Hallo allemaal,
Ben pas lid en hier mijn eerste post ever op n forum.
Ik heb sinds 2 jaar een '84 90 met een 200TDI Disco.
Heb er al van alles aan gedaan om hem mooier en beter dan gekocht te krijgen.
Nu was tijdens de APK een lekkende brandstofpomp gevonden dus..
Vervangen door andere oude of deze laten reviseren.
Ik heb voor het laatste gekozen.
Nu was er eerst e.e.a. aan gedraaid om meer vermogen te krijgen maar ik ben geen scheurneus dus alles origineel laten maken.
Na installatie was mijn vermogen erg teleurstellend in vergelijk met eerst. Ik snapte nu waarom iedereen op dit forum altijd over het lage vermogen bij inhalen schrijft.
Om toch zoveel mogelijk origineel te laten aan de pomp en ik geen motor techneut ben heb ik het volgende gedaan;
Besteld in UK: Boostpin (de beste van Morgan H) + boostring + een turbodruk meter setje + Turbodruk regelaar setje.
Prijs totaal viel erg mee.
Heb bovenstaande geinstalleerd en Laro liep als een raket maar 1 probleempje:
Turbo druk afgelezen op mijn nieuwe meter liep in 5e versnelling volgas op tot 1,4bar!
Gelukkig rijd ik altijd rustig dus heeft motor niet veel met deze druk hoeven te werken.
Dus maar even verdiept in de Waste gate en actuator.
Mijn actuator stangetje zat met een tyrap vast gemaakt!
Hier en ook in UK forum gelezen dat het klipje vaak verloren gaat indien losgemaakt heb ik toch nog ergens het juiste clipje kunnen bestellen.
Let op dat 200TDI een ander clipje heeft dan de 300TDI!
Toen dit binnen was tyrap vervangen door t clipje en ik merkte dat de wastegate vast zat. Deze weer gangbaar gemaakt.
Tijdens testrit zag ik op mn meter nu de druk tot max 0,7 Bar oplopen dus probleem opgelost.
Laro was nog steeds snel nadat ik de max turbodruk op 1.0 bar had geregeld met de regelaar.
Wat mij wel opviel tijdens test is dat in 1e,2e,3e vesnelling met normaal optrekken de turbo druk van 0 tot 0,3 ging en alleen in 4 en 5 verder opliep tot nu max 1 bar bij vol gas in 5e versnelling.
Tijdens installatie van de actuator merkte ik dat indien motor stil stond de wastegate niet helemaal afsloot (kon nog beetje verder dicht als stangetje niet gemonteerd was).
Via forums en youtube e.e.a. weer geleerd hoe deze af te stellen als standaard.
Helaas was bij mij het verdraaibare asje vastgeroest dus waste gate actuator er maar afgehaald, alles gangbaar gemaakt en weer teruggesteld met de juiste standaard afstelling (halve slag verder dan wastegate dicht is dan drukt de lever de wastegate goed dicht.
Na deze afstelling weer proefrit:
Auto heeft nu veel meer turbo druk bij lage toeren tijden optrekken en rijdt veel prettiger.
Ook in 2 en 3 nu met lage toeren mooi oplopende turbodruk indien gas ingedrukt wordt.
Ik zag veel posts voorbij komen om wastegate actuator in te draaien voor meer druk maar volgens mij gaat hij altijd open bij 0,7-8 voor 200TDI en 1bar bij 300TDI. Teven gaat de wastegate minder ver open door stangetje in te korten. Om max druk te verhogen kun je dan volgens mij beter stangetje origineel laten en een Drukregelaar tussen de turbo en actuator zetten voor beter en veiliger resultaat.
Drukregelaar setje koop je al voor 20-30 Euro.
Ik hoop met bovenstaande een bijdrage te hebben geleverd op dit forum.
Indien er vragen zijn verneem ik deze graag.
200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Oh ja, ook belangrijk:
Geen zwarte of witte of andere kleur rokende uitlaat nu alles volgens mij goed staat afgesteld.
Geen zwarte of witte of andere kleur rokende uitlaat nu alles volgens mij goed staat afgesteld.
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Goed verhaal en bedankt voor het delen!
10 jaar geleden van mijn 200TDI het wastegateasje ook gangbaar moeten maken omdat de druk te hoog was.
Speciaal vet er tussen wat bestand is tegen deze temperaturen. Ging dus al 10 jaar goed.
Onlangs op advies van een specialist preventief kruipolie gebruikt om het asjes gangbaar te houden maar helaas zat het asje binnen de korstte keren weer vast. Slecht advies dus
Nu rij ik als een bejaarde in de 200TDI maar geef af en toe ook flink diesel om het motortje fit te houden. Dat doe ik op gehoor zonder op de turbodrukmeter te kijken. Dat gaat prima en dan houdt ik max 1 bar aan.
Asje maak ik nog wel een keer gangbaar
10 jaar geleden van mijn 200TDI het wastegateasje ook gangbaar moeten maken omdat de druk te hoog was.
Speciaal vet er tussen wat bestand is tegen deze temperaturen. Ging dus al 10 jaar goed.
Onlangs op advies van een specialist preventief kruipolie gebruikt om het asjes gangbaar te houden maar helaas zat het asje binnen de korstte keren weer vast. Slecht advies dus
Nu rij ik als een bejaarde in de 200TDI maar geef af en toe ook flink diesel om het motortje fit te houden. Dat doe ik op gehoor zonder op de turbodrukmeter te kijken. Dat gaat prima en dan houdt ik max 1 bar aan.
Asje maak ik nog wel een keer gangbaar
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Dank je voor jouw reactie, eerste keer iets gepost dus wist niet of het wel interessant genoeg was voor deze club.
Boostpin +boostring is interessante combinatie waardoor je geen rookpluimen krijgt.
Alleen deze 2 dingetjes(uurtje werk als je het rustig doet) geven 25pk winst.
Boostpin +boostring is interessante combinatie waardoor je geen rookpluimen krijgt.
Alleen deze 2 dingetjes(uurtje werk als je het rustig doet) geven 25pk winst.
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Is een turbodruk meter makkelijk op elke 300 Tdi aan te sluiten?
Heb een RRC met een 300 Tdi en ben wel benieuwd naar de prestaties van m’n turbo, naar mijn gevoel mis ik nog wat PKtjes.
Heb een RRC met een 300 Tdi en ben wel benieuwd naar de prestaties van m’n turbo, naar mijn gevoel mis ik nog wat PKtjes.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Heel makkelijk, slangetje van je turbo naar de hogedrukpomp doorknippen, T stukje ertussen en slangetje naar je meter.
Fourby UK kost hele serje incl t stuk en extra slangetjes 29gbp.
Fourby UK kost hele serje incl t stuk en extra slangetjes 29gbp.
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Precies die heb ik ook!
Draadje naar massa, draadje aan contact doorlussen met je meters) en draadje van metertje naar de sensor waar het slangetje opkomt.
Duidelijk met tekening in gebruiksaanwijzing.
Draadje naar massa, draadje aan contact doorlussen met je meters) en draadje van metertje naar de sensor waar het slangetje opkomt.
Duidelijk met tekening in gebruiksaanwijzing.
- Theo van Ham
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 13:17
- Locatie: Zeeland (N.Br)
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Sensor ergens onder motorkap maken en kabeltje via gat van snelheidmeter naar cabine can laro voeren.
Zal morgen wel ff fotootje sturen hoe ik meter heb weggewerkt in dashbord.
Zal morgen wel ff fotootje sturen hoe ik meter heb weggewerkt in dashbord.
Re: 200TDI boostpin+boostring+boost meter+wastegate
Is goed, ik heb trouwens een Range Rover Classic maar principe zal niet veel schelen.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten
