Ik zal me even voorstellen, ik ben Jacques uit Malden.
Ik ben net trotse eigenaar van een mooie Range Rover Sport (L320) uit 2006.
Het is een benzine uitvoering 4.2 V8 Supercharged.
Ik heb een jaar of tien geleden een Disco TD5 gehad en vorig jaar begon het weer te kriebelen. Met het oog op de milieuzone's wilde ik deze keer perse een benzine uitvoering hebben.
Nu ben ik voornemens om hem een beetje aan te passen en geschikt te maken voor offroad avontuur. Op het verlanglijstje staat greenlanen in Wales, maar dat laat gezien de ontwikkelingen waarschijnlijk nog even op zich wachten. Hopelijk zijn er in de nabij toekomst weer mogelijkheden om lekker offroad te rijden in het buitenland.
Mijn vraag: op dit moment liggen er standaard 20" velgen (steekmaat 5x120) op met 275/40 banden. Op zich leuk voor op de snelweg, maar niks voor in het terrein. Ik overweeg daarom kleinere velgen, bijvoorbeeld 16", aan te schaffen met hoge banden bijvoorbeeld Cooper STT pro, 265/75 R16 banden. Maar ik heb geen idee of dat eigenlijk zomaar kan, waar ik op moet letten, of dat past met de schijfremmen, enz. enz.
Kan iemand me een beetje op weg helpen of wijzen waar ik aan meer info hierover kan komen.
Alvast bedankt.
Offroad velgen en banden voor RR Sport 2006
- Jacques_Paul
- Erik Peters
Re: Offroad velgen en banden voor RR Sport 2006
Of er kleinere velgen op de auto passen weet ik ook niet, maar de remklauwen komen het eerste in de verdrukking (kunnen gaan aanlopen).
Groet,
Erik
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
16" gaat zeker niet passen op een Supercharged. Daar zitten de grootste remklauwen op die je kunt vinden op een Range.
Op een gewone 4.4 past 19 inch en dat is al kut omdat de modder meteen tussen de minimale ruimte tussen klauw en velg vastloopt. We hebben meer dan eens de wielen eraf moeten trekken om de modder eruit te kunnen scheppen. Dat is dan bijna hakken met een pionierschepje.
Let ook op welke velgen je koopt want er is inmiddels best een veelvoud aan verschillende naafdiameters, wielmoermaten, etc. Het is best lullig als je een set velgen gescoord hebt voor een redelijke prijs om er dan achter te komen dat je ook nog 20 wielmoeren van een tientje per stuk nodig bent.
Gewoon goede banden is veel belangrijker. Ja, je kunt minder ver aflaten dan een Defender op 16" maar dat hoeft ook niet want de Terrain Response vind grip waar je het niet voor mogelijk houd.

Op een gewone 4.4 past 19 inch en dat is al kut omdat de modder meteen tussen de minimale ruimte tussen klauw en velg vastloopt. We hebben meer dan eens de wielen eraf moeten trekken om de modder eruit te kunnen scheppen. Dat is dan bijna hakken met een pionierschepje.
Let ook op welke velgen je koopt want er is inmiddels best een veelvoud aan verschillende naafdiameters, wielmoermaten, etc. Het is best lullig als je een set velgen gescoord hebt voor een redelijke prijs om er dan achter te komen dat je ook nog 20 wielmoeren van een tientje per stuk nodig bent.
Gewoon goede banden is veel belangrijker. Ja, je kunt minder ver aflaten dan een Defender op 16" maar dat hoeft ook niet want de Terrain Response vind grip waar je het niet voor mogelijk houd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Jacques_Paul
Heren,
Dank alvast voor jullie reacties. Beetje in een opwelling voor een Supercharged gekozen. Niet bij de grote van de remklauwen/schijven nagedacht.
Wel een tegenvaller dat zelfs 19" (waarschijnlijk) niet past. Van enig voordeel van de hoogte van de band is er dan dus in het terrein niet meer, want een hogere band in combinatie met een 20" velg zal helemaal not-done zijn in verband met de wielomtrek en/of ruimte in de wielkast.
In het instructie boekje staat trouwens een tabel met velgen/banden die toegepast kunnen worden. Er staat overigens niets vermeld over eventuele afwijkingen bij uitvoering supercharged.
Dank alvast voor jullie reacties. Beetje in een opwelling voor een Supercharged gekozen. Niet bij de grote van de remklauwen/schijven nagedacht.
Wel een tegenvaller dat zelfs 19" (waarschijnlijk) niet past. Van enig voordeel van de hoogte van de band is er dan dus in het terrein niet meer, want een hogere band in combinatie met een 20" velg zal helemaal not-done zijn in verband met de wielomtrek en/of ruimte in de wielkast.
In het instructie boekje staat trouwens een tabel met velgen/banden die toegepast kunnen worden. Er staat overigens niets vermeld over eventuele afwijkingen bij uitvoering supercharged.
- JoostKenya
Je kunt door de grootte van de remklauwen in principe niet kleiner dat 19''.
Tenzij de speciale rally velgen koopt:
https://www.comp.co.uk/products/product ... 881-30-229
(Deze vind ik persoonlijk wel mooi)
Er is geloof ik nog een merk 18'' stalen wielen die ook passen.
Voor 18'' is de keuze aan banden veel groter.
Maar Edward heeft ook wel een punt. Gelukkig kom ik niet vaak Nederlandse klei tegen.
Tenzij de speciale rally velgen koopt:
https://www.comp.co.uk/products/product ... 881-30-229
(Deze vind ik persoonlijk wel mooi)
Er is geloof ik nog een merk 18'' stalen wielen die ook passen.
Voor 18'' is de keuze aan banden veel groter.
Maar Edward heeft ook wel een punt. Gelukkig kom ik niet vaak Nederlandse klei tegen.
JoostKenya schreef:Gelukkig kom ik niet vaak Nederlandse klei tegen.
Nou, ik heb ooit een 130 gerestaureerd die onder andere 3 maanden in Kenia rondgetoerd had en ik weet niet hoe ze daar die rooie beton noemen die zich in chassis en body vastzet maar sommige stukken heb ik zonder flauwekul met de luchtbeitel uitgehakt.
Doe mij maar Nederlandse klei
Edward van Vugt
- Jacques_Paul
Ik heb uiteindelijk toch een verkeerde keuze gemaakt.
De bestaande 20 inch weg velgen hebben een ET waarde van 53.
Voor offroad originele 19 inch Land Rover velgen aangeschaft met een ET waarde van 57.
Wat denk je, past niet! Brembo remklauw loopt strak aan tegen de velg.
Weer een ervaring rijker. Dus opnieuw het dilemma...
Voor 20 inch velgen gaan en op zoek naar passende Mud banden in een minder hoge maat.
Of spacers toepassen en alsnog op zoek naar 19 inch mud banden, die naar nu blijkt er moeilijk te vinden zijn.
Alle adviezen en ideeën hierover zijn nog steeds welkom.
De bestaande 20 inch weg velgen hebben een ET waarde van 53.
Voor offroad originele 19 inch Land Rover velgen aangeschaft met een ET waarde van 57.
Wat denk je, past niet! Brembo remklauw loopt strak aan tegen de velg.
Weer een ervaring rijker. Dus opnieuw het dilemma...
Voor 20 inch velgen gaan en op zoek naar passende Mud banden in een minder hoge maat.
Of spacers toepassen en alsnog op zoek naar 19 inch mud banden, die naar nu blijkt er moeilijk te vinden zijn.
-
Landmarcs
Jacques_Paul schreef:Of spacers toepassen en alsnog op zoek naar 19 inch mud banden, die naar nu blijkt er moeilijk te vinden zijn.
Ik weet niks van RRsport en velgmaten of bijpassende banden.
Ik weet inmiddels wel wat van banden.
Wellicht kan je ook eens kijken naar de "betere" AT banden.
Ze tonen natuurlijk niet zo stoer, maar met de betere AT ben je wellicht beter af.
De pure mud-band is tegenwoordig in slechts zeer beperkte toepassingen in het voordeel.
Een AT band geeft je bijna overal een betrouwbaarder tractie en/of weggedag.
Groeten MarcS
- Jacques_Paul
Wellicht kan je ook eens kijken naar de "betere" AT banden.
Ze tonen natuurlijk niet zo stoer, maar met de betere AT ben je wellicht beter af.
De pure mud-band is tegenwoordig in slechts zeer beperkte toepassingen in het voordeel.
Een AT band geeft je bijna overal een betrouwbaarder tractie en/of weggedag.
Hallo MarcS,
Daar heb je zeker een punt.
Iemand ervaring met GOODYEAR WRANGLER AT ADVENTURE of BF GOODRICH ALL TERRAIN T/A KO2 ten opzichte van echte MUD banden ?
En geldt dat ook voor Greenlanen in Wales of wat extremer offroad in Servië of het Karpaten gebergte Roemenië?
-
Landmarcs
Jacques_Paul schreef:Iemand ervaring met GOODYEAR WRANGLER AT ADVENTURE of BF GOODRICH ALL TERRAIN T/A KO2 ten opzichte van echte MUD banden ?
En geldt dat ook voor Greenlanen in Wales of wat extremer offroad in Servië of het Karpaten gebergte Roemenië?
Met de genoemde banden heb ik geen ervaring (en zoals ik schreef sowieso niet met "sportieve" lage banden).
Echter, waar het gaat om wat nog goed gaat, of zelfs beter:
Zolang je niet te maken hebt met een diep door (bosbouw)tractoren omgeploegd pad kom je heel ver met de betere AT band, en is het wel diep omgeploegd dan kom je er toch niet door, ook niet met mud-banden.
Heb je een toch wat kwetsbare wortel-mat op een zachtere ondergrond dan is een Mud-band zelfs een twijfelachtig genoegen: het grovere profiel snijdt de wortel-mat stuk en daarmee verlies je eerder tractie (verder is niemand blij met het diepere insporen).
Op rotsachtige ondergrond zijn betere AT's bijna steeds een voordeel.
En ... al die kilometers op weg erheen ben je een stuk beter uit met AT's (of je moet zin hebben in een karretje met wisselwielen achter de auto, en dus ook de gelimiteerde snelheden die zo'n karretje met zich meebrengen waardoor de winst van het wielen wisselen weer geheel verdampt).
Groeten MarcS