Hoe kan ik achterhalen wat voor assen er onder de wagen zitten,(Defender 90 - '85) ik kan me nog herinneren dat toen ik de wagen kocht de eigenaar
zij dat er een rangerover achteras onder zat, maar weet dus niet zeker of dit zo is. Er zit nogal wat speling op de eind aandrijving
en de bak is vrij recent net als de aandrijf assen. Ik denk dat het in de achteras zit maar weet niet of dit af te stellen is, zal denk ik
ook liggen aan het type as ? Graag tips !
identificeren achter-as
-
Landmarcs
Re: identificeren achter-as
Dag "defenderp",
Allereerst is een 1985 Defender geen Defender maar een "ninety" ... waarmee de auto geïdentificeerd is.
En ... dit helpt denkelijk ook bij het identificeren van de achteras.
Ik meen dat de eerste jaren de achterassen van de "LandRover" (die toen nog niet Defender heette) trommelremmen had.
Pas later bedacht men dat het op voorraad hebben van een aparte lijn met trommelrem-assen een kostbare hobby was.
Dus als je achter trommelremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Oops
bedoeld was:
Dus als je achter schijfremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Groeten MarcS
Allereerst is een 1985 Defender geen Defender maar een "ninety" ... waarmee de auto geïdentificeerd is.
En ... dit helpt denkelijk ook bij het identificeren van de achteras.
Ik meen dat de eerste jaren de achterassen van de "LandRover" (die toen nog niet Defender heette) trommelremmen had.
Pas later bedacht men dat het op voorraad hebben van een aparte lijn met trommelrem-assen een kostbare hobby was.
Dus als je achter trommelremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Oops
Dus als je achter schijfremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 20 Jan 2021, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Dus als je achter trommelremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat de oude Range Rovers achter schijfremmen hadden.
Trommelremmen achter is origineel bij de ninety en oneten.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Dus als je achter trommelremmen hebt dan is de kans groot dat het gaat om een oude Range Rover as.
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat de oude Range Rovers achter schijfremmen hadden.
Trommelremmen achter is origineel bij de ninety en oneten.
Tja, een gevalletje van een domme Oops
Trommelremmen <=> ninety (en oneten) en schijfremmen <=> Range Rover
Nee, Marc zo simpel is het niet. Latere 90,110, 127, 130, Defenders hebben natuurlijk ook gewoon schijfremmen.
Er staat op de as gewoon een nummer dat je eenvoudig door Goegel kunt halen. Zo moeilijk is het niet.
Verder kun je kijken of de meenemers in de as vast aan de steekas zitten of dat het losse meenemers zijn. De splines tellen helpt ook.
Maar tenzij er een Salisbury onder zit lijken ze allemaal op elkaar en dus is er weinig aan te stellen. Het diff wordt bij montage op de werkbank afgesteld qua voorspanning vd lagers en het pinion en kroonwiel worden uitgelijnd. Maar eenmaal gemonteerd in de as is er niks meer te doen.
Meestal zit de speling ook gewoon bij uitgelopen steekassen dus die zou ik er eerst eens een keer uittrekken. Dan heb je ook meteen de as geïdentificeerd.
Er staat op de as gewoon een nummer dat je eenvoudig door Goegel kunt halen. Zo moeilijk is het niet.
Verder kun je kijken of de meenemers in de as vast aan de steekas zitten of dat het losse meenemers zijn. De splines tellen helpt ook.
Maar tenzij er een Salisbury onder zit lijken ze allemaal op elkaar en dus is er weinig aan te stellen. Het diff wordt bij montage op de werkbank afgesteld qua voorspanning vd lagers en het pinion en kroonwiel worden uitgelijnd. Maar eenmaal gemonteerd in de as is er niks meer te doen.
Meestal zit de speling ook gewoon bij uitgelopen steekassen dus die zou ik er eerst eens een keer uittrekken. Dan heb je ook meteen de as geïdentificeerd.
Laatst gewijzigd door Edward op 20 Jan 2021, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Nee, Marc zo simpel is het niet. Latere 90,110, 127, 130, Defenders hebben natuurlijk ook gewoon schijfremmen.
Het klopt dat ik gisteravond laat even wat extra verwarring zaaide.
Echter verder is de boodschap in grote lijnen deugdelijk.
Tot KA 930455 trommelremmen, vanaf LA 930456 schijfremmen (zie ook drum/disk question).
De grens ligt dus bij augustus/september 1993 ... en dus (in grote lijnen) bij de introductie van de 300Tdi.
Wat wil zeggen dat de 200Tdi Defenders in theorie (en vaak ook in de praktijk) trommelremmen achter zouden moeten hebben.
En verder zouden dus alle ninety, oneten en 127 van origine achter trommelremmen moeten hebben.
Groeten MarcS
PS En als limiet: Standaard heeft iedere Defender altijd nog één trommelrem: de handrem.
Ik zie de nummers hrc 1124 staan, is er ergens een ondelenlijst te downloaden zodat ik hiervoor
de nodige parts kan bestellen ?
de nodige parts kan bestellen ?
Da's het nummer van het diff.
Volgens Goegel is dat gewoon een 10 splines Range Rover Classic diff. Onderdelen bij BudgetParts, JansenLaroParts, LRDirect, Paddock, Craddock, etc, etc, etc.
Volgens Goegel is dat gewoon een 10 splines Range Rover Classic diff. Onderdelen bij BudgetParts, JansenLaroParts, LRDirect, Paddock, Craddock, etc, etc, etc.
Edward van Vugt
Heb een nummer gevonden maar is moeilijk te lezen, het betreft een Range Rover as met niet geventileerde schijven, steekassen 10-spline
met vaste meenemers en een diff met nummer HRC1124.
Het nummer op de vooras is volgens mij 19L10121A - of 19L10421A kan dit nummer kloppen en zo ja van welk jaar moet de as dan zijn, kan ik
dat ergens nakijken/opzoeken ?
met vaste meenemers en een diff met nummer HRC1124.
Het nummer op de vooras is volgens mij 19L10121A - of 19L10421A kan dit nummer kloppen en zo ja van welk jaar moet de as dan zijn, kan ik
dat ergens nakijken/opzoeken ?