Dag allemaal,
Ik heb al even zitten zoeken maar niet echt een antwoord gevonden.
Mijn 109 staat voor de Apk bij een goede specialist.
Nu twijfelen ze toch over de rugleuningen van de tweede rij zitjes (3 stuks).
Deze zouden voor de keuring vergrendeld moeten zijn.
De 109 is Engels maar al 14 jaar in Nederland dus regelmatig gekeurd.
Zijn jullie hier wel eens tegen aan gelopen en hoe is het opgelost?
Bedankt voor het meedenken!
Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Als ik zo de berichten lees is dit een met een zekere (on)regelmaat terugkerend probleem.
Rugleuningen en rugzittingen die "vergrendeld" zijn met een riempje etc.
Volgens mij zou het, als het origineel is gewoon moeten worden goedgekeurd.
Afhankelijk van je relatie met de APK-garagist kan je natuurlijk bij een formele afkeur een RDW-herkeurig aanvragen.
Ik denk dat de garage ook zelf de RDW kan contacten, ze moeten dan natuurlijk niet vragen: "Is en riempje ook goed?", maar "Is de originele uitrusting goed?".
Een "vergrendeling" met een riempje oid toont natuurlijk niet zo degelijk ... maar probeer maar eens een half frontale aanrijding met een modernere auto waarbij de vergrendeling uit triviaal plaatijzer en een paar boutjes is samengesteld. Zo'n eenvoudig los te klikken achterbank lijkt misschien heel degelijk maar die schiet gewoon uit z'n vergrendeling als er meer dan een klein beetje bagare achter die rugleuning ligt.
Groeten MarcS
Rugleuningen en rugzittingen die "vergrendeld" zijn met een riempje etc.
Volgens mij zou het, als het origineel is gewoon moeten worden goedgekeurd.
Afhankelijk van je relatie met de APK-garagist kan je natuurlijk bij een formele afkeur een RDW-herkeurig aanvragen.
Ik denk dat de garage ook zelf de RDW kan contacten, ze moeten dan natuurlijk niet vragen: "Is en riempje ook goed?", maar "Is de originele uitrusting goed?".
Een "vergrendeling" met een riempje oid toont natuurlijk niet zo degelijk ... maar probeer maar eens een half frontale aanrijding met een modernere auto waarbij de vergrendeling uit triviaal plaatijzer en een paar boutjes is samengesteld. Zo'n eenvoudig los te klikken achterbank lijkt misschien heel degelijk maar die schiet gewoon uit z'n vergrendeling als er meer dan een klein beetje bagare achter die rugleuning ligt.
Groeten MarcS
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Haal voor nu de bank eruit, kunnen ze hem in ieder geval voor nu goed keuren. Daarna op je gemak de vraag bij Rdw neerleggen.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Dag Marc,
Bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad al zo ver dat een 'vergrendeling' met riempjes voldoende is, ook al is dat bijna letterlijk 'houtje - touwtje'.
Zo is de eerste rij vergrendeld.
De garage ging er nog even over nadenken maar in geval van nood ga ik het gooien op originele uitvoering.
Ook Nederlandse 109 sw's moeten zo zijn ingevoerd ooit lijkt me.
Anders moeten we nog wat gaan fabrieken maar daar heb ik weinig zin in mede omdat zoiets er nooit heeft gezeten.
Bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad al zo ver dat een 'vergrendeling' met riempjes voldoende is, ook al is dat bijna letterlijk 'houtje - touwtje'.
Zo is de eerste rij vergrendeld.
De garage ging er nog even over nadenken maar in geval van nood ga ik het gooien op originele uitvoering.
Ook Nederlandse 109 sw's moeten zo zijn ingevoerd ooit lijkt me.
Anders moeten we nog wat gaan fabrieken maar daar heb ik weinig zin in mede omdat zoiets er nooit heeft gezeten.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Ron63 schreef:Haal voor nu de bank eruit, kunnen ze hem in ieder geval voor nu goed keuren. Daarna op je gemak de vraag bij Rdw neerleggen.
Groet Ron
Ja, heb ik ook voorgesteld, maar viel een beetje weg in het eerste gesprek.
Ik weet echter niet of een auto dan goed gekeurd wordt als je hem maar 'half' aanbiedt...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Voor de keuring hoeft hij er niet in te zitten.
110-Td5 X-tech 2006
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Tja, mijn 109 stawag had voorin drie stoeltjes met wegklapbare rugleuningen die met een riempje vastgezet werden, maar de achterbank was een echte bank over de volle breedte van de auto en die zat vergrendeld links en rechts aan de c-stijl. De rugleuning was voorover te klappen en dan kon de zitting ook nog opgeklapt worden (stond alles dubbelgeklapt 'rechtop' achter de voorstoelen).
Groet,
Erik.
P.s. ik had ook nog twee bankjes (overlangs) achterin op de wielkasten, daarvan was het zitdeel op te klappen (en vast te zetten met een riempje).
Drie aparte zitjes lijkt mij niet origineel, maar e.o.a. hobby-bob oplossing.Barwaut schreef:Nu twijfelen ze toch over de rugleuningen van de tweede rij zitjes (3 stuks).
Groet,
Erik.
P.s. ik had ook nog twee bankjes (overlangs) achterin op de wielkasten, daarvan was het zitdeel op te klappen (en vast te zetten met een riempje).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Erik Peters schreef:Drie aparte zitjes lijkt mij niet origineel, maar e.o.a. hobby-bob oplossing.
Groet,
Erik.
Nog nooit gezien?

Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Barwaut schreef:Erik Peters schreef:Drie aparte zitjes lijkt mij niet origineel, maar e.o.a. hobby-bob oplossing.
Nog nooit gezien?
Het oogt heel overtuigend. Ik ken de 109 Stationwagons evenwel niet zo goed.
Omgekeerd weet ik van de 109 HardTop dat die nieuw met zittingen als die tweede rij vóór uitgevoerd konden zijn.
Zo gezien, en er gezeten
Groeten MarcS
PS Het hoeft niet van de APK maar ik zou graag een polstering zien om de stang achter de voorstoelen.
Re: Series 3 109 tweede rij stoelen en APK.
Barwaut schreef:Ron63 schreef:Haal voor nu de bank eruit, kunnen ze hem in ieder geval voor nu goed keuren. Daarna op je gemak de vraag bij Rdw neerleggen.
Groet Ron
Ja, heb ik ook voorgesteld, maar viel een beetje weg in het eerste gesprek.
Ik weet echter niet of een auto dan goed gekeurd wordt als je hem maar 'half' aanbiedt...
Bij apk geldt: als het erop zit moet het werken dan wel voldoen aan de eisen. Als het er niet opzit hoeft het nergens aan te voldoen. Het is niet zo dat ze een buildsheet hebben met hoe jouw wagen geleverd is.
Zo heb ik ooit de koplamphoogteverstelling stuk gehad en voor de apk hebben we dus de schakelaar even achter het dash gegooid en het gat gedicht met een stukje ducttape. Daarna eens servo voor de koplamp besteld en gemonteerd.
Met remmen, remlichten, koplampen, etc lukt da nie maar met zonder achterbank kom je nog wel weg!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten