Inlaat heater

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
saro1975

Inlaat heater

Berichtdoor saro1975 » 23 Apr 2021, 18:58

Ik wil tzt een motorvoorwarmer installeren. Volgens de handleiding moet deze komen in de inlaat van de heater (stroomrichting dan naar schutbord toe). Aan de linkerkant op de foto 2 slangen, de rechtste is toch de inlaat ? (betreft een td5 defender)
Bijlagen
IMG_0324.jpg
IMG_0324.jpg (35.56 KiB) 1524 keer bekeken

Landmarcs

Re: Inlaat heater

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2021, 09:36

Saro1975,

Jammergenoeg heb ik geen Td5 meer dus kan ik niet even kijken. Een eenvoudige truuk is even voelen nadat je de motor koud gestart hebt ... de inlaat-kant wordt het eerst warm. Misschien is dit net iets te eenvoudig, dwz warmt het zo geleidelijk op dat je het niet met genoeg zekerheid voelt ... de truuk gaat beter als je tijdens het opwarmen een slang dichtknijpt en loslaat zodra er de koelvloeistof duidelijk warm is - je voelt dan makkelijker aan welke kant de warmte binnenstroomt.
O ja, zet tijdens dit opwarmen de kachel op vol en de aanjager aan ... ook al is het kachel-rendement beperkt helpt het om het verschil tussen in- en uitlaat te voelen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Apr 2021, 11:11

saro1975 schreef:Volgens de handleiding moet deze komen in de inlaat van de heater (stroomrichting dan naar schutbord toe). Aan de linkerkant op de foto 2 slangen, de rechtste is toch de inlaat ? (betreft een td5 defender)

Volgens mij niet. De rechtse is naar mijn mening de retour, die zit ook met een T-stuk verbonden met het expansievaatje. De linker is dacht ik de aanvoer voor de kachel, daar heb ik dan ook een (extra) temperatuursensor geplaatst. Die slang komt helemaal van voren (rechts) bij de cilinderkop weg. In het werkplaatshandboek staat zelfs de stromingsrichting aangegeven m.b.v. pijltjes.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

saro1975

Berichtdoor saro1975 » 26 Apr 2021, 21:01

Gevonden!

Idd , de linker slang is de invoer !. Heb uiteindelijk een stroomdiagram gevonden van het koelsysteem.
Heb het electronische kacheltje geplaatst en het werkt, het koelsysteem lijkt op te warmen.
Ben benieuwd wat het in de winter gaat schelen.
tx voor het meedenken.

Terug naar “Techniek”