Beste Forum leden.
Ik ben sinds augustus de trotse eigenaar van een Landrover Defender 2.4 TDCI (90) PUMA.
Loop al een tijdje te tobben met het volgende.
Met een koud, of warm blok; is het heel lastig om de koppeling te laten opkomen en langzaam gas te geven, zonder dat de motor gaat 'hikken/ stuiteren' in 1e en 2e versnelling. In de bebouwde komt loopt ie dan 'onrustig' - stotterd ie. Het enige wat werkt - om niet hikkend te rijden - is de gaspedaal vloeren, of doorschakelen naar z'n 3.
Inmiddels aardig wat verspijkerd door de experts:
- Blok: Alle verstuivers vervangen. Benzine filter, brandstof sensor (ECM) vervangen.
PUMA 2.4 TDCI LBijft hikken/stotteren in 1e en 2e versnelling
Re: PUMA 2.4 TDCI LBijft hikken/stotteren in 1e en 2e versnelling
Bij de Puma zou je juist de koppeling op moeten kunnen laten konen zonder gas te geven. De anti stall regeling geeft dan een beetje gas waardoor ie soepel wegrolt. Dat merk je ook als je zonder gas tegen een verkeersdrempel oprijdt, dan geeft ie zelf wat gas bij.
Alleen met 6 ton aan de haak werkt da nie......
Maar goed, daar zou ik het in zoeken. Als da niet goed werkt is er iets aan de hand qua sensoren oid en kan dat dus ook stotteren of zo opleveren doordat het systeem tegenwerkt of gewoon beroerd functioneert.
Alleen met 6 ton aan de haak werkt da nie......
Maar goed, daar zou ik het in zoeken. Als da niet goed werkt is er iets aan de hand qua sensoren oid en kan dat dus ook stotteren of zo opleveren doordat het systeem tegenwerkt of gewoon beroerd functioneert.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Bij de Puma zou je juist de koppeling op moeten kunnen laten komen zonder gas te geven. De anti stall regeling geeft dan een beetje gas waardoor ie soepel wegrolt. Dat merk je ook als je zonder gas tegen een verkeersdrempel oprijdt, dan geeft ie zelf wat gas bij.
Precies, je hoeft ongeveer niks te doen, op een vlakke en gladde weg rijd je ook probleemloos weg vanuit de 2º versnelling, ook zonder enig gas. Als ie een beetje tegengehouden wordt geeft ie zelf gas bij (dat kan soms ook "eng" zijn).
En vanuit stationair rollend gas bijgeven moet gewoon goed gaan, dwz normaal neemt het fly-by-wire gas het heel netjes over van het anti-stall gas (dat is anders bij de Td5, daar moet je verdacht zijn op een "gat").
Dus wellicht een of andere sensor, of anders het fly-by-wire gaspedaal, of toch het "bekende" probleem met de koppelingsplaat ?
Groeten MarcS
PS Wat ook "eng" is is de vertraging in het fly-by-wire gaspedaal, dwz in die gevallen dat je op een gladde weg wil voelen of je de ETC aan het werk kan krijgen: Een dot gas duwt dan nog even door nadat je het gas loslaat ... (met goede banden krijg je de ETC niet gauw aan het werk).
Ht enige probleem dat ik ken van de koppelingsplaten zijn de losse veren die gaan rammelen. Dat maakt dat ie stationair klinkt als een ouwe Caterpillar buldozer en op termijn schijnen de veren zelfs los te kunnen komen.
Maar dat heeft bij mijn 130 het (weg)rijden iig niet beïnvloed. Geen idee hoe de motor daarvan zou moeten gaan stotteren.
Daarbij denk ik dat inmiddels alle 2.4 Puma's wel een frisse koppeling hebben. Het was tenslotte een gevalletje garantie.
Maar dat heeft bij mijn 130 het (weg)rijden iig niet beïnvloed. Geen idee hoe de motor daarvan zou moeten gaan stotteren.
Daarbij denk ik dat inmiddels alle 2.4 Puma's wel een frisse koppeling hebben. Het was tenslotte een gevalletje garantie.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:...
't Was een ultieme gedachte ... niet echt de motor maar de aandrijving die via die los-zittende koppelingsplaten een stotter-effect zou geven. Kennelijk merk je het wel aan het geluid maar niet bij het wegrijden.
Dat maakt het allemaal dus nog vreemder: De "Puma" wil gewoon heel makkelijk wegrijden, hij is bijna niet te smoren.
Groeten MarcS
-
JohanFreelander
Rijden met een OBD uitleesapparaat, en dan op 'live data'
Is de auto al uitgelezen?
Is de auto al uitgelezen?
Defender 130 2002
ik heb dezelfde symptonen gehad met mijn 2009 110 puma. Dit was alleen met kouder weer en als de accu spanning er laag was. Nu het weer wat warmer is en de auto weer wat vaker rijdt is het bij mij niet meer voorgekomen.
Ik weet niet waar het aan ligt/aangelegen heeft maar ik heb er de laatste paar weken in ieder geval gelukkig geen last meer van gehad
Ik weet niet waar het aan ligt/aangelegen heeft maar ik heb er de laatste paar weken in ieder geval gelukkig geen last meer van gehad
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition
marcanon schreef:ik heb dezelfde symptonen gehad met mijn 2009 110 puma. Dit was alleen met kouder weer en als de accu spanning er laag was. Nu het weer wat warmer is en de auto weer wat vaker rijdt is het bij mij niet meer voorgekomen.
Dat kan wellicht aan die accuspanning liggen. Weet nog dat ik jaren terug met de D2 wegreed en dat ie enorm lomp van R naar D schakelde. Aangezien het ding 3 ton oid gelopen had dacht ik dat ik aan de beurt was voor een bakrevisie.....
Eerst maar even met Roger gebeld die me adviseerde eerst maar even een nieuwe accu te steken. Opgelost.
Dan is 100 euri voor een accu ineens nie duur als je 1500 euri oid voor een bak bedacht had.
Anyawy, de ecu vd automaat is dus erg gevoelig voor een lage spanning. Wellicht dat de ecu vd Puma dat ook heeft. (heb het zelf nooit aan de hand gehad met de 130)
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:marcanon schreef:ik heb dezelfde symptonen gehad met mijn 2009 110 puma. Dit was alleen met kouder weer en als de accu spanning er laag was. Nu het weer wat warmer is en de auto weer wat vaker rijdt is het bij mij niet meer voorgekomen.
Dat kan wellicht aan die accuspanning liggen. Weet nog dat ik jaren terug met de D2 wegreed en dat ie enorm lomp van R naar D schakelde. Aangezien het ding 3 ton oid gelopen had dacht ik dat ik aan de beurt was voor een bakrevisie.....
Eerst maar even met Roger gebeld die me adviseerde eerst maar even een nieuwe accu te steken. Opgelost.![]()
Dan is 100 euri voor een accu ineens nie duur als je 1500 euri oid voor een bak bedacht had.![]()
![]()
Anyawy, de ecu vd automaat is dus erg gevoelig voor een lage spanning. Wellicht dat de ecu vd Puma dat ook heeft. (heb het zelf nooit aan de hand gehad met de 130)
Hmm ... Oplettende lezertjes weten dat ik zuinig ben met accu's, en ook met het vervangen van accu's.
Ik heb nooit iets gemerkt van bonkerig motor-gedrag bij een lage accuspanning, ook niet in combinatie met koude.
Zolang de accu de startmotor rondkrijgt wil de "Puma" lopen.
NB Ik heb de "Puma" ook aan heviger koude blootgesteld, weliswaar toen de accu nog redelijk nieuw was, maar wel echt koud, en ik had toen geen klachten (anders dan verdwijnende motorolie, maar dat was een ander dingetje).
Waar ik bij koude wel aan denk is de diesel. Als je door de corona-toestanden veel minder rijdt (ik zie toch heel wat auto's stilstaan) dan zou je maar zo een hoog aandeel zomerdiesel in de tank kunnen hebben. De 2,4 Puma heeft geen pomp in de tank en is afhankelijk van het aanzuigen aan de motor-kant. Er hoeft maar een beetje diesel-vlok-vorming (eventueel samen met wat ander vuil in de tank) op te treden en de dieselaanvoer is niet betrouwbaar.
O ja, wat natuurlijk ook een bron van kortstondiger onregelmatig lopen kan zijn: Een miniem luchtlekje in de diesel-aanvoerleidingen. Omdat de diesel wordt aangezogen en niet onder druk wordt opgepompt kan de aanvoerleiding bij een miniem luchtlekje bij iets langere stilstand een luchtbel trekken, het starten gaat dan moeizamer en de eerste minuten zal de motor beroerder/onregelmatig lopen.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Met mijn VW bus heb ik heel af en toe ook dat deze schokkerig rijdt, met name in lage toeren (en in een lage versnelling). Gas bijgeven en het schokkerige rijden is over. Ook even de koppeling intrappen helpt. Ik wijt dit aan 'versleten' te slappe veren in de koppelingsplaat, die een soort jojo-effect te weeg brengen. (Koppelingsveren worden samengedrukt, motor wordt belast en geeft 'wat gas bij', auto gaat iets sneller rijden, koppelingsveren veren uit, gaan door de speling heen, en veren andersom weer in, de motor wordt geholpen door de voorwaartse snelheid en neemt weer iets gas terug. Vervolgens begint het opnieuw.)
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht