Hallo allemaal,
Mijn Defender 110 2.4 Puma uit 2008 heeft moeite onze caravan van 1950 kg (tandemasser) te trekken, met name het optrekken/accelereren is een drama…
Mijn vraag: Zijn er verantwoordelijke aanpassingen mogelijk het motorvermogen op te krikken met meer paardenkrachten rekening houdend met de koeling bij hoge buitentemperaturen?
Hoor graag…
Hartelijke groet,
Casper
Meer PK TD4 puma
-
Landmarcs
Re: Meer PK TD4 puma
Casper,
Vraag één is (natuurlijk*): Is de "Puma" nu in topconditie.
Alleen al een (inwendig of uitwendig) vervuilde intercooler drukt de motor-prestaties.
Verder is er de EGR en variabele Turbo die als ze niet goed werken voor een vermogensgebrek kunnen zorgen (normaal geeft dit ook storingen).
* ik schrijf hier wel "natuurlijk" maar wil niet weten hoeveel er aan tuning besteed wordt zonder eerst de basis goed te hebben.
Ik heb er nooit een zware aanhanger achter gehad, zonder aanhanger heb ik niet te klagen over het vermogen, en dat met een standaard "Puma" ... in vergelijking met mijn oude Td5 heeft de "Puma" meer reserve.
Groeten MarcS
Alleen al een (inwendig of uitwendig) vervuilde intercooler drukt de motor-prestaties.
Verder is er de EGR en variabele Turbo die als ze niet goed werken voor een vermogensgebrek kunnen zorgen (normaal geeft dit ook storingen).
* ik schrijf hier wel "natuurlijk" maar wil niet weten hoeveel er aan tuning besteed wordt zonder eerst de basis goed te hebben.
Ik heb er nooit een zware aanhanger achter gehad, zonder aanhanger heb ik niet te klagen over het vermogen, en dat met een standaard "Puma" ... in vergelijking met mijn oude Td5 heeft de "Puma" meer reserve.
Groeten MarcS
- Casper the Ghost
.
Laatst gewijzigd door Casper the Ghost op 20 Mar 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Casper the Ghost
Hey Marc... "zo leuk jou enthousiaste en deskundige reacties te lezen"
Denk dat ik wel kan zeggen dat mijn Defender technisch/motorisch in topconditie is, echter een trekgewicht (leeg) van bijna 2 ton is best veel, tel daar nog extra ballast bij op zit ik op een kleine 2500 kilo. De caravan zelf is zeer recent (tendumasser) staat op prima banden(spanning) en rolt uitstekend...
Hartelijke groet Casper
Zijn veel mensen te spreken over https://www.bas4cars.nl/wp/performance-en-preparatie/
Er is nog iemand die het veel doet, kom ff niet zo snel op de naam. Weet Edward wel.
Groet Ron
Er is nog iemand die het veel doet, kom ff niet zo snel op de naam. Weet Edward wel.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Casper the Ghost schreef:Vraag één is (natuurlijk*): Is de "Puma" nu in topconditie.
Hey Marc... "zo leuk jou enthousiaste en deskundige reacties te lezen"![]()
Denk dat ik wel kan zeggen dat mijn Defender technisch/motorisch in topconditie is, echter een trekgewicht (leeg) van bijna 2 ton is best veel, tel daar nog extra ballast bij op zit ik op een kleine 2500 kilo. De caravan zelf is zeer recent (tendumasser) staat op prima banden(spanning) en rolt uitstekend...
Hartelijke groet Casper
Stel geen vragen als je een onwelgevallig antwoord niet aan kunt.
2 ton moet ie makkelijk en zonder te merken meenemen.
Heb 8 jaar met een standaard 2.4 130 gereden en 2 ton is wel het minste dat ie meenam. Dat is niet veel, dat is een zowat lege dieplader.
Met 5 ton aan de haak doet de anti stall het niet meer en boven de 3000 kg moet je in de bergen heel secuur gaan schakelen omdat als ie ie in de toeren terugvalt de 2.4 geen herstelbaar koppel heeft. Dan moet je ver genoeg terugschakelen om op toeren het vermogen te vinden. Maar 2500 kg mag geen probleem zijn.
Mijn Td5 is getuned door José van Alive tuning en dat is een waar genot.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Overigens is het belangrijkste is ook niet of ie technisch in orde is of niet maar hoe je de rest van het jaar rijdt. Als je een "nieuwe rijder" bent die altijd sukkelt, vroeg schakelt etc dan is het hok gewoon zo lui als dikke stront in de winter. Hang je er dan 1x per jaar voor twee ritten een sleurhut achter dan kan ie daar waarschijnlijk niks mee idd.
Toen ik mijn huidige Disco Td5 kocht liep ie max 140km/u en trekken ging amper. Na en maand heropvoeding met op de A31 steeds volgas naar een kameraad loopt ie nu op top 175km/u en sleurt ie vrolijk 4 ton mee zonder te stotteren............

Toen ik mijn huidige Disco Td5 kocht liep ie max 140km/u en trekken ging amper. Na en maand heropvoeding met op de A31 steeds volgas naar een kameraad loopt ie nu op top 175km/u en sleurt ie vrolijk 4 ton mee zonder te stotteren............
Edward van Vugt
- Casper the Ghost
Stel geen vragen als je een onwelgevallig antwoord niet aan kunt.Marc heeft een punt.
Dank voor je reactie Edward... Jij en MarcS zijn altijd zo bereidt uitgebreid te reageren wat ik echt enorm waardeer..!!!
Onwelgevallige antwoorden ken ik eigenlijk niet... bij alles is het zoals het is, hoop dus nog vaak van jullie kennis en ervaringen gebruik te mogen maken
Hartelijke groet, Casper
- Casper the Ghost
Zijn veel mensen te spreken over https://www.bas4cars.nl/wp/performance-en-preparatie/
Dankjewel... ik ga ga er absoluut naar kijken en overwegen
Hartelijke groet, Casper
-
Landmarcs
Edward schreef: Marc heeft een punt.
Mijn belangrijkste punt is dat ons land te plat is om - zonder aanhanger - de trekkracht van de "Puma" langer dan heel even te testen.
Pas op een langere helling kan je werkelijk voelen of de auto trekt. En juist op de wat serieuzere hellingen heb je het plezier van de trekkracht ... daar kan je - als je wilt - allerlei op de vlakke weg snelle auto's eruit rijden (helling af is dan weer een ander verhaal, een 4 wielig tuinhuisje van een paar ton vergt veel van de remmen).
Verder schat ik zo in dat je met een aanhanger ook meer moet richten op de hogere toeren-range, daar is de koppel-kromme tamelijk vlak (en dus is het woord "kromme" daar een beetje krom).
Groeten MarcS