Goedemiddag,
Heb op mijn Defender 90, een iets grotere band 255/85/16R laten monteren, (vorige band maat was 255/70 R16). Nu loopt de band bij volledig uitsturen naar rechts of links enig sinds wat aan. Is hier een simpele oplossing voor om dit te verhelpen / op te lossen?
Hoor graag alle goede tips.... alvast bedankt Groet, Patrick
Nieuwe (voor)Banden lopen bij volledig uitsturen iets aan
Re: Nieuwe (voor)Banden lopen bij volledig uitsturen iets aan
De code op de band geeft de maten aan.
Deze maten zijn voor wat betreft de breedte en hoogte niet altijd even nauwkeurig.
Als je van een minimum naar een maximum waarde gaat kan de band aanlopen.
Op de as zit een aanslag (bout met borgmoer).
Door deze iets uit te draaien tot de band niet meer tegen het chassis aan komt voorkom je schade aan je banden en chassis.
Je moet aan beide kanten de aanlag afstellen.
Succes
Deze maten zijn voor wat betreft de breedte en hoogte niet altijd even nauwkeurig.
Als je van een minimum naar een maximum waarde gaat kan de band aanlopen.
Op de as zit een aanslag (bout met borgmoer).
Door deze iets uit te draaien tot de band niet meer tegen het chassis aan komt voorkom je schade aan je banden en chassis.
Je moet aan beide kanten de aanlag afstellen.
Succes
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
Re: Nieuwe (voor)Banden lopen bij volledig uitsturen iets aan
Mooi maatje voor een defender. Inderdaad; stelbouten aan achterkant van "wielen"
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Nieuwe (voor)Banden lopen bij volledig uitsturen iets aan
PatTum schreef:Heb op mijn Defender 90, een iets grotere band 255/85/16R laten monteren, (vorige band maat was 255/70 R16). Nu loopt de band bij volledig uitsturen naar rechts of links enig sinds wat aan.
De oplossing staat hierboven al. De oorzaak eigenlijk ook. Van 255/70 naar 255/85 wil zeggen van krap 180 mm bandhoogte naar ruim 215 mm bandhoogte. Tel daarbij op dat de oude waarschijnlijk versleten waren en je hebt zo 40-45 mm extra bandhoogte. De breedte is dezelfde ... bij insturen telt niet alleen die breedte maar ook de hoogte (en die hoogte telt ook nog weer eens bij een zekere "articulatie" (=ongelijke invering) ... en bij dit soort bandenmaten telt misschien zelfs al de gewone invering.
NB Dit alles uitgaande van de nominale banden-maten: tussen verschillende merken en profiel-typen kan nog een zeker verschil zitten, dit nog afgezien van de misschien wel 15 mm te verslijten rubber.
Wat eventueel ook nog uitmaakt: de ET-waarde van de velgen. Steken de velgen meer naar buiten dan lopen ze binnen minder snel aan (uitgaande van een normale velg-breedte). Overigens mogen de banden niet teveel uitsteken, en is het sowieso onhandig behalve als je je auto graag een steeds nieuwe terrein-look wilt geven.
En dan nog een seizoensgevoelig dingetje: Zou je sneeuwkettingen willen monteren dan moet je de aanslag-bouten nog verder terugdraaien -- aanlopend rubber is tot daar aan toe, aanlopende kettingen wil je echt niet (denk niet: daar denk ik wel aan bij het insturen!).
Groeten MarcS
PS Of het "mooi" is is een kwestie van onbetwistbare smaak. Of het handig is onder een 90, en of het lekker rijdt ....
Het staat in ieder geval goed stoer op de PCHooftstraat.
Re: Nieuwe (voor)Banden lopen bij volledig uitsturen iets aan
Landmarcs schreef:PS Of het "mooi" is is een kwestie van onbetwistbare smaak. Of het handig is onder een 90, en of het lekker rijdt ....![]()
Het staat in ieder geval goed stoer op de PCHooftstraat.
110-Td5 X-tech 2006
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten