PUMA 2.4 TDCI koppeling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bonk42

PUMA 2.4 TDCI koppeling

Berichtdoor Bonk42 » 07 Mar 2021, 13:49

Beste LRCH Forum leden.

Ik ben de trotse eigenaar van een LaRo Defender 2.4 TDCI (2007). en ik loop te tobben met het laten opkomen van de koppeling
het blok geeft een 'klap' (een "clunck' geluid) bij het laten opkomen van de koppeling in z'n 1e en 2e versnelling.

LR Meteor heeft super goed geholpen en de homokineten meenemers en steekassen vervangen; maar het is niet verholpen.

Nu heeft het schakelen in een Puma 2.4 een bepaalde finesse nodig, maar, wat ik ook probeer (slippend, langzaam, meer gas geven, etc) ik kom er niet uit wat ik verkeerd doe.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of klinkt het bij mede- PUMA eigenaren als een bekend item?

Gaarne jullie reactie & tot snel bij de volgende LRCH dag!

Groet,

Maarten

Edward

Re: PUMA 2.4 TDCI koppeling

Berichtdoor Edward » 07 Mar 2021, 17:33

De enige keer dat ik dat meegemaakt heb, was de mof tussen hoofdbak en tussenbak ver versleten. Daar zit dan een enorme bak speling op die in een keer opgeheven wordt en dat klonkt. Net als speling op de meenemers vd steekassen achter, ruimte op de diff, etc.

Kan me niet herinneren dat de Puma om een bijzondere aanpak vd koppeling vroeg.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2021, 17:49

Maarten,

Er was - in ieder geval bij de eerdere "Puma's" een probleem met de koppeling, kan jouw gehik wellicht daar aan liggen ?

Verder ben ik het (ook) niet eens met de suggestie dat de "Puma" een extra finesse nodig heeft bij het schakelen.
De koppeling (ik bedoel hier nu even het pedaal) is lichter en dus makkelijker te bedienen als die van de Td5.

Je noemt een paar zaken die vervangen zijn, je zou geen ongewone speling meer moeten hebben.
Je kan natuurlijk nog wel een wiel opkrikken en nog eens voelen en luisteren.

Waar bij mij (bij de Td5) overigens ooit een heel "enge" klonk vandaan kwam was de montage van de cardan tegen de remtrommel.
Die montage kon kennelijk "teruglopen" en dat maakte dat je heel behoedzaam met de koppeling moest omgaan en dat het dan nog zo nu en dan uiterst zorgelijk klonkte.

Groeten MarcS

PS   De "meenemer" tussen versnellingsbak en tussenbak verslijt (vanaf nieuw met kopervet gemonteerd) -- daar staat zo'n 120.000 tot 150.000 kilometer voor. Bij het vervangen gebruikt men beter vet, namelijk vet dat smeert en niet direct verdwijnt. Ik heb nog niet gehoord dat je het zou kunnen horen, maar wellicht kan deze meenemer ook luidruchtig worden (bij mij was hij keurig bijna op maar nog steeds stil). Je schijnt het soms ook te kunnen zien aan roest-stof dat er onderuit komt ... maar dat is ook geen garantie. Aangezien Edward meldt dat die meenemer soms ook luidruchtig is dan is dat dus ook een mogelijkheid.

Micha

Berichtdoor Micha » 15 Mar 2021, 10:14

Hoy , ik rijd ook met een puma ( 2010 ), en had ook een clunk bij het schakelen soms. Bleek bij mij de koppeling te zijn.
Deze was echt slecht. Ik heb hier een filmpje van, hoe erbarmelijk de schijf er aan toe was. De voering was nog dik genoeg maar alle veren zaten los, alsook de centrale gat waar de as van je versnellingsbak in pakt.
Eveneens heb ik de verbinding tussen versnellingsbak en tussenbak vervangen door een as uit 1 stuk ( LOF materiaal ). Er zat nog niet zo veel sleet op de verbinding maar als het dan toch allemaal open ligt.....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2021, 12:58

Micha schreef:...
Eveneens heb ik de verbinding tussen versnellingsbak en tussenbak vervangen door een as uit 1 stuk ( LOF materiaal ). Er zat nog niet zo veel sleet op de verbinding maar als het dan toch allemaal open ligt.....

Als ik de LOF MT82 output shaft opzoek is het "gewoon" het verbeterde LandRover vervangingsdeel (in twee delen).
Ze beloven - net als de dealer - dat dit een stuk langer zal meegaan.

Ik heb overigens ook een 2010 "Puma" maar (nog) geen koppelingsklachten (wel een nieuwe "output shaft").
LOF heeft dan overigens desgewenst wel weer verzwaarde koppelingsplaten (en ook een lichter werkende hoofd-koppelingscilinder).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Mar 2021, 13:53

Mooie kreet die ze gebruiken “kangarooing”

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2021, 16:14

Ron63 schreef:Mooie kreet die ze gebruiken “kangarooing”

Precies.

In geen ander land hebben ze een Ministry of Silly Walks.
Het “kangarooing” is misschien wat voor het Ministry of Silly Cars.

Groeten MarcS

PS  Bonk42 is na de vele antwoorden geheel stil gebleven ...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mar 2021, 19:07

Landmarcs schreef:PS  Bonk42 is na de vele antwoorden geheel stil gebleven ...

Die ziet zijn bankrekening vermoedelijk al leeglopen. Om stil van te worden.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Micha

Berichtdoor Micha » 15 Mar 2021, 21:58

Landmarcs schreef:

Als ik de LOF MT82 output shaft opzoek is het "gewoon" het verbeterde LandRover vervangingsdeel (in twee delen).

Ik heb overigens ook een 2010 "Puma" maar (nog) geen koppelingsklachten (wel een nieuwe "output shaft").
LOF heeft dan overigens desgewenst wel weer verzwaarde koppelingsplaten (en ook een lichter werkende hoofd-koppelingscilinder).

Groeten MarcS

https://lofclutches.com/shop/clutches/c ... nder-tdci/ deze bedoel ik ;-)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Mar 2021, 08:57

Micha schreef:
Landmarcs schreef:

https://lofclutches.com/shop/clutches/c ... nder-tdci/ deze bedoel ik ;-)

Aha ... interessant.
Een beetje dom dat LOF deze oplossing bij "Clutches" heeft weggezet, zo zie je deze oplossing makkelijk over het hoofd.
Je vindt deze one-piece life-time solution zelfs niet als je "shop by engine-type" - en dan "TDCI" - gebruikt.

De bescheiden meerprijs weegt denkelijk op tegen "life-time", dwz. LandRover geeft nog geen levensduur voor de verbeterde oplossing. Het werk gepaard gaand met de vervanging is sowieso de grootste investering.
Aan de andere kant kan je je afvragen wat de "life-time garantée" tzt voorstelt, bestaat LOF dan nog en betalen ze je ook het arbeidsloon en het gedoe bij een "life time garantée claim"?

't Ziet er in ieder geval wel fraai uit, het oogt degelijk in vergelijking met de LandRover oplossing.
Voor wie nu direct enthousiast is is het jammer dat ie "Out of Stock" is.

LOF - MT82 - output-shaft-kit.png

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”