Andere motor - RDW

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MVV

Andere motor - RDW

Berichtdoor MVV » 10 Mar 2021, 11:23

Goedemorgen,

Ik ben aan het kijken naar een belastingvrije '88 uit 78. De oorspronkelijke 2286 cm³ diesel is recent vervangen door een 2.5 n/a diesel uit een defender, maar op het kentekenbewijs is daarover niets vermeld. Daar staat nog gewoon 2286 cm³. De auto is wel met de nieuwe motor naar de RDW geweestm begreep ik.

Valt deze motorwijziging binnen de 1/3 - 2/3 regeling en is het gebruikelijk dat dit niet vermeld is in de papieren? Of kan ik hiermee in de toekomst problemen (al dan niet met de RDW) mee verwachten? Andere zaken waar ik aan moet denken in dit verband?

Dank vast voor jullie input!

Edward

Re: Andere motor - RDW

Berichtdoor Edward » 10 Mar 2021, 13:53

Nee, dit valt niet binnen de 1/3 regel.

De motor is gewoon vervangen voor een gelijkwaardig exemplaar met gelijk aantal cilinders en gelijk vermogen. Dat is gewoon onderhoud. Hoeft ook niet vermeld op het kenteken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

MVV

Berichtdoor MVV » 10 Mar 2021, 14:44

Dank voor je antwoord Edward.

Dat deze motor origineel niet in de 88 is geleverd en het vermogen en cilinderinhoud iets is toegenomen maakt dus niet uit?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mar 2021, 17:49

Edward schreef:Nee, dit valt niet binnen de 1/3 regel.

De motor is gewoon vervangen voor een gelijkwaardig exemplaar met gelijk aantal cilinders en gelijk vermogen. Dat is gewoon onderhoud. Hoeft ook niet vermeld op het kenteken.

Ik dacht dat een 2.5 NA een fractie meer vermogen heeft tov de 2.25 ... maar het hoort wel in de categorie (bijna) gelijkwaardig.

Qua voorkoming van problemen in de toekomst kan het handig zijn als je de precieze oorsprong kent van het 2.5 blok (kenteken/VIN).
Je hoeft in de toekomst maar een overijverige ambtenaar te hebben die ineens de precieze herkomst wil weten ... dan ben je blij als je de gegevens hebt.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Mar 2021, 21:48

Een motor vervangen door een andere van hetzelfde type (diesel) en zelfde aantal cylinders mag.
Meen dat tot een vermogenstoename van 30% niets gemeld moet worden.
Zo zijn mijn 3,5's vervangen door 3,9's.
3,5 vervangen door 4,6 zou een RDW afspraak moeten worden.
Aangezien het bij mij onzichtbaar is en motornummer onbekend (S 000001) ...
Bij mijn Triumph Courier (herald estate met dichte ramen) en 36 pk was vervanging naar 6 cylinder 136 pk geen probleem.
Alles netjes via RDW, ze hadden er zelfs lol in.
Het is maar net wie je treft.

Terug naar “Techniek”