Een jaar Series 3, wat een auto!

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Weel240

Een jaar Series 3, wat een auto!

Berichtdoor Weel240 » 01 Apr 2021, 20:27

Ruim een jaar geleden werd ik de eigenaar van groen/witte 1977 ex MoD Land Rover Series 3 pick-up truck, voorzien van een 2,25 liter 4 cilinder benzinemotor, een stoere PTO lier voorop en de reserveband op de motorkap. De 109 was niet mooi, de lak was dof, het uitlaatspruitstuk snerpte en de techniek leek wel in orde te zijn. Na een proefrit was ik verkocht en de auto ook. Een langgekoesterde wens was in vervulling gegaan. Tijd voor een kleine terugblik.

Ik had geen ervaring met dit type auto, nul. Dat is inmiddels wel anders, op het forum heb ik een aantal verslagen staan over de reparaties en modificaties en vele adviezen en leuke, nuttige en kritische commentaren ontvangen, incl. discussies met oudgedienden op het forum. De bereidheid om kennis en ervaring te delen is erg groot op het forum, al zijn er enkele onderwerpen zoals 'welk type banden' die tot forse ketting discussies leiden.

In hetzelfde jaar dat mijn 109 Series 3 uit de fabriek rolde haalde ik m'n rijbewijs in een Volkswagen Passat B1. Een grote variëteit aan auto's volgde en de laatste jaren rij ik in een uiterst comfortabele Young Timer Volvo SUV. Hoe verhoudt zich dat met een Land Rover uit 1977?

De Land Rover Series 3 is met stip de meest oncomfortabele auto die ik ooit gereden heb. De besturing is vaag met veel stuurspeling en nog grotere draaicirkel, heeft een beroerde weglegging, acceleratie; hoe bedoel je?, lawaaierig, geen comfort en een astronomisch brandstofverbruik. Als de motor op temperatuur is heb je bijna geen kachel meer nodig, de warmte van de motor straalt enthousiast door het ongeisoleerde schutbord heen. De locatie en bediening van de knoppen is een zoekplaatje. Rijden in de zware Land Rover 109 zonder stuurbekrachtiging is hard werken. Technisch en mechanisch gezien is er altijd wel wat, de techniek lijkt relatief simpel, maar is dat niet.

En toch gebruik ik die Land Rover in de praktijk als mijn dagelijkse auto. De series 3 heeft iets onweerstaanbaars, iets ongenaakbaars en het is 'mijn' Series 3. Niet zozeer vanuit het eigendom perspectief, maar door alle met respect voor het patina van de auto uitgevoerde verbeteringen en reparaties, waardoor die auto deel wordt van jezelf. Het is bijna niet uit te leggen aan iemand die niet zelf zo'n auto bezit. Als ik ergens kom met mijn Land Rover 109 Series 3 is een vraag die vaak gesteld wordt is "en hoe rijdt ie?"  Mijn antwoord is dan altijd "verschrikkelijk " met een grote grijns op m'n gezicht. Wat een auto!

IMG_20210131_0908526_copy_1536x864.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

deusjevo

Re: Een jaar Series 3, wat een auto!

Berichtdoor deusjevo » 01 Apr 2021, 20:48

Leuk hè :D

Heb ik precies hetzelfde met m’n Dyane uit 1968, is eigenijk ook mijn dagelijkse auto terwijl ik vééél comfortabeler blik heb staan :mrgreen:
.
33CC6E86-6851-4CC6-85FE-7B4806C6FE22.jpeg
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2021, 13:50

deusjevo schreef:Leuk hè :D

Heb ik precies hetzelfde met m’n Dyane uit 1968, is eigenijk ook mijn dagelijkse auto ...

Hmm ... die voorgedeukte eend heeft mijns inziens toch een paar bonuspunten:
wat betreft comfort en brandstofverbruik scoort ie beter in vergelijking met een Series 3.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Apr 2021, 14:28

Dat je die smile nog maar vele jaren mag hebben.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gerrit a

Berichtdoor Gerrit a » 31 Okt 2021, 22:42

Wat een reactie
Mijn ervaring is dat ik nog nooit zo n dure wagen heb gehad
Hiervoor reed ik volvo 66 ( ja een daf )wat een verschil
8 Jaar ingestuurd met totale kosten aan onderhoud en reparatie net 300 euro
Dat is nu wel anders,in 7 jaar tijd alleen al 3 bakken naar de sodemieter en 1 6 cil blok maar dat was omdat de vorige eigenaar was vergeten te vertellen dat het blok kapot gevroren was
maar mijn 109 stawag uit 1968 rijdt dadelijk weer als de bak weer gerepareerd is
de opmerking over weg ligging kan ik alleen meer beamen Die heeft hij alleen als hij op zn kant ligt en om de acceleratie te meten heb je een kalender nodig.Comfort hadden ze toen in Engeland nog niet uitgevonden,als je over een euro rij kun je nog voelen of het kop of munt is
Ook lijkt hij wat honden eigenschappen te hebben,overal waar hij komt laat hij een plasje achter
Maar wat is het leuk om er mee te rijden

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2021, 19:45

Gerrit a schreef:....Dat is nu wel anders,in 7 jaar tijd alleen al 3 bakken naar de sodemieter en 1 6 cil blok maar dat was omdat de vorige eigenaar was vergeten te vertellen dat het blok kapot gevroren was maar mijn 109 stawag uit 1968 rijdt dadelijk weer als de bak weer gerepareerd is ...

Je kan natuurlijk ook zeggen dat de huidige eigenaar verzuimd heeft goed te kijken bij de aanschaf, wellicht keek hij door de overbekende roze bril.
Je kan ook direct meer geld uitgeven en een recente(re) Defender kopen -- die waren 7 jaar geleden nog redelijk betaalbaar.   Ook een Defender kan een financieel rampgebied zijn - zeker als je 'm met een roze bril koopt - maar met wat voorkennis en een kleine financiële reserve kan de aankoop netto een stuk voordeliger uitpakken (je zal de eerste niet zijn die een veelvoud van de nieuwprijs aan vervangingsdelen uitgeeft ... en dat dan alleen om de MRB uit te sparen).   Wat in ieder geval aangenamer uitpakt is het "comfort" of de "wegligging" ... een Defender(oïde) lijkt toch een stuk meer op een auto, en een stuk minder op opgevoerde tractor.

Anyway .... toch mooi dat je er goedgemutst bij blijft.

Groeten MarcS

PS   Qua comfort scoorde de DAF 66 bepaald niet hoog, zelfs in zijn tijd was het geen hoogvlieger. De contemporaine Renault R6 had dezelfde motor, veel meer comfort ... maar dat bekocht je weer met heel veel meer roest.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 03 Nov 2021, 22:17

Precies twee jaar geleden een top Series 3 SW gekocht....
.... Nog geen boutje aan hoeven sleutelen en we rijden echt wel.
Ruim 6k per jaar.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 17 Feb 2022, 10:52

Inmiddels rij ik twee jaar in m'n 109 Series 3 pick-up truck, bijgenaamd 'de (Engelse) Dame'  en het blijft met stip de meest trage en meest oncomfortabele auto die ik ooit gereden heb, een groter verschil met onze Volvo XC90 is bijna niet denkbaar. Maar toch rij ik graag en vaak in die Land Rover, ze heeft iets onweerstaanbaars, iets ongenaakbaars, het is bijna niet uit te leggen.

Wat ook opvalt, je ervaart vrijwel geen agressiviteit van medeweggebruikers. Een auto met een kruissnelheid van 85 kmh en iets wat je in theorie  acceleratie zou kunnen noemen, die geen last heeft van de maximumsnelheid van 100 kmh omdat ze dat nauwelijks haalt, komt op de een of andere manier sympathiek over. Anticiperen is een tweede natuur, enerzijds omdat de remmen toch wat anders werken dan bij een moderne auto en anderzijds om zoveel mogelijk de vaart er in te houden. Rechts invoegen op de snelwegen rond Amsterdam, soms diagonaal over drie banen door druk verkeer lijkt een heel avontuur, het tegendeel is waar. Je zoekt een gaatje in de verkeerstroom, let op je dode hoek, richting aanwijzer aan en je gaat zonder aarzelen. Op een enkele zeer zeldzame uitzondering na blaft niemand je toeterend voorbij, geen obscure gebaren, niets. Ook in het centrum van Amsterdam krijgt je de ruimte, al zullen de hoge dubbele gegalvaniseerde voorbumpers en die PTO lier daar aan bijdragen.  De 109 is ook altijd goed voor een praatje met een andere Land Rover liefhebber, iets wat mijn echtgenote niet altijd kan waarderen als we ergens heen moeten.

2022-02-12_07.38.14.jpg

De Dame vraagt er wel wat voor terug, het is echt zaak om alle olie niveau's regelmatig in de gaten te houden en alert te zijn op afwijkende geluiden. Doorgaans zijn dat de voorbodes voor reparaties en preventief zaken aanpakken loont. Het benzineverbruik is ook wel een dingetje. Met twee tanks van 45 liter en de vuldoppen onder de stoelzittingen sta je soms twee keer bij de kassa van het tankstation naar de verbaasde blik van de medewerker te kijken, "u had toch al afgerekend?", "jawel, maar dit is voor de andere tank". Laatst het benzineverbruik opgenomen, ca 13,5 liter per 100 km op de snelweg (1:7,5). Korte ritten niet veel beter dan 1:5, ca 20 liter per 100 km. Dat is pittig, maar aan de andere kant is er geen wegenbelasting. Rijden in zo'n oude Land Rover is verslavend en anno 2022 onthaasten optima forma. Eenmaal achter het stuur is tijd geen factor meer. 
Laatst gewijzigd door Weel240 op 17 Feb 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2022, 11:19

Weel240 schreef:Eenmaal achter het stuur is tijd geen factor meer. 

Zelfs als je achter het stuur van een recente Defender stapt weet je dat de tijd maar weinig grip had op de stereotype LandRover.

Groeten MarcS

PS   Dat van die ongeduldige wederhelft ken ik ook. is dat niet een eenvoudige levenswijsheid: je hebt geduldige en ongeduldige mensen.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 17 Feb 2022, 17:05

Weel240 schreef:Inmiddels rij ik twee jaar in m'n 109 Series 3 pick-up truck, bijgenaamd 'de (Engelse) Dame'  en het blijft met stip de meest trage en meest oncomfortabele auto die ik ooit gereden heb, een groter verschil met onze Volvo XC90 is bijna niet denkbaar. Maar toch rij ik graag en vaak in die Land Rover, ze heeft iets onweerstaanbaars, iets ongenaakbaars, het is bijna niet uit te leggen.

Wat ook opvalt, je ervaart vrijwel geen agressiviteit van medeweggebruikers. Een auto met een kruissnelheid van 85 kmh en iets wat je in theorie  acceleratie zou kunnen noemen, die geen last heeft van de maximumsnelheid van 100 kmh omdat ze dat nauwelijks haalt, komt op de een of andere manier sympathiek over. Anticiperen is een tweede natuur, enerzijds omdat de remmen toch wat anders werken dan bij een moderne auto en anderzijds om zoveel mogelijk de vaart er in te houden. Rechts invoegen op de snelwegen rond Amsterdam, soms diagonaal over drie banen door druk verkeer lijkt een heel avontuur, het tegendeel is waar. Je zoekt een gaatje in de verkeerstroom, let op je dode hoek, richting aanwijzer aan en je gaat zonder aarzelen. Op een enkele zeer zeldzame uitzondering na blaft niemand je toeterend voorbij, geen obscure gebaren, niets. Ook in het centrum van Amsterdam krijgt je de ruimte, al zullen de hoge dubbele gegalvaniseerde voorbumpers en die PTO lier daar aan bijdragen.  De 109 is ook altijd goed voor een praatje met een andere Land Rover liefhebber, iets wat mijn echtgenote niet altijd kan waarderen als we ergens heen moeten.

2022-02-12_07.38.14.jpg

De Dame vraagt er wel wat voor terug, het is echt zaak om alle olie niveau's regelmatig in de gaten te houden en alert te zijn op afwijkende geluiden. Doorgaans zijn dat de voorbodes voor reparaties en preventief zaken aanpakken loont. Het benzineverbruik is ook wel een dingetje. Met twee tanks van 45 liter en de vuldoppen onder de stoelzittingen sta je soms twee keer bij de kassa van het tankstation naar de verbaasde blik van de medewerker te kijken, "u had toch al afgerekend?", "jawel, maar dit is voor de andere tank". Laatst het benzineverbruik opgenomen, ca 13,5 liter per 100 km op de snelweg (1:7,5). Korte ritten niet veel beter dan 1:5, ca 20 liter per 100 km. Dat is pittig, maar aan de andere kant is er geen wegenbelasting. Rijden in zo'n oude Land Rover is verslavend en anno 2022 onthaasten optima forma. Eenmaal achter het stuur is tijd geen factor meer. 

Heerlijk hè, heb ik ook met m’n Dyane uit 1968 en zelfs met de RaRo Classic uit 1972.
Eigenlijk ook nooit ongeduldige mede weggebruikers.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Kroeg”