24 volt Bobine (coil)
-
Hans Eijer
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20 Feb 2012, 08:55
24 volt Bobine (coil)
Mijn series 3 uit 1975 (ex belgische leger) is 24 volt. Ik vermoed dat de bobine moet worden vervangen. Moet deze dan 24 volt zijn? (te koop bij Van Dam in Rhenen voor € 75,- ex BTW) Ik heb wel gelezen dat de ontsteking gewoon 12 volt is, zodat de bobine dus een gewone 12 volt bobine kan zijn (te koop bij Budget Parts in Gouda voor € 31,- ex BTW). Klopt dit?
Re: 24 volt Bobine (coil)
Als de auto op 24 volt loopt, moeten de accessoires ook 24 volt zijn.
Alleen als er een voorschakelweerstand is zou dit anders kunnen zijn.
Zo heeft mijn Range Rover uit de 70ers een 6 volt bobine en voorschakelweerstandsdraad.
Starten gaat de volle 12 volt over de bobine, rijdend komt de weerstand in aktie.
Monteer je in deze auto een 12 volt bobine, dan heb je weinig vonk.
Even uitzoeken wat er nu in zit.
Is er een voorschakelweerstand, dan moet je 12 volt nemen.
Is die er niet, dan moet het 24 volt zijn, anders duurt het plezier niet lang ..
Alleen als er een voorschakelweerstand is zou dit anders kunnen zijn.
Zo heeft mijn Range Rover uit de 70ers een 6 volt bobine en voorschakelweerstandsdraad.
Starten gaat de volle 12 volt over de bobine, rijdend komt de weerstand in aktie.
Monteer je in deze auto een 12 volt bobine, dan heb je weinig vonk.
Even uitzoeken wat er nu in zit.
Is er een voorschakelweerstand, dan moet je 12 volt nemen.
Is die er niet, dan moet het 24 volt zijn, anders duurt het plezier niet lang ..
Re: 24 volt Bobine (coil)
Een alternatieve oplossing is een 12 Volt deelsysteem installeren. Het lijkt ingewikkeld maar is dat niet.
Het 12 Volt systeem wat ik op m'n 24 Volt Ex MoD 109 pick-up truck geïnstalleerd heb, bestaat uit:
1) HQ systems DC to DC converter 20-30 Volt input 12 Volt output 10 Ampère nominaal 15 Ampère piek, (ca € 63,-), aangesloten op de plus van originele 24 Volt voedingsdraad van de oude bobine.
2) Blauwe Bosch universele 12 Volt bobine 0221119027 ca € 55,- (of je kiest voor een goedkopere after-market 12 Volt bobine) Ik heb voor de kwalitatief goede Blauwe Bosch gekozen (wil je een voorschakelweerstand gebruiken dan moet je de rode Bosch nemen). De efficiency van de blauwe Bosch is echter dusdanig hoog, dat de spanningsdip bij starten geen nadelig effect heeft op de hoogspanningsoutput.
3) Draden, krimpkous en doorvoer thule's.
De originele bobine was gemonteerd op het kleppendeksel en de nieuwe heb ik op een iets minder warme plek tegen het schutboard gemonteerd. De 24/12 volt omvormer aan de binnenzijde van het schutbord gemonteerd, een stukje boven de rode tussenbak hendel.
Een 12 Volt systeem heeft nog een aantal bijkomend voordelen, de voeding van mijn standaard 12 Volt stroboscoop en toerenteller kan ik direct aankoppelen op de pluspool vd bobine en hoef niet meer met een losse 12 volt accu te klooien om de ontsteking af te kunnen stellen. Verder kan je een12 volt elektronische verdeler, elektrische benzinepomp en andere 12 Volt toepassingen benutten.
Het is een oplossing (niet - De Oplossing - ) om een 24 Volt bobine met en zonder voorschakelweerstand te omzeilen en die mij in de praktijk goed bevalt; het is starten-lopen & 12 Volt beschikbaar in een 24 Volt auto.
Mvrgr, Peter
Het 12 Volt systeem wat ik op m'n 24 Volt Ex MoD 109 pick-up truck geïnstalleerd heb, bestaat uit:
1) HQ systems DC to DC converter 20-30 Volt input 12 Volt output 10 Ampère nominaal 15 Ampère piek, (ca € 63,-), aangesloten op de plus van originele 24 Volt voedingsdraad van de oude bobine.
2) Blauwe Bosch universele 12 Volt bobine 0221119027 ca € 55,- (of je kiest voor een goedkopere after-market 12 Volt bobine) Ik heb voor de kwalitatief goede Blauwe Bosch gekozen (wil je een voorschakelweerstand gebruiken dan moet je de rode Bosch nemen). De efficiency van de blauwe Bosch is echter dusdanig hoog, dat de spanningsdip bij starten geen nadelig effect heeft op de hoogspanningsoutput.
3) Draden, krimpkous en doorvoer thule's.
De originele bobine was gemonteerd op het kleppendeksel en de nieuwe heb ik op een iets minder warme plek tegen het schutboard gemonteerd. De 24/12 volt omvormer aan de binnenzijde van het schutbord gemonteerd, een stukje boven de rode tussenbak hendel.
Een 12 Volt systeem heeft nog een aantal bijkomend voordelen, de voeding van mijn standaard 12 Volt stroboscoop en toerenteller kan ik direct aankoppelen op de pluspool vd bobine en hoef niet meer met een losse 12 volt accu te klooien om de ontsteking af te kunnen stellen. Verder kan je een12 volt elektronische verdeler, elektrische benzinepomp en andere 12 Volt toepassingen benutten.
Het is een oplossing (niet - De Oplossing - ) om een 24 Volt bobine met en zonder voorschakelweerstand te omzeilen en die mij in de praktijk goed bevalt; het is starten-lopen & 12 Volt beschikbaar in een 24 Volt auto.
Mvrgr, Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 24 volt Bobine (coil)
Weel240 schreef:Een alternatieve oplossing is een 12 Volt deelsysteem installeren. Het lijkt ingewikkeld maar is dat niet.
Het 12 Volt systeem wat ik op m'n 24 Volt Ex MoD 109 pick-up truck geïnstalleerd heb, bestaat uit:
1) HQ systems DC to DC converter 20-30 Volt input 12 Volt output 10 Ampère nominaal 15 Ampère piek, (ca € 63,-), aangesloten op de plus van originele 24 Volt voedingsdraad van de oude bobine.
.....
Je kan ook een DC => DC converter/lader - zie ook hier - en daarbij een aparte 12 V accu toepassen ... dan heb je zelfs een betrouwbaar en geheel onafhankelijk (en bijna autonoom) 12 V systeem naast de 24 V.
O ja, de extra bonus van een aparte 12 V accu is dat je nooit een start-spanningsdip hebt, want de startmotor put uit zijn eigen 24 V bron.
Groeten MarcS
Re: 24 volt Bobine (coil)
Om een uitspraak te kunnen doen over je 24v bobine moet je hem eerst even scopen.
Zodra je weet wat je ontsteking doet kun je er een bobine bij zoeken.
24v auto's hebben meestal een aanpassing waardoor een 12v bobine gebruikt kan worden.
Ergens zit dan aan aanpassing van 24v naar 12v.
Bij een SII en SIII is het meestal een zwarte behuizing met koelopeningen.
Je kunt wel zomaar een bobine kopen maar de kans dat het niet optimaal of slecht werkt is groot.
Ga naar een specialist om uit te laten zoek welke bobine goed werkt op je ontsteking.
Bosch heeft meer dan 1000 verschillende ronde staaf bobines!
Ik weet niet waar je woont maar als je wilt kan ik het voor je uitzoeken hoe je systeem werkt en welke bobine geschikt is.
De ontstekingskring is in hoge mate bepalend voor de wijze waarop je motor loopt.
zie hoe een 4 cilinder motor kan lopen op:
https://youtu.be/UMt-Slvyoxs
Zodra je weet wat je ontsteking doet kun je er een bobine bij zoeken.
24v auto's hebben meestal een aanpassing waardoor een 12v bobine gebruikt kan worden.
Ergens zit dan aan aanpassing van 24v naar 12v.
Bij een SII en SIII is het meestal een zwarte behuizing met koelopeningen.
Je kunt wel zomaar een bobine kopen maar de kans dat het niet optimaal of slecht werkt is groot.
Ga naar een specialist om uit te laten zoek welke bobine goed werkt op je ontsteking.
Bosch heeft meer dan 1000 verschillende ronde staaf bobines!
Ik weet niet waar je woont maar als je wilt kan ik het voor je uitzoeken hoe je systeem werkt en welke bobine geschikt is.
De ontstekingskring is in hoge mate bepalend voor de wijze waarop je motor loopt.
zie hoe een 4 cilinder motor kan lopen op:
https://youtu.be/UMt-Slvyoxs
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten