Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
archjaco

Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Berichtdoor archjaco » 07 Jan 2021, 13:33

Deze zomer heb ik in de UK een prachtig gerestaureerde Defender 110 met een klapdak (alleen boven de laadruimte) aangeschaft. De Defender stond niet geregistreerd als camper op het Engelse kenteken en was voorzien van een nieuw gegalvaniseerd chassis zonder ingeslagen chassisnummers. Contact opgenomen met de RDW, met als eindresultaat een Nederlands kenteken met de SA vermelding (camper). Vervolgens een beschikking aangevraagd bij de MRB voor het campertarief. Hierbij is het verzoek afgewezen. Een rechthoekig vlak moet aanwezig zijn van 90 cm breed en 200 cm lang. Fabrieksmatig is er een metalen schot aangebracht tussen cabine en laadruimte. De maximaal lengteafmeting (tussen schot en binnenzijde achterdeur) is 182,5 cm. De 200 cm is alleen haalbaar als de Defender verminkt wordt door de achterdeur 17,5 cm verder naar buiten te plaatsen. Mijn vraag nu; zijn er Defender eigenaren met een MRB goedgekeurde camperbeschikking? Zo ja graag contact opnemen met mij. groet Fred Jacobs

Aangepast door Moderator: Het is niet toegestaan om telefoonnummers te vermelden. Contact kan via PM (prive berichten).

Verplaatst naar kroeg, ivm lengte berichten over dit onderwerp.
Chris / forumbeheer

Landmarcs

Re: Zijn er Defender(s) 110 met klapdak die voldoen aan het campertarief MRB

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2021, 16:01

archjaco schreef:....Vervolgens een beschikking aangevraagd bij de MRB voor het campertarief. Hierbij is het verzoek afgewezen. Een rechthoekig vlak moet aanwezig zijn van 90 cm breed en 200 cm lang. Fabrieksmatig is er een metalen schot aangebracht tussen cabine en laadruimte. De maximaal lengteafmeting (tussen schot en binnenzijde achterdeur) is 182,5 cm. De 200 cm is alleen haalbaar als de Defender verminkt wordt door de achterdeur 17,5 cm verder naar buiten te plaatsen. Mijn vraag nu; zijn er Defender eigenaren met een MRB goedgekeurde camperbeschikking?

Tja, net nog even de regen getrotseerd.
De vloerlengte tot het verticale deel van het schot / de seat-base is precies 2 meter als de deur nog niet dicht zit.

Je kan dus overwegen om het standaard schot te vervangen door een paar schuine steunen (zoals de importeur een aantal jaren liet doen, en zoals sowieso nodig is voor een 90 om zelfs maar aan de grijskenteken-belasting-eisen te voldoen.
Daarna hoeft de achter-pui nog maar een bescheiden afstand naar achter, niet meer als de oversteek van een High Capacity Pick-Up bak.

Maarrr ... volgens mij moet je over die 2 meter ook nog eens minimaal 1m30 hoogte hebben dus is het de vraag of het klapdak wel lang en hoog genoeg is.

Ik heb een en ander wel eens "hypothetisch" bekeken en het handigst is het om op de sloop de achterbak+dak van een 90 Hard-Top te scoren en daarna een spoedcursus aluminium-plaatwerk te doen.
Of je dan een tweede achterbalk voor de bestaande wilt plaatsen, of gewoon een wat outriggers maakt (of uitgaat van een paar degelijke bumperettes) is een keuze, daarna kan je redelijk "gemakkelijk" ± 10-12 cm lengte aan de laadbak toevoegen zonder het uiterlijk van de auto al te erg te maltraiteren.

Overigens zijn de regels mbt die lengte sowieso nogal ondoorzichtig, want er speelt ook nog eens de achterste stand van de voorstoelen sie weer maatgevend is voor sommige lengten. Ik meen dat in die achterste stand de rugleuning wel weer verticaal mag staan.
Soms worden er in campers ook nog draaibare voorstoelen gebruikt en dan is het helemaal de vraag welke lengte-maten er spelen.

Groeten MarcS

PS   Ik zag jaren geleden een Spaanse Defender die op ± bovengenoemde manier opgerekt was. Hij had ook nog een wat verhoogd dak, dus prima als basis van een in Nederland ook voor de belastingen acceptable camper. Jammer genoeg zag ik die auto slechts in het voorbijgaan (letterlijk, nl op de autoweg) . Dez Spaanse Defender had nogal militaire kleuren, maar ik heb geen idee of er ook werkelijk van een militaire origine sprake was.

archjaco

Berichtdoor archjaco » 07 Jan 2021, 18:12

Beste Marc,
Bedankt voor jouw snelle reactie. Bij het opmeten van de lengte tussen achterzijde schot en binnenkant deur kom ik aan 182,5 cm. Ik zou kunnen overwegen om het schot volledig weg te halen, dan win ik de diktemaat van het schot. En als ik jouw suggestie volg, de rugleuning recht te plaatsen, dan win ik weer enkele cm's. De min. hoogte van 130 cm wordt echter de bottleneck. Mijn klapdak ligt alleen boven de laadruimte. Als ik het dak omhoog zet en de binnenlengte meet tussen de tentdoeken, dan kom ik aan 178 cm. Aan die 130 cm over 200 cm kom ik dus nooit tenzij het dak door een groter klapdak wordt vervangen a 10.000 euro. Dat gaat hem niet worden. Er is ook een eis dat over tenminste 100 cm lengte een hoogte bereikt moet worden van 170 cm. Daar kom ik precies aan. Ik ga toch eens informeren bij de MRB of draaibare voorstoelen een optie is, in de hoop dat ze dan wat soepel zijn met de min. 130 cm eis. Maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van, de flexibiliteit van een ambtenaar.
Ik vind het overigens een vorm van willekeurig en onbehoorlijk bestuur. De auto is geimporteerd uit de UK, De RDW toetst en zegt akkoord door een kenteken af te geven op het voertuig als camper. De MRB zegt vervolgens nee. Er is geen sprake van enige afstemming zoals dat wel bij de BPM gebeurt. Iets voor de nationale onbudsman. Ik ga het allemaal rustig overdenken, bedankt voor jouw creatieve hulp.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 07 Jan 2021, 18:26

Er zijn iig zat niet verlengde 110 stawags met hefdak op camperkenteken....

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 07 Jan 2021, 18:27

incl. campertarief.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2021, 19:10

OttoVink schreef:Er zijn iig zat niet verlengde 110 stawags met hefdak op camperkenteken....incl. campertarief.

Ja, die zijn er, maar die zijn allemaal op basis van een stationwagen (5 deurs) en niet op basis van een hardtop versie (met een vast schot achter de voorstoelen). Ook zal het dak verhoogd zijn, anders haal je de 1.30 m binnenhoogte niet (met ingeklapt hefdak).

Bij draaibare voorstoelen mag deze ruimte bij de totale lengte meetellen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2021, 19:49

Erik Peters schreef:
OttoVink schreef:Er zijn iig zat niet verlengde 110 stawags met hefdak op camperkenteken....incl. campertarief.

Ja, die zijn er, maar die zijn allemaal op basis van een stationwagen (5 deurs) en niet op basis van een hardtop versie (met een vast schot achter de voorstoelen). Ook zal het dak verhoogd zijn, anders haal je de 1.30 m binnenhoogte niet (met ingeklapt hefdak).

Bij draaibare voorstoelen mag deze ruimte bij de totale lengte meetellen.

Blijft een interessant "puntje" wat men dan als maat neemt.
De seatbase is volgens mij goeddeels dezelfde.
Die 2 meter die ik in de regen op vloerhoogte mat was de lengte vanaf het verticale deel van het schot (= achterkant seat-base) tot de open deur-opening, daar gaat dan de deur-dikte vanaf ... en daarmee zit je onder de vereiste 2 meter.
Bij verschillende HardTops is dat schuine schot al dan niet vanaf nieuw gesloopt en vervangen door andere constructies.
Als er een degelijke steun voor in de plaats komt van het schot wint de auto wellicht zelfs aan stevigheid.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2021, 21:05

Wat er is doet ook totaal niet terzake want als de eisen aangepast zijn zul je bij een nieuwe keuring aan nieuwe eisen moeten voldoen. :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2021, 21:36

Edward schreef:Wat er is doet ook totaal niet terzake want als de eisen aangepast zijn zul je bij een nieuwe keuring aan nieuwe eisen moeten voldoen.

Precies, dwz je moet aan de nu geldende eisen voldoen. Heb je een eenmaal belasting-erkende "camper" dan is er gewoonlijk wel een of andere overgangsregeling (dat is geen wet van Meden en Perzen, de belastingheffing kan maar zo veranderen, er zijn zat mensen die daarover kunnen meepraten).

Dus is het de vraag of je een 110 zonder de auto te "strechen" binnen de regels krijgt, en zo ja hoe de belastingdienst dan meet.
Of te wel: we zijn op zoek naar recente camper-erkenningen.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 07 Jan 2021, 22:31

Je draaft weer lekker door Marc ;) , misschien moet hij gewoon eens contact opnemen met Paul van PSP. Ik ga er van uit dat hij nog regelmatig ombouwen doet.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”