Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, alhoewel ik moet bekennen dat ik vaker zonder lid te zijn heb gekeken in verschillende threads om informatie in te winnen.... Super nuttig en nog excuses daarvoor!
Deze vraag moet waarschijnlijk ergens anders gesteld worden, maar ik stel em ook alvast hier:
Ik ben 2 jaar geleden terug naar NL verhuisd vanuit Engeland, samen met m'n trusty Discovery 3 XS RHD uit 2008. Ik was altijd van plan om em in te voeren maar dat is er nooit van gekomen. Vorig jaar ontheffing aangevraagd om em terug te kunnen rijden naar het VK maar toen kwam de lockdown en kon ik het land niet in. De ontheffing verliep en auto staat dus werkeloos op de oprit. Ik wil er graag vanaf...
Wie o wie heeft interesse of kan mij wellicht helpen iemand te vinden die geinteresseerd zou zijn in een RHD Disco 3?
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
Groet,
Eelko-Jan
Nieuw hier en een vraag over Discovery 3 RHD
Re: Nieuw hier en een vraag over Discovery 3 RHD
EJG1974 schreef:ik moet bekennen dat ik vaker zonder lid te zijn heb gekeken in verschillende threads om informatie in te winnen.... Super nuttig en nog excuses daarvoor!
Het forum is niet alleen voor leden van de LRCH maar voor iedereen. Dus geen probleem
Ik kan je helaas niet helpen met je zoektocht.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
-
Landmarcs
EJG1974 schreef: .... wellicht helpen iemand te vinden die geinteresseerd zou zijn in een RHD Disco 3?
Dag Eelko-Jan,
Misschien moet je eerst eens kijken of jouw RHD Disco 3 een Engelse of Nederlandse auto is.
Het zou maar zo kunnen dat ie dankzij/ondanks de Brexit nog beide is ... hopelijk is ie niet geen van beide.
Wat de tweede-hands prijzen zijn alhier en/of op het grote eiland weet ik niet, maar ik denk dat RHD op het continent nogal prijsdrukkend is, wellicht heeft de auto hier hoogstens enige waarde als onderdelen-donor.
Dus, als je nog connecties hebt overzee, en als de auto voor de Britten nog een Britse auto is, dan denk ik dat je daar de beste kansen hebt (en in dat geval moet je blij zijn dat je 'm niet alhier hebt ingevoerd en geïmmatriculeerd).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Dus, als je nog connecties hebt overzee, en als de auto voor de Britten nog een Britse auto is, dan denk ik dat je daar de beste kansen hebt (en in dat geval moet je blij zijn dat je 'm niet alhier hebt ingevoerd en geïmmatriculeerd).
Ik heb nog kennissen 'overzee', en ik heb daar ook al een e-mail heen gestuurd met een link naar dit bericht. inmiddels heb ik ook al antwoord gehad. Eelko-Jan je krijgt een e-mailadres per PB voor eventuele verdere 'onderhandelingen'.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De auto is nooit ingevoerd en is dus nog een "Engelse" wagen. Dus hier zal ie eerst naar de Rdw moeten voor een een NL kenteken en dan is ie als Rhd niet echt heel veel minder waard.
Maar aangezien ie nog Engels is zou ik hem idd gewoon daar verkopen. Transport mag nog steeds die kant op dus dat is geen enkel probleem. Bowy is pas nog weer heen en weer geweest en die zal het vast niet erg vinden als ipv leeg ook een betaald vrachtje heen heeft.
Maar aangezien ie nog Engels is zou ik hem idd gewoon daar verkopen. Transport mag nog steeds die kant op dus dat is geen enkel probleem. Bowy is pas nog weer heen en weer geweest en die zal het vast niet erg vinden als ipv leeg ook een betaald vrachtje heen heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:De auto is nooit ingevoerd en is dus nog een "Engelse" wagen. Dus hier zal ie eerst naar de Rdw moeten voor een een NL kenteken en dan is ie als Rhd niet echt heel veel minder waard.
Ik doelde erop dat de auto in pré Brexit-tijden probleemloos de NoordZee over kon steken.
Nu is het (in principe) lastiger, maar aangezien hij nog op Brits kenteken staat is terug naar het moederland denkelijk een administratieve maas in de regelingen. (Wellicht is het hier bij de RDW rond krijgen van de formaliteiten nu juist iets lastiger: je moet aantonen - of minstens aannemelijk maken - dat de auto al voor de Brexit op het vaste land was -- het is zonder dit verhaal een niet EU-auto en dat geeft gedoe.)
Verder denk ik dat een Disco 3 met of zonder RDW papieren aan deze kant van het water vanwege het RHD een stuk minder waard is -- er zijn maar weinigen die RHD hier extra handig vinden.
Wat de prijsstelling van de Disco 3 in het UK is ... is dan even te onderzoeken, maar daar is RHD denkelijk eerder een voordeel.
Groeten MarcS
Het is beide gen probleem. De auto heeft Europese typegoedkeuring dus de Brexit is niet relevant. Terug naar de UK is ook geen probleem want Uk kenteken of iig papieren.
Maar idd zal verkopen in de markt waarvoor ie bedoelt is het meeste opleveren.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Het is beide gen probleem. De auto heeft Europese typegoedkeuring dus de Brexit is niet relevant. Terug naar de UK is ook geen probleem want Uk kenteken of iig papieren.
Ik doelde niet op de typegoedkeuring- die zit wel goed, ik doelde op invoerrechten en BTW gedoe.
Ongever alles wat sinds 01-01-2021 vanuit het UK in Europa aankomt heeft te maken met dit gedoe.
Kom je nu met een Britse auto bij de RDW (incl de belasting-mannen aldaar) dan zou het me niet verbazen als ze willen weten of ie correct is ingevoerd (net zo als ze bij een Zwitserse auto zullen doen). Ik denk dat je dan wel iets als bewijs nodig hebt mbt de invoer vóór de Brexit. (Als dat allemaal niet nodig is dan is er een "interessant" lek in het Brexit-verhaal.)
Groeten MarcS
Hoe is dat gedoe nu wezenlijk anders dan voor 1 januari? Want ik zie het effe nie. Bpm plichtig was je toch wel en btw afdracht heb je als niet ondernemer ook maar dat was ook al zo.
Dus ik zie nog steeds niet wat er nu zo wezenlijk anders is dan een auto uit Zwitserland of USA halen. Maar wellicht mis ik iets..
Dus ik zie nog steeds niet wat er nu zo wezenlijk anders is dan een auto uit Zwitserland of USA halen. Maar wellicht mis ik iets..
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Hoe is dat gedoe nu wezenlijk anders dan voor 1 januari? Want ik zie het effe nie. Bpm plichtig was je toch wel en btw afdracht heb je als niet ondernemer ook maar dat was ook al zo.
Het wezenlijke verschil is dat je bij een binnen EU transactie bij een iets oudere auto als particulier de BTW niet meer hoeft te verrekenen als die BTW eenmaal in het buitenland is afgedragen ... net zo als bij iedere andere particuliere aankoop in een van de EU landen.
Nu het UK buiten de EU valt (en Boris J. geen verdergaande verdragen wilde) werkt het anders en betaal je BTW en invoerrechten over ongeveer alles ... net zo als je BTW moet betalen voor een Zwitserse tweedehandse auto (bij Zwitserland is het dan ook nog gedoe: je moet vlgs het boekje die BTW aan de EU-buitengrens betalen en daarna komt alsnog gedoe ... de Zwitserse auto eerst naar NL rijden is dan de oplossing).
Nu is de Disco in kwestie al "geïmporteerd" vóór de Brexit maar hij is tegelijkertijd nog niet "geïmporteerd" (in de RDW-zin) ... dus zit ie nu tussen wal en schip.
Maar goed, terug naar het moederland is ook qua verkoop waarschijnlijk het beste en daarvoor is nu niks nodig want de auto heeft nog UK papieren, dus terug naar "thuis" kan probleemloos.
Anyway: Als je nu een Britse auto naar hier haalt ... en je fabriceert "bewijs" dat ie al voor eind 2020 in Nederland was ... dan fles je de zaak. Wellicht is het een route die - mits goed geregisseerd - voor de gewiekste "importeur" een voordeeltje oplevert ('t is natuurlijk ook een route die vanzelf droogvalt: het wordt steeds onaannemelijker dat een goede auto al jaren lang hier is).
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”