Koppakking TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LeonC

Koppakking TD5?

Berichtdoor LeonC » 10 Mei 2021, 14:02

Hoi allemaal,

Het viel me gister op dat ik kleine hoeveelheden licht witte rook uit de uitlaat zag komen als ik het gaspedaal flink intrap. Bij stationair lopen is er geen rook te bekennen, en er is (tot nu toe) ook geen koelvloeistof verbruik. Kan het dan toch zijn dat het om een kapotte koppakking gaat?
Het gaat om een TD5 uit 2000 met al redelijk wat kilometers op de teller (bijna 350k). De vorige eigenaar heeft de defender 12 jaar gehad maar heeft nooit een koppakking hoeven te vervangen, of deze daarvoor al eens vervangen is weet ik niet zeker. Als het dalijk toch de koppakking blijkt te zijn heb ik daar denk ik (nog) niet de kennis voor om deze zelf te vervangen. Ik heb meerdere malen gelezen dat dit toch een van de ingewikkeldere klussen is. Heeft iemand een adres in de regio Breda voor een goede garage/monteur? Aan welke prijsklasse moet ik dan denken?

Mocht het nu niet duiden op een kapotte koppakking, waar kan de rook dan aan liggen? Iets om zorgen over te maken?

Alvast bedankt!
Leon

JohanFreelander

Re: Koppakking TD5?

Berichtdoor JohanFreelander » 10 Mei 2021, 21:41

Hoi Leon,

De mijne geeft ook wat witte rook bij plankgas. Zelf ook lang gedacht aan kapotte koppakking of erger.
Ik had wel verlies van koelvloeistof. Dat is gelukkig nu onder controle, dat bleek gelukkig aan lekkage van diverse slangen/ aansluitingen te liggen.
Als je olie en koelvloeistof schoon zijn verwacht ik dat het 'probleem' ligt aan wat onverbrande diesel.

Groet Johan
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2021, 22:20

n als ie wel koelvloeistof verbruikt eerst de slang tegen het blok achter de turbo checken. Dat is de eerste verdachte bij lekkage.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

LeonC

Berichtdoor LeonC » 10 Mei 2021, 22:52

Bedankt voor de tip! Dit weekend stond een olie en filterwissel toch al op de planning, dus dan kan ik de olie bekijken en inspecteer ik ook eens de kwaliteit van de koelvloeistof en de slangen.

Bleeker

Berichtdoor Bleeker » 11 Mei 2021, 20:02

je kan het mogelijk na een ritje ook aan de druk in de slangen voelen. er bouwt druk op in het systeem als je koppakking lek is.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2021, 20:57

Bleeker schreef:je kan het mogelijk na een ritje ook aan de druk in de slangen voelen. er bouwt druk op in het systeem als je koppakking lek is.

In de praktijk is dit een moeilijker test ... het koelsysteem bouwt nl ook zonder een lekke koppakking druk op.

Een "snuffel-test" waarbij gezocht wordt naar verbrandingsgassen in de koelvloeistof is denkelijk de betrouwbaarste test.

Groeten MarcS

LeonC

Berichtdoor LeonC » 17 Mei 2021, 17:28

Kleine update, dit weekend de olie vervangen en koelvloeistof gecontroleerd. Beide waren nog schoon, geen mokkakleur in de olie en kraakheldere koelvloeistof. Dus ik denk dat mijn zorgen over het pufje witte rook maar weer wat voorbarig waren.

Terug naar “Techniek”