andere motor in 90
-
Ruud 45 km
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 Mei 2021, 17:19
andere motor in 90
ik wil een 6 cil diesel in mijn 90 bouwen iemand een sugestie welke er min of meer inpast ? ik lees verhalen over een bmw motor en ford motor
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: andere motor in 90
Een Mercedes motor schijnt ook te kunnen, maar ik zou er niet aan beginnen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: andere motor in 90
Alles kan, maar het is maar net hoeveel geld je wilt verbranden.
Moderne blokken lopen niet zo maar op een stand alone ecu, ouwe rommel is er genoeg maar dan maak je een hoop kosten voor achterhaalde techniek.
Een Td5 is een prima blok (ook achterhaald maar een stuk voordeliger) en past zo (met handbak of automaat) in een Defender. En alles wat niet past is passend te koop.
Moderne blokken lopen niet zo maar op een stand alone ecu, ouwe rommel is er genoeg maar dan maak je een hoop kosten voor achterhaalde techniek.
Een Td5 is een prima blok (ook achterhaald maar een stuk voordeliger) en past zo (met handbak of automaat) in een Defender. En alles wat niet past is passend te koop.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: andere motor in 90
Een BMW M57 diesel is goed te doen.
Het wordt in de UK veel gedaan.
En de kosten zijn te overzien.
Een blok van een E39 koop je voor 400 Euro.
Een ombouw set voor 1000-1500 Euro (conversie ring, koppeling + ECU Stand alone).
Maar er zijn ook automaat opties of door het vliegwielhuis van een P38 te gebruiken.
Voor alle info, zoek op facebook naar: Land Rover and Others BMW engine conversions
Mercedes OM606 wordt ook wel gedaan.
Dat is een stuk duurder en eigenlijk is de motor hoogtoerig en minder geschikt voor een 4x4.
Maar met een Holset HX35 turbo heb je dan 400-600 PK
Ford V6 is op Benzine.
Het wordt in de UK veel gedaan.
En de kosten zijn te overzien.
Een blok van een E39 koop je voor 400 Euro.
Een ombouw set voor 1000-1500 Euro (conversie ring, koppeling + ECU Stand alone).
Maar er zijn ook automaat opties of door het vliegwielhuis van een P38 te gebruiken.
Voor alle info, zoek op facebook naar: Land Rover and Others BMW engine conversions
Mercedes OM606 wordt ook wel gedaan.
Dat is een stuk duurder en eigenlijk is de motor hoogtoerig en minder geschikt voor een 4x4.
Maar met een Holset HX35 turbo heb je dan 400-600 PK
Ford V6 is op Benzine.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: andere motor in 90
JoostKenya schreef:Een BMW M57 diesel is goed te doen.
Het wordt in de UK veel gedaan.
En de kosten zijn te overzien.
Een blok van een E39 koop je voor 400 Euro.
Een ombouw set voor 1000-1500 Euro (conversie ring, koppeling + ECU Stand alone).
Maar er zijn ook automaat opties of door het vliegwielhuis van een P38 te gebruiken.
... .
Blijft de vraag of je niet - zoals Edward suggereerde - beter af bent met de Td5.
Je kan de auto dan goeddeels standaard maken, dat is wel zo makkelijk in de toekomst.
De Td5 kan desgewenst ook een heel aardig vermogen leveren.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: andere motor in 90
Een TD5 is niet slecht maar om van een TDI of ouder een TD5 te maken ben je ook even bezig.
Kabelboom etc ....
Verder:
Een M57 BMW loopt mooier en heeft meer inhoud.
Veel versnellingsbak opties tot aan 8 speed automaat.
Stand Alone laten draaien is opgelost. Misschien wel makkelijker dan voor een TD5.
Je kunt zo een setje kopen inclusief kabelboom.
En het blok past perfect met Landrover radiateur:
Foto geleend van de Facebook page
Kabelboom etc ....
Verder:
Een M57 BMW loopt mooier en heeft meer inhoud.
Veel versnellingsbak opties tot aan 8 speed automaat.
Stand Alone laten draaien is opgelost. Misschien wel makkelijker dan voor een TD5.
Je kunt zo een setje kopen inclusief kabelboom.
En het blok past perfect met Landrover radiateur:
Foto geleend van de Facebook page
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: andere motor in 90
JoostKenya schreef:....
Een M57 BMW loopt mooier en heeft meer inhoud.
En het blok past perfect met Landrover radiateur
Het oogt fraai (alleen zouden mij die wit-blauwe propellor en die drie letters storen).
Zo op basis van een kiekje is het een gokje, maar het lijkt erop dat 't met een LHD nog makkelijker past.
Groeten MarcS
Re: andere motor in 90
Landmarcs schreef:Zo op basis van een kiekje is het een gokje, maar het lijkt erop dat 't met een LHD nog makkelijker past.
Groeten MarcS
Het voordeel van een Td5 is dat alles door de fabriek is bedacht en gemaakt. Zelfs een blok uit een D2 hang je dus redelijk eenvoudig in een Defender. Ik ben het met Joost eens dat de BMW M57 een nog mooier blok is. Alleen is er niks eenvoudigs aan de montage. Ook met een ombouwset uit UK moet je nog steeds genoeg zelf maken en uitvinden en dat is toch en stuk lastiger dan een blok in een Defender hangen dat standaard in een jongere Defender hangt.
Inmiddels genoeg van dergelijke projecten gedaan om te weten dat niks "nog makkelijker" past. Hooguit minder moeilijk.
Tijdje terug een V8 blok in een ouwe Chevy pick up gehangen waar al een V8 in hing. Alleen was het nieuwe blok 60 jaar minder oud (ofwel gewoon een nieuwe crate engine). Dat heeft toch gewoon een week werk gekost met de fabricage van nieuwe motorsteunen, baksteunen, aangepast brandstofsysteem, aangepaste cardanas, bracket voor de ecu, wiringharnass en ga zo maar door.
Alles is te maken maar makkelijk is het nooit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten