Het Randstedelijke verkeer in en rondom Amsterdam kenmerkt zich door assertief rijgedrag en soms agressieve korte lontjes, met- en zonder petjes. Als je het in je hoofd haalt om zo'n medeweggebruiker te hinderen in zijn vaart over 's Neerlands wegen, is de kans erg groot dat je getroffen wordt door de nodige verwensingen en fysieke reacties zoals afsnijden.
Wat helpt is een defensieve rijstijl in een wat grotere auto. Maar dan nog, bijvoorbeeld rechts invoegen op snelwegen met 3 of 4 rijstroken, zoals bij ons veel voorkomt en de gang zit flink in het verkeer, word je vrijwel geen ruimte gegund om fatsoenlijk in te voegen en moet je je auto er wel tussen wroeten.
Inmiddels rij ik bijna een jaar steeds vaker dagelijks in m'n oude 109 Series 3 pick-up truck uit 1977 en het valt gewoon op, vrijwel geen gedoe meer om me heen. In een auto met een kruissnelheid van 85 kmh en geen acceleratie van nul naar 100kmh omdat ie dat nauwelijks haalt. Dan lijkt diagonaal drie banen door druk verkeer een heel avontuur, het tegendeel is waar. Je kijkt naar een gaatje in het verkeer, richting aanwijzer aan en je gaat rustig naar de rechter rijstrook. Niemand blaft je toeterend voorbij, geen obscure gebaren, niets. Ook in het centrum van de stad krijgt je de ruimte, al zullen de hoge dubbele gegalvaniseerde voorbumpers en die PTO lier daar wellicht preventief aan meewerken.
Het is toch wel een onverwachte en plezierige bijkomstigheid van het rijden in een 44 jaar jonge Land Rover Series 3. Ervaren de eigenaren/bestuurs van jongere types Land Rovers dit ook? Of blijft het beperkt tot en met de vroegere modellen Defenders?
Groet
Peter
Rijden in een 109 Series 3, de verkeersagressie voorbij?
Rijden in een 109 Series 3, de verkeersagressie voorbij?
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
Re: Rijden in een 109 Series 3, de verkeersagressie voorbij?
Ik heb wel beetje dezelfde ervaring.
Voor m’n “stoere” oude Range Rover heeft men toch een soort van ontzag in bepaalde verkeerssituaties waarin ik met de Panda van m’n vriendin heel anders uitgekomen zou zijn.
In m’n “aandoenlijke” Dyane werkt het eigenlijk weer iets anders, die wordt ook dagelijks gebruikt hier op de A20 en A15, de drukste stukjes Rotterdam waar het vaak een soort van oorlog is en ik heb eigenlijk nooit last van ongeduldige medeweggebruikers.
Juist meer duimpies, ook van mensen die even wat meer geduld moesten hebben bij het invoegen.
Voor m’n “stoere” oude Range Rover heeft men toch een soort van ontzag in bepaalde verkeerssituaties waarin ik met de Panda van m’n vriendin heel anders uitgekomen zou zijn.
In m’n “aandoenlijke” Dyane werkt het eigenlijk weer iets anders, die wordt ook dagelijks gebruikt hier op de A20 en A15, de drukste stukjes Rotterdam waar het vaak een soort van oorlog is en ik heb eigenlijk nooit last van ongeduldige medeweggebruikers.
Juist meer duimpies, ook van mensen die even wat meer geduld moesten hebben bij het invoegen.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
Landmarcs
Weel240 schreef:...
..... plezierige bijkomstigheid van het rijden in een 44 jaar jonge Land Rover Series 3. Ervaren de eigenaren/bestuurders van jongere types Land Rovers dit ook? Of blijft het beperkt tot en met de vroegere modellen Defenders?
Dag Peter,
Ik kan je ervaringen - al ruim 21 jaar lang - beamen, en dat dus met tot max ± 10 jaar oude Defenders (de eerste landde na ruim 10 jaar op z'n gepoetste kant, de huidige is inmiddels ouder en staat nog steeds op z'n wieltjes).
Dus geldt het ook voor de modernste Defenders (voor zover er sprake is van "modern" bij een Defender).
De enige medeweggebruikers waarbij je soms wel een kort-lontje/petjes gedrag tegen komt zijn vrachtwagenchauffeurs en in mindere mate de camper-rijders. De gemiddelde vrachtwagenrijder ziet aan de achterkant van een Defender niet dat het een Td5 of "Puma" is, de chauffeur vermoed/vreest dan de acceleratie van een Series en daar wil hij dan niet achter zitten ... en dus bemerk ik soms dat vrachtwagenchauffeurs proberen het gat dicht te rijden (daar moet je dan ook verdacht op zijn want de moderne vrachtwagen heeft op de vlakke weg heel wat reserve-vermogen), bij campers geldt een beetje hetzelfde, en campers willen daarbij ook nog wel eens bedenkelijk hard rijden (nu ja die campers hebben gewoonlijk geen reserve-vermogen, ze rijden dan zo hard na een eindeloze aanloop). Nu heeft met name een "Puma" heel riant vermogen beschikbaar (zolang je niet direct naar de 6º bent doorgeschakeld) dus komt het altijd wel goed, zelfs op een korte oprit.
Verder klopt het dus, je ontmoet erg veel vriendelijkheid en meegevendheid. Misschien is het een meewarig medelijden, en/of de paradoxale aaibaarheid van de stereotype "go-anywere" die de meeste medeweggebruikers vriendelijk stemt.
Overigens werkt die "aaibaarheid" ook aan de geheel andere kant van de assertieve wereld. Rijd je ver van die drukte over een zandweg, bospad/bergpad en verstoor je daarmee goedbeschouwd alle rust ter plekke ... dan nog kan je gewoonlijk alleen maar rekenen op een vriendelijke glimlach zolang je maar op een rustige wijze de wandelaars in de berm passeert. Meer dan eens bleek dat men gewoon aannam dat het zo hoorde, dat ik er kennelijk moest zijn ...
Groeten MarcS
PS Voordat ik tot de aanschaf van de eerste Defender overging heb ik een dagje proefgereden met een 90 van de importeur. Op een smal polderdijkje met te luxe bewoonde voormalige boerderijen en dus dito auto's viel het mij - en meer nog mijn wederhelft - op dat die te luxe en vooral te brede auto's direct plek maakten, de eerste de beste dam opschoten, als je met een Defender komt aanrijden. Terwijl je met een gemiddelde middenklasser precies het omgekeerde had: die te brede auto leek de weg gehuurd te hebben (en dat terwijl de Defender in werkelijkheid helemaal nit zo breed is.
Dit komt mijn zo bekent voor, woon zelf in een dorpje in de Achterhoek met veel toeristen.
Rij ik met de defender of de serie dat krijg ik alle ruimte en niemand die loopt te pushen om voor bij te komen.
Zelf in het dorp krijg je ruimte en laten ze je voor gaan.
Als ik met een gewone wagen rijdt is 90/95 km op de N wegen echt te langzaam en gaan ze bumper kleven of scheuren je voorbij half afsnijdend en in het dorp moet je oppassen dat ze je niet afsnijden of gewoon extra breed gaan rijden of fietsen ,
en over de toeristen maar helemaal niks zeggen die denken dat het hele dorp voetgangers gebied is.
Ga ook het liefst met de serie op pad gewoon lekker relax toeren zelf op de zandwegen in het bos krijg je een duim en vrolijke gezichten.
Moet je eens proberen met een moderne wagen.
Rij ik met de defender of de serie dat krijg ik alle ruimte en niemand die loopt te pushen om voor bij te komen.
Zelf in het dorp krijg je ruimte en laten ze je voor gaan.
Als ik met een gewone wagen rijdt is 90/95 km op de N wegen echt te langzaam en gaan ze bumper kleven of scheuren je voorbij half afsnijdend en in het dorp moet je oppassen dat ze je niet afsnijden of gewoon extra breed gaan rijden of fietsen ,
en over de toeristen maar helemaal niks zeggen die denken dat het hele dorp voetgangers gebied is.
Ga ook het liefst met de serie op pad gewoon lekker relax toeren zelf op de zandwegen in het bos krijg je een duim en vrolijke gezichten.
Moet je eens proberen met een moderne wagen.
S3 88 CSW 1973
110 300tdi CSW 1997
110 300tdi CSW 1997
Week of wat terug naar dat reservaat geweest in een Range Rover Suprcharged van 9 maanden oud. De echt dus niet een Sport, Evogue of Velar surrogaat.
Daarmee heb ik dezelfde ervaring, iedereen gaat aan de kant geeft voorrang en is vriendelijk.
Meer dan wanneer ik met m'n 17 jaar ouwe Disco daar rijdt.
Daarmee heb ik dezelfde ervaring, iedereen gaat aan de kant geeft voorrang en is vriendelijk.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward » 17 Jan 2021, 16:02
Week of wat terug naar dat reservaat geweest in een Range Rover Suprcharged van 9 maanden oud. De echt dus niet een Sport, Evogue of Velar surrogaat.
Daarmee heb ik dezelfde ervaring, iedereen gaat aan de kant geeft voorrang en is vriendelijk.![]()
Ed, de P.C. Hooftstraat is niet voor iedereen weggelegd
Een Range Rover Supercharged van 9 maanden oud = Gold of Platinum Creditcard, maar in een 17 jaar ouwe Disco wordt je daar niet voor vol aangezien
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Weel240 schreef:Gold of Platinum Creditcard
Die Creditcard zegt niks, die krijg ik ook als ik zou willen, maar ik wil niet.
Ik ben zuinig (daarom zou ik die kaart ook krijgen) ... maar met zo'n kaart "respect" kopen verdient bij mij geen respect.
Het is wel zo aangenaam als je dat respect krijgt gewoon om wie je bent ... of desnoods vanwege die aaibare auto.
Die aaibare auto is overigens ook wel zo aaibaar als je er niet per se door de diepste modder rijdt ...
Rijd je rustig over dat bospad dan gaat iedereen opzij, en dat geldt vaak ook in het drukkere verkeer.
Overigens ... van bumperklevers heb ik geen last, bumperklevers met grootlicht zijn 's nachts een prettige aanvulling op de toch wat beperkte verlichting van een Defender (of Series). Alleen de hufterige vrachtwaggels die bijv. bij een stuk 70 km/u vanwege wegwerken met bijna 90 km/u voort willen ... die kunnen erg onaangenaam in je nek hijgen, met zo'n hijger in al je spiegels heb je graag Platinum zenuwen (ik hoop in zulke gevallen op een video-politie-auto, vooralsnog blijft het bij die hoop).
Groeten MarcS
Weel240 schreef:Edward » 17 Jan 2021, 16:02
Daarmee heb ik dezelfde ervaring, iedereen gaat aan de kant geeft voorrang en is vriendelijk.![]()
Ed, de P.C. Hooftstraat is niet voor iedereen weggelegd![]()
Een Range Rover Supercharged van 9 maanden oud = Gold of Platinum Creditcard, maar in een 17 jaar ouwe Disco wordt je daar niet voor vol aangezien
Ik weet zo niet hoe oud m'n defender was toen ik hem op de PC parkeerde, vlak voor de tent waar net ben cramer en dries roelvink op de stoep van een meter breed zaten te borrelen. Wel weet ik nog dat tie niet bepaald schoon was en dat ik voor e.o.a. landheer aangezien werd. (In de ogen van sommigen was/ben ik dat misschien ook wel een beetje, maar ik moest 's avonds wel gewoon thuis de koeien melken.
Overigens ... van bumperklevers heb ik geen last, bumperklevers met grootlicht zijn 's nachts een prettige aanvulling op de toch wat beperkte verlichting van een Defender (of Series). Alleen de hufterige vrachtwaggels die bijv. bij een stuk 70 km/u vanwege wegwerken met bijna 90 km/u voort willen ... die kunnen erg onaangenaam in je nek hijgen, met zo'n hijger in al je spiegels heb je graag Platinum zenuwen
Sommige vrachtauto's en een enkele camper zitten weleens heel dicht op je achterbumper, tot ze m'n bumpersticker kunnen lezen, het lijkt dan te helpen
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8