreen:

Terug naar “Techniek”