Defender TD5 Hardtop Brandstofkoeler probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LeonC

Defender TD5 Hardtop Brandstofkoeler probleem

Berichtdoor LeonC » 17 Feb 2021, 13:16

Hallo allemaal,

Ik lees al lang op het forum en heb veel kennis opgedaan door anderen hun vragen en antwoorden. Nu heb ik zelf een probleem en dacht ik, mischien toch maar eens aanmelden. Ik hebs sinds een half jaar een Defender Hardtop TD5 in bezit die ik voornamelijk ga gebruiken als reisauto, maar momenteel ook dagelijks gebruik.

Er lag deze week een vlek koelvloeistof onder de auto en het peil was wat gezakt, na wat onderzoek en slangen controleren kwam ik er achter dat de koelvloeistof bij de brandstofkoeler lekte (alleen als de auto koud is?). Na wat onderzoek op internet de o-ringen besteld en vol goede moed onder de motorkap gedoken, blij dat het een goedkoop klusje was. In het T-stuk aan een van de kanten van de brandstofkoeler zit een thermostaat. Bij het loshalen van het T-stuk om de o-ring te vervangen bleek dat de veer van de thermostaat afgebroken was en zat de klep er gewoon los in. Wat is hiervoor een oplossing? Ik vrees een nieuwe brandstofkoeler, iemand enig idee waar ik deze kan krijgen (op internet vind ik niet veel...) want nieuw zijn ze absurd duur? Ik heb nergens losse onderdelen van de koeler gevonden, als die wel bestaan hoor ik dat graag.
Verder heeft de auto dus gereden zonder dat die thermostaat werkte. Wat heeft dit verder voor gevolgen?

Ik hoor het graag,
Leon

Bericht aangepast en verplaatst naar techniek.
Chris / forumbeheer

LeonC

Re: Defender TD5 Hardtop

Berichtdoor LeonC » 17 Feb 2021, 14:43

Mischien nog een andere vraag. Ik heb gezien dat er na 2002/2003 een ander soort brandstofkoeler is gebruikt (vierkante ipv cilindrisch). Is dit wellicht om te bouwen? Iemand hier ervaring mee? De nieuwere zijn namelijk aanzienelijk goedkoper.

Leon

Terug naar “Techniek”