stuurbekrachtiging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

stuurbekrachtiging

Berichtdoor reits135 » 27 Feb 2021, 20:54

Ik heb sinds gisteren een schokkerige stuur bekrachtiging begon ineens daar mee. Hangt er tegen aan en doet het wat schokkerig.
Enig idee wat dat evt kan zijn?

JohanFreelander
Berichten: 269
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor JohanFreelander » 27 Feb 2021, 21:30

Vloeistofniveau?
Defender 130 2002

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2021, 00:25

Dat is inderdaad de eerste verdachte.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor reits135 » 28 Feb 2021, 20:13

Ik hoorde dat evt het vloeistof oud is. Er zit genoeg olie in.
Waar kan ik het aftappen? het is een TD5 van 2001

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor deusjevo » 28 Feb 2021, 21:10

Is het vooral schokkerig in wat langere snelwegbochten?
Bij mijn V70 had ik dat ook, stuk verbeterd na het flushen/verversen van de stuurbekrachtiging vloeistof.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2021, 23:47

reits135 schreef:Ik hoorde dat evt het vloeistof oud is. Er zit genoeg olie in.
Waar kan ik het aftappen? het is een TD5 van 2001

Het voorraadpotje is eenvoudig; de slang naar de pomp los nemen, maar het stuurhuis zelf heeft geen aftapplug, alleen een ontluchtingsnippel bovenop.
Misschien daar een slang aan, andere uiteinde in een jerrycan steken, nippel open draaien en steeds in het voorraadpotje bijvullen met verse olie? Tussendoor af en toe het stuur verdraaien zodat in de cilinder ook verse vloeistof komt. Uiteraard terwijl de motor loopt, zodat er olie 'rond'gepompt wordt.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor deusjevo » 01 Mar 2021, 09:54

Niet gehinderd door kennis van een 110 (weet dus niet of deze werkwijze überhaupt mogelijk is) hierbij de werkwijze die je voor een V70 kan gebruiken

Het expansietankje demonteren/schoonmaken kan je eventueel skippen.

Eerst motor en stuurinrichting "warm rijden", dan expansietankje leegzuigen met een grote injectiespuit van 250 ML met eventueel een slangetje eraan.
Je kan het vaatje ook demonteren en uitspoelen met "brake cleaner" ---> je zou wel eens versteld staan wat voor bezinksel er daar allemaal in zit.
Dan het tankje weer monteren, retourleiding eraf laten, volgieten met verse olie, oliezuiger of een flesje van minstens 2 liter aan retourleiding hangen, motor starten en steeds heen en weer sturen. Wel telkens weer nieuwe olie bijvullen--->Je mag geen lucht laten binnenkomen in het circuit.
Zo wordt je stuurbekrachtigingssysteem op een mum van tijd grondig gespoeld.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor paul k » 01 Mar 2021, 11:19

Kies voor de juiste specificatie van de olie.
Veelal wordt ATF gebruikt, maar van de kenners begrijp ik dat het verstandig is de voorgeschreven olie te gebruiken. Deze is groen en niet rood zoals de atf.
( ff googelen ;)
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor deusjevo » 01 Mar 2021, 12:42

De vloeistof die er bij mij kwam was vies poepbruin en hoort mooi felgroen te zijn.
Niet vreemd dan dat het niet meer werkt zoals het hoort.
Volvo schrijft trouwens nergens voor dat de vloeistof ververst dient te worden, weet niet of Land Rover hetzelfde voorschrijft?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2021, 13:27

deusjevo schreef:Volvo schrijft trouwens nergens voor dat de vloeistof ververst dient te worden, weet niet of Land Rover hetzelfde voorschrijft?

De oude wat gammele kennisbank zegt:
STUURBEKRACHTIGING; Alle types. ATF van de Dexron II D kwaliteit. Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.

Het is goed mogelijk dat een en ander achterhaald is.
In ieder geval wordt voor nieuwere Defenders al "het groene spul" voorgeschreven.
Wellicht is de genoemde bruine drap een mix van rood en groen geweest.

Groeten MarcS

PS   Bij heel wat auto's stelt men dat verschillende delen levenslang gesmeerd oid zijn ... daar rekent men dus op vervangen .... .


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten