OM603 3L 6-cil.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Leerling

OM603 3L 6-cil.

Berichtdoor Leerling » 03 Mei 2021, 21:22

Beste leden,

Is er iemand die ervaring heeft met een OM603 en het eventueel in-swappen naar een Defender toe ? Voor zover ik weet kan ik met een adapter kit naar een L230 tussenbak gaan maar hang een beetje op de automaat die volgens een "deskundige" ook een 1 en 2 moet hebben voor als ik hem op 4x4 wil gooien off-road.

Ik weet dat met plungers 7mm het vermogen flink kan toenemen en met een turbo er op je wel een flink vermogen krijgt met een stabiele lineaire koppel in een breed toeren scale met max 380nm wat voor een lompe Defender wel lekker is (dan belast je het blok zelf nog totaal niet met 180+hp). Maar voor wat ik lees en begrijp is het ook weer allemaal met haken en ogen waardoor ik in twijfel kom. Een 606 zou dan makkelijker zijn mits ik de mechanische pomp van de 603 pak, maar de 606 kost een vermogen en is niet echt bullet-proof.

Het blok met automaat zou mij 750 euro kosten en is verder origineel (geen revisie), zal wellicht een keer 3 tot 4 ton hebben gelopen in het uiterste geval.

Ik zou wel eens graag jullie gedachten willen horen en wellicht dat er onder de leden een beetje discussie ontstaat zodat ik daar informatie kan uithalen. Ik ben namelijk totaal onbekend met Swappen en motor techniek (in zekere zin). Ik wil weten of ik er wel iets aan heb in de toekomst, er zit geen haast bij de deal omdat de verkoper niet van plan was om hem te verkopen en zelf voor een project wou bewaren (wat toch niet gebeurt vanwege de x projecten die ook nog moeten), maar soms is het ook gewoon om te hebben en niet weg willen doen voor hem.

Ik ben mij wel bewust dat als er intern iets stuk gaat dat het ook direct een vermogen kost... :cry: Maar in onderdelen levert die zijn geld ook wel weer op.

Moraal van het verhaal: Zit hier toekomst muziek in of kan ik dit maar beter direct links laten liggen?
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Edward

Re: OM603 3L 6-cil.

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2021, 21:39

Alles is pas te maken maar hoeveel moeite en tijd wil je er in steken? De kans dat de cardanassen de juiste lengte hebben is bv nihil en dus moeten die aangepast. Of de automaat geschikt is weet ik niet, al heb ik nog nooit een automaat zonder 1 en 2 gezien. Wel die maar 3 versnellingen hebben.

Maar voor 750 euro koop je ook een Td5 blok dat gewoon past in en Defender en waar alles voor te koop is en niks pas gemaakt hoeft.

Tis net waar je je geld wilt verbranden.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mei 2021, 21:44

? Ik dacht dat een TD5 blok veel duurder was. Dan moet ik echt eens beter gaan zoeken want dan wil ik dat hebben. :lol:

Wel dan heb je mijn vraag beantwoord en is het duidelijk. Ty

Edit: Zie ik dus nu net dat er sinds eergisteren een blokje voor 600 te koop staat... Dat is dom... Zal wel een borrel teveel hebben gehad tijdens het zoeken :lol: Even kijken wat dat ding weegt en of ik hem makkelijk in mijn hutseldeprut kan ophalen dan. Anders moet ik weer een andere auto met aanhanger regelen. Kan ik hem eind mei kopen als verjaardagscadeau cadeautje voor mijzelf (en dan is het loon weer binnen).

jopie95

Berichtdoor jopie95 » 03 Mei 2021, 22:03

Ik zou eerder een om606 swappen met aangepaste om603 pomp.
Hier zijn ook swap setjes voor.
Maar ga er maar vanuit dat je dan richting de 5k+ gaat als je alles zelf doet.

TD5 staat ook op mijn wensenlijstje (net als een defender :oops: )

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mei 2021, 22:06

Klopt dat de 606 een prachtig iets is, maar zo verschrikkelijk duur... en idd dan tik je rustig de 5+ aan en met de 603 bleef ik onder de 3 +/-. Maar eerlijk, ik ga dat toch echt niet doen als ik een TD5 kan scoren voor ene redelijk bedrag? Heb mij daar totaal op verkeken blijkbaar en dacht dat deze ook compleet een 2,5+ zouden aantikken.

Maar boeie verder, TD5 als Edward dat zegt en geloof hem in de ervaring die hij heeft. En als ik nu wat zoek naar onderdelen is dat toch echt een stuk prettiger in de portomonaie :lol:

De Defender zelf is voor mij een kwestie van wachten en ergens ook wel het extreme plezier willen hebben om zelf zoveel mogelijk te verzamelen en te reviseren. Wil niet een kant en klaar ding.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mei 2021, 22:19

Ik weet dat Rob Dekker ooit eens een 6 cilinder Mercedes diesel met automaat in een (1984) Defender 110 HCPU heeft gelepeld. Ik heb destijds zijn 2,5 l Land Rover blokje gekocht (in onderdelen). Het ombouwen had, meen ik, nogal wat voeten in aarde, maar is gelukt. Paar jaar geleden heeft hij die auto verkocht (6-cilinder motor stond niet op kenteken en dat gaf problemen met de APK).
En een automaat heeft doorgaans wel de mogelijkheid om alleen de 1 en/of 2 te schakelen.
Toevallig vandaag een OM606.962 in een W210 van nieuwe olie en filters voorzien (ca. 100.000 km gelopen). Eerst zou de auto verkocht worden, maar de eigenaar gaat er toch zelf weer in rijden.
Al zou ik die auto voor niks in handen kunnen krijgen dan peinsde ik er niet over om blok en transmissie in mijn Land Rover te zetten. Een beetje origineel houden is veel makkelijker met onderdelen. En ik moet nog zien of het oliecarter geen ruzie gaat krijgen met het voordifferentieel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mei 2021, 22:30

Ik heb geen twijfel meer en ben blij dat ik toch de vraag hier heb gesteld. Ik begin er niet aan en ga wel opzoek naar een TD5 en heb een post gezet in gezocht.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2021, 22:36

Erik Peters schreef:Ik weet dat Rob Dekker ooit eens een 6 cilinder Mercedes diesel met automaat in een (1984) Defender 1

Erik.

Daar is later nog een nieuwer blok in gekomen met betere techniek. Op zich was er geen probleem met de Rdw alleen Rob is er nooit aan toegekomen en daar ie de auto vanwege z'n gezondheid verkocht is nooit meer naar de Rdw geweest. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Leerling

Berichtdoor Leerling » 04 Mei 2021, 23:18

Ondertussen een aanbod gekregen en moet nog even contact opnemen om wat dingen te overleggen, maar wat mij betreft gaat die deal door. Dan zou ik dus een super mooi project hebben en heb ik weer een stuk van mijn eigen Defender verzameld. :lol: En zo verzamel ik dus alles bij elkaar zodat mijn droom uitkomt om zelf een Defender vanuit vrijwel niets op te bouwen.

Terug naar “Techniek”