Geluid bij (ont)koppelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Geluid bij (ont)koppelen

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2021, 09:32

paul k schreef:Het "kreunende" geluid verdwijnt na korte tijd.
In diverse fora wordt dan aangegeven dat dit geluid verdwijnt, zodra de motor op temperatuur komt.
Zo snel warmt ie toch niet op. In de td5's die ik heb gehad, was dat geluid bij lagere temperaturen en in dit geval bedoel ik "weers-"temperaturen, te merken.
Zou dat beetje temperatuurverschil zoveel uitmaken?

Paul, als je het verhaal van Erik nog eens leest dan zou het heel goed kunnen zijn dat na korte tijd, dwz een kort stukje rijden, de dual-mass rubbermassa opwarmt. De opwarming komt dan wellicht ook van de momenten dat de koppeling slipt, de opwarming komt sowieso intern uit het rubber zelf: bij het in- en uit-veren van het rubber ontstaat warmte. Het opgewarmde rubber zal dan wel weer makkelijker centreren. Bij een nieuw dual-mass vliegwiel (waarbij ik bij nieuw niet doel op NOS) is het rubber nog "jong" en veerkrachtig - met de jaren wordt rubber steeds stugger - dus een (echt) nieuw vliegwiel helpt (voor een beperkte tijd).

Groeten MarcS

PS   De opwarmen van rubber merk je ook bij ouder wordende banden, vooral als het om banden gaat met een sowieso wat stuggere rubbercompound: door de jaren wordt het rubber nog stugger (een gewoon autonoom proces) en als je dan gaat rijden merk je soms langere tijd dat er platte kantjes langskomen ... pas na langere tijd wordt dat minder, bij koud weer duurt het langer.

MaartenBel

Berichtdoor MaartenBel » 15 Feb 2021, 12:58

Bij mij verdwijnt het geluid niet na verloop van tijd. Ook na 20 minuten rijden hoor ik het geluid nog regelmatig.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2021, 13:20

MaartenBel schreef:Bij mij verdwijnt het geluid niet na verloop van tijd. Ook na 20 minuten rijden hoor ik het geluid nog regelmatig.

Maarten, Ik wil niet per se doemdenken, maar wellicht is bij jouw het dual-mass vliegwiel al verder aan het desintegreren ?

Groeten MarcS

MaartenBel

Berichtdoor MaartenBel » 15 Feb 2021, 17:56

Wat zouden daar de verdere symptomen van moeten zijn? Ik merk verder bij het rijden niets bijzonders. Het is slechts bij koppelen..

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Feb 2021, 19:36

paul k schreef:Het "kreunende" geluid verdwijnt na korte tijd.
In diverse fora wordt dan aangegeven dat dit geluid verdwijnt, zodra de motor op temperatuur komt.
Zo snel warmt ie toch niet op. In de td5's die ik heb gehad, was dat geluid bij lagere temperaturen en in dit geval bedoel ik "weers-"temperaturen, te merken.
Zou dat beetje temperatuurverschil zoveel uitmaken?

Bij mij maakt het niet uit, zomer of winter, alleen (af en toe) lawaai tijdens (ont)koppelen. De eerste keer dat ik het hoorde was na een lange rit 's zomers (alles lekker warm), toen ik de auto achteruit inparkeerde (met regelmatig slippende koppeling).
Soms gaat het schakelen ook niet helemaal lekker alsof de koppeling niet goed vrij komt, maar dan hoor ik het gekreun ook (en zal de priseas wel 'meegenomen' worden door het toplager). Andere momenten schakelt het soepel en hoor ik niks.
MaartenBel schreef:Ik merk verder bij het rijden niets bijzonders. Het is slechts bij koppelen..

Precies, bij mij ook.
Landmarcs schreef:de dual-mass rubbermassa

Rubbermassa?? Ik meen dat het vliegwiel, simpel gezegd, bestaat uit twee stalen schijven die ten opzichte van elkaar kunnen verdraaien/torderen met daartussen (stalen) veren voor de demping.
Ik heb inmiddels gelezen dat als de slijtage 'te erg' wordt je dit ook merkt aan vibraties tijdens het rijden. Dat had ik, meen ik, onlangs ook toen ik lekker doortrok in de versnellingen en met 100 km/u op de snelweg reed in de 5e. Overdrive ingeschakeld, het motortoerental zakte en de vibratie was weg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2021, 20:22

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:de dual-mass rubbermassa

Rubbermassa?? Ik meen dat het vliegwiel, simpel gezegd, bestaat uit twee stalen schijven die ten opzichte van elkaar kunnen verdraaien/torderen met daartussen (stalen) veren voor de demping.

Ik dacht - iets teveel - aan de Td5 "Dual Mass" poelie.

Groeten MarcS

Leerling

Berichtdoor Leerling » 15 Feb 2021, 21:53

viewtopic.php?t=9537
viewtopic.php?f=14&t=8657

Ik ben nog maar een leerling voor twee dagen op techniek, maar ik denk iets anders (spreek ik nog niet uit). In oudere series, was dit ook al een probleem (2e en 3e) en hebben ze een nieuwe "oplossing bedacht". Ik zou niet lukraak veel vervangen maar letterlijk in de bak kijken naar de 2e en 3e versnelling overdracht. Ik ga dan uit van een R380 bak...

Nogmaals, ik ben een leerling en nog maar twee dagen bezig (Maar wou toch een gokje wagen op het probleem). :lol: Ben wel heel benieuwd naar het echte probleem uiteindelijk en hoop dat je dat laat weten.

Edit: Las net nog iets interessants (omdat jij specifiek praat over de 2e en 3e versnelling en warmte of kou niets uitmaakt), heb je al eens geprobeerd om tijdens het schakelen de pook een beetje extra naar links/rechts/voor/achter te bewegen tijdens het schakelen om te kijken wat er dan gebeurt als je de koppeling laat opkomen? Kleine moeite om te proberen namelijk. :roll: Heb nu heel veel video bekeken en beluisterd en vind het niet overkomen als "kreunend" maar als knarsend van niet lekker in de versnelling komen tijdens koppelen of er uit komen.

PS: Mocht het werken hoeft de bak niet uit elkaar en is het zelf simpel te fixen zonder kosten. En als het zo is, dan ben ik ook heel benieuwd of je harde muziek luistert met een dikke subwoofer (maar dat is een persoonlijk dingetje om een verklaring te vinden waarom het is gebeurt). Ik hoop dat ik het goed heb (en voor jou), dan zou ik echt iets geleerd hebben de afgelopen dagen. En als het niet klopt, dan heb ik ook wat geleerd :)
Laatst gewijzigd door Leerling op 16 Feb 2021, 16:37, 6 keer totaal gewijzigd.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

conny

Berichtdoor conny » 16 Feb 2021, 13:31

Ik bij mij een keer het koperen busje vervangen en dat was al voor de helft op de prise as geschoven. Voor de helft was de binnenkant zo'n 2 mm ingesleten. Het lijkt mij dat dit euvel toch niet 10 duizenden km's onbeheerd kan blijven.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 16 Feb 2021, 18:01

Omdat ik een leerling ben met 0,0 ervaring is het wellicht leuk om uit te leggen hoe ik hier op kom (ondanks dat het wellicht compleet fout is):

Als iets versleten is zoals die koperbus, dan zou ik persoonlijk verwachten dat je altijd wel een "kreunend" geluid moet horen bij elke versnelling (hoe zacht het soms ook is). Voor wat is lees is het "geluid" juist vaak bij de 1e, 4e en 5e versnelling Wellicht iets met kracht van overbrenging... In ouder bakken was er al een probleem met 2e en 3e waar die niet lekker in bleef zitten (of in wou gaan) door veren en palletje's of iets (weet het niet meer exact). Ze hebben dat in de nieuwe bakken veranderd waardoor de 2e en 3e mechaniek bij elkaar is gebracht in een soort schelp of iets (dus minder veren of pallen). Bij die aanpassing is de pook ook gevoeliger geworden en moest het beter afgesteld worden met veren (vandaar het links/rechts/voor/achter verhaal). Mocht het te los liggen, dan gaat de pook rammelen, zit het te vast en verkeerd afgesteld, dan komt 2 en 3 wat in de knel maar wel goed in de versnelling. Nu moest er ergens een minimale speling zitten van 0,25mm tegen slijtage in die draaiende delen en kan het zo zijn dat bij te strak afstellen net de paar delen "schuren, kreunen, knarsen). Door centrifugale krachten (dus vlak nadat de koppeling zijn werk heeft gedaan, liggen deze delen net dat beetje weer van elkaar af en is het geluid weg.

Mijn eerste gedachte van oorzaak was trilling, dus subwoofer. Of eventueel iemand die telkens met de hand op de pook rijd in die versnelling. Het zou dan kunnen zijn dat er iets is losgetrild of een veertje een beetje lam is geraakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat de bak al een keer is aangepakt en domweg verkeerd is afgesteld.

Nu wil ik absoluut niet tegen de experts in gaan, want die zullen wel gelijk hebben, maar wou een poging doen om anders te denken. Nu kan ik het niet testen en heb geen ervaring met een LaRo, maar ik zou eerst denken aan de pook en daarmee spelen om wat meest basis dingen uit te sluiten. Zit het te strak en kost het moeite om ergens in de drukken of is het juist wat slap en schommelend. En als die 2e en 3e versnelling ooit al een probleem is geweest en is verandert, in hoeverre sluit het dan bij jouw probleem aan?

Nogmaals, ik heb letterlijk geen ervaring of verstand, maar probeer een nieuwe visie i.p.v. alles kant en klaar over te nemen en kan alleen maar leren van mijn fouten. :mrgreen: Verder heb ik geen idee hoe je alles moet benoemen dus gebruik baby gebrabbel.

PS: Mijn gedachte om de bak uit elkaar te halen en te kijken naar 2e en 3e was ivm minimale slijtage, maar dat is niet nodig als bovenstaande werkt.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

MaartenBel

Berichtdoor MaartenBel » 18 Feb 2021, 12:00

Leerling schreef:Omdat ik een leerling ben met 0,0 ervaring is het wellicht leuk om uit te leggen hoe ik hier op kom (ondanks dat het wellicht compleet fout is):

Als iets versleten is zoals die koperbus, dan zou ik persoonlijk verwachten dat je altijd wel een "kreunend" geluid moet horen bij elke versnelling (hoe zacht het soms ook is). Voor wat is lees is het "geluid" juist vaak bij de 1e, 4e en 5e versnelling Wellicht iets met kracht van overbrenging... In ouder bakken was er al een probleem met 2e en 3e waar die niet lekker in bleef zitten (of in wou gaan) door veren en palletje's of iets (weet het niet meer exact). Ze hebben dat in de nieuwe bakken veranderd waardoor de 2e en 3e mechaniek bij elkaar is gebracht in een soort schelp of iets (dus minder veren of pallen). Bij die aanpassing is de pook ook gevoeliger geworden en moest het beter afgesteld worden met veren (vandaar het links/rechts/voor/achter verhaal). Mocht het te los liggen, dan gaat de pook rammelen, zit het te vast en verkeerd afgesteld, dan komt 2 en 3 wat in de knel maar wel goed in de versnelling. Nu moest er ergens een minimale speling zitten van 0,25mm tegen slijtage in die draaiende delen en kan het zo zijn dat bij te strak afstellen net de paar delen "schuren, kreunen, knarsen). Door centrifugale krachten (dus vlak nadat de koppeling zijn werk heeft gedaan, liggen deze delen net dat beetje weer van elkaar af en is het geluid weg.

Mijn eerste gedachte van oorzaak was trilling, dus subwoofer. Of eventueel iemand die telkens met de hand op de pook rijd in die versnelling. Het zou dan kunnen zijn dat er iets is losgetrild of een veertje een beetje lam is geraakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat de bak al een keer is aangepakt en domweg verkeerd is afgesteld.

Nu wil ik absoluut niet tegen de experts in gaan, want die zullen wel gelijk hebben, maar wou een poging doen om anders te denken. Nu kan ik het niet testen en heb geen ervaring met een LaRo, maar ik zou eerst denken aan de pook en daarmee spelen om wat meest basis dingen uit te sluiten. Zit het te strak en kost het moeite om ergens in de drukken of is het juist wat slap en schommelend. En als die 2e en 3e versnelling ooit al een probleem is geweest en is verandert, in hoeverre sluit het dan bij jouw probleem aan?

Nogmaals, ik heb letterlijk geen ervaring of verstand, maar probeer een nieuwe visie i.p.v. alles kant en klaar over te nemen en kan alleen maar leren van mijn fouten. :mrgreen: Verder heb ik geen idee hoe je alles moet benoemen dus gebruik baby gebrabbel.

PS: Mijn gedachte om de bak uit elkaar te halen en te kijken naar 2e en 3e was ivm minimale slijtage, maar dat is niet nodig als bovenstaande werkt.

Ik heb niet het idee dat de versnellingspook anders gebruiken effect heeft. Overigens hoor ik het ook heel soms als ik terugschakel naar zijn 4...

Maar dank voor je suggestie!

Terug naar “Techniek”