Diesel langer voorgloeien bij koud weer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Casper the Ghost

Diesel langer voorgloeien bij koud weer

Berichtdoor Casper the Ghost » 07 Feb 2021, 17:15

Hallo allemaal,

Komende week krijgen we te maken met nachttemperaturen tot wel -12 graden. Daar de meeste onder ons dieselrijders zijn heb ik twee vragen:

- Is het bij deze temperaturen raadzaam langer dan normaal voor- te gloeien, en zo ja hoelang?
- Als het gloeilampje op het dashboard is gedoofd gaat het gloei-proces dan door?

Graag jullie tips in deze?

Hartelijke groet,
Casper

RaRo74

Re: Diesel langer voorgloeien bij koud weer

Berichtdoor RaRo74 » 07 Feb 2021, 17:44

Dat zal per motor merk/type verschillend zijn.
Zo heb ik bij mijn 200TDI nooit meer de moeite genomen de gloeibougies aan te sluiten en dat gaat pas ruim 10 jaar goed. Start altijd probleemloos :lol: :lol: :lol:

En mijn moderne diesels starten ook altijd in 1x zonder extra te gloeien. Zelfs bij -30.
Daar komt bij, sommige beginnen al met gloeien zodra je de portieren opent of wanneer je de afstandsbediening gebruikt om het voertuig te openen.

Sommige geloven in motor voorverwarmers zoals een standkachel of een Hotfrog. Leuk voor een voorverwarmde auto en deze zal zeker soepelere starten maar met de Nederlandse wintertempraturen niet nodig en als je auto niet zonder zo'n ding start met een beetje vorst is er meer met je motor aan de hand.

We kunnen van de week weer de proeven op de som nemen :lol: :lol: :lol:

PS Ik weet het, het is een schande maar misschien wel compensatiedrang voor mijn vervuilende diesels maar morgenvroeg stap ik weer in een heerlijk voorverwarmde EV. Ik twijfel alleen nog of ik 22 graden ga kiezen of misschien zelfs wel 23 graden.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2021, 18:04

Gloeien? Wasda?

De Td5 gloei ik nooit en de VW is zo slim dat als je start als het koud is het iets langer duurt voordat de startmotor rond gaat dan wanneer het warmer is. Waarom hebben niet alle diesels dat? Dan kun je het ook niet vergeten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 18:29

Tja, mijn ervaring is toch dat voorgloeien wel helpt. Bij echte koude temperaturen laat ik 'm tweemaal voorgloeien.
Eerst de sleutel in het slot en voorgloeien, veiligheidsgordel inklikken en - 's winters belangrijk - de gordel even goed strak trekken, dat helpt enorm in de "wachttijd".
Het klopt dat het in onze streken zelden echt koud is, ik ken evenwel ook de NO-Franse winterse temperaturen (die gaan van plus tot min 25 ... nee niet binnen één dag).

En ja, er is ook nog de standkachel of een 220V motorvärme (of hotfrog). Een Zweedse studie zegt dat zo'n 220V motorvärme onder de 10º al nuttig is in het beperken van de uitstoot, en dus ook het verbeteren van de verbruikscijfers, een auto op 220 verwarmen is een stuk goedkoper, schoner en efficiënter als verwarmen op diesel.
Nu moet ik bekennen - en dat is best slordig voor iemand die die dingen zo nu en dan verkoopt - dat ik wel zo'n motorvärme in de auto heb, maar dat ik eigenlijk steeds te lui ben om de 220 erop te zetten. (Best gek, want voor de druppellader rol ik de 220 wel uit.)

Overigens een niet-diesel-gebruikerservaring was dat die motorvärme geen overdadige warmte geeft maar wel maakte dat een oude petrol nu zonder choke-gedoe startte. De motor op een ± zomerse temperatuur start gewoon makkelijker, de olie is dan nog niet op bedrijfstemperatuur maar het is in ieder geval niet meer de diepvries-stroop.

Groeten MarcS

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 07 Feb 2021, 19:52

Landmarcs schreef:Tja, mijn ervaring is toch dat voorgloeien wel helpt. Bij echte koude temperaturen laat ik 'm tweemaal voorgloeien.

Oke dankjewel Marc... maar is het niet zo dat (in jouw en mijn geval de 2.4 Puma) het voorgloeien gewoon doorgaat als het lampje op het dashboard is gedoofd?

Groet,
Casper

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 07 Feb 2021, 19:57

Ofwel, wanneer je motor 100% in orde is hoef je niet extra voor te gloeien en zeker geen HotFrog motorverwarmer of standkachel te gebruiken :D
Laatst gewijzigd door RaRo74 op 07 Feb 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2021, 20:08

Casper the Ghost schreef:
Landmarcs schreef:Tja, mijn ervaring is toch dat voorgloeien wel helpt. Bij echte koude temperaturen laat ik 'm tweemaal voorgloeien.

Oke dankjewel Marc... maar is het niet zo dat (in jouw en mijn geval de 2.4 Puma) het voorgloeien gewoon doorgaat als het lampje op het dashboard is gedoofd?

Groet,
Casper

Oh, een Puma. Da's waar ja. Dan is gloeien verplicht anders start ie gewoon nie! :lol: :lol:

Da weet ik omdat ik meestal vanuit de Disco in de 130 stapte en die gewoon nie starte nie. Ding starte sowieso slecht in vergelijk tot de Td5 maar zonder gloeien gewoon helemaal niet.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 20:26

Edward schreef:
Casper the Ghost schreef:... maar is het niet zo dat (in jouw en mijn geval de 2.4 Puma) het voorgloeien gewoon doorgaat als het lampje op het dashboard is gedoofd?

Oh, een Puma. Da's waar ja. Dan is gloeien verplicht anders start ie gewoon nie! :lol: :lol:

Da weet ik omdat ik meestal vanuit de Disco in de 130 stapte en die gewoon nie starte nie. Ding starte sowieso slecht in vergelijk tot de Td5 maar zonder gloeien gewoon helemaal niet.

Precies, de Td5 startte makkelijker, maar bij min 10 of minder was voorgloeien toch echt aan te bevelen.

De "Puma" vraagt meer voor het starten. Ik denk dat ook het feit dat ie zelf de diesel aanzuigt een "dingetje" is.
Als ie wat langer stil staat gaat het starten naar mijn gevoel ook wat trager en dat wijt ik aan het aanzuigen van diesel.

O ja, het tweemaal voorgloeien is mijns inziens handig omdat je daarmee een soort "tijdklokje" hebt.
De voorgloeiers blijven nog een tijd stroom krijgen, daar heb je verder geen invloed op.
Dat "nagloeien" heeft als bedoeling de motor mooier te laten draaien als ie nog koud is.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 07 Feb 2021, 20:45

RaRo74 schreef:Dat zal per motor merk/type verschillend zijn.
Zo heb ik bij mijn 200TDI nooit meer de moeite genomen de gloeibougies aan te sluiten en dat gaat pas ruim 10 jaar goed. Start altijd probleemloos :lol: :lol: :lol:

Mijn 300Tdi start ik tegenwoordig (noodgedwongen) ook zonder voorgloeien, sloeg aan als een jonge hond vanmiddag.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2021, 21:32

RaRo74 schreef:Ofwel, wanneer je motor 100% in orde is hoef je niet extra voor te gloeien en zeker geen HotFrog motorverwarmer of standkachel te gebruiken :D

Nou, een standkachel is ook niet voor beter te starten maar om motorslijtage binnen de perken te houden. Een motor slijt meer van een koude start dan van de rest vd dag draaien. En als het koud genoeg wordt, dan is ie wel degelijk nodig.

Maat van me heeft zelf met diff verwarmers gereden omdat naders na een nacht of dag slapen de assen vastgevroren stonden. De motor werd niet eens uitgezet. :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”