Koppeling pedaal komt niet terug

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nijmedw

Koppeling pedaal komt niet terug

Berichtdoor nijmedw » 17 Apr 2021, 20:01

Hallo, ik heb een Landrover Defender 110 1085, V8. Zoals zovelen staat deze Defender 3 maanden stil en iedere keer heb ik het probleem dat het koppelingspedaal moeilijk beweegt, ik kan hem intrappen (vrij zwaar) maar dan blijft deze ingetrapt en moet ik hem met mijn andere voet terug omhoog "schrapen" niet echt handig. Als ik een aantal keer heen en weer pomp met het pedaal gaat het iets beter.

Weet iemand wat dit kan zijn en vooral hoe ik het kan oplossen?

Aansluitend zou het dus ook kunnen dat ik de koppelingsplaten een keer moet vervangen, als ik een moeilijk klim heb wil de koppeling nog wel eens slippen lijkt wel, verder doet hij het prima. Wat zou het ongeveer mogen kosten deze koppelingsplaten te vervangen? Of is het eenvoudig zelf te doen?

Bedankt allemaal.

Edward

Landmarcs

Re: Koppeling pedaal komt niet terug

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2021, 20:41

Misschien eerst eens kijken of het koppelingspedaal goed vrij bewegen wil.

Als het pedaal niet ver genoeg terugkomt kan je maar zo het laatste stukje vrije slag missen, een stukje vrije slag dat nodig is om de hoofd-koppelingscilinder helemaal vrij te geven .... en als dan de kolom hydraulische vloeistof iets onder druk komt (bijv door het opwarmen van een en ander) staat de slave-cilinder permanent onder druk en dan krijg je ook een (iets) slippende koppeling.
Ik las al eens berichten waarbij de koppeling met het warm worden steeds meer ging slippen.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 18 Apr 2021, 09:30

Misschien een goed begin om de vloeistof eens te vervangen, en de boel goed te ontluchten.
Koppeling zelf vervangen valt niet mee zonder zwaar gereedschap, zoals bijv. motortakel of nog liever een brug.
Motor kantelt voorover als de bak eraf is.
Defender 130 2002

nijmedw

Berichtdoor nijmedw » 24 Apr 2021, 17:20

Is het vervangen en ontluchten van de vloeistof eenvoudig te doen? Remmenontluchten lukt mij wel, maar dit heb ik nog nooit gedaan.

Misschien ergens online een instructie voor een Landrover Defender 110, zou ik bijvoorbeeld met dit filmpje aan de gang kunnen? https://www.youtube.com/watch?v=pdIAzMQabFQ of moet het ontluchten ergens anders?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2021, 20:13

De koppeling is in ieder geval in één opzicht makkelijker: in veel gevallen komt een laatste luchtbelletje vanzelf (met wat geduld) naar boven.   Verder is prettig dat een mindere werking van de koppeling misschien lastig is maar niet zo gevaarzettend als een slechte remwerking.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”