Defender puma in de opslag (conserveer advies)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
vandestraatweg

Defender puma in de opslag (conserveer advies)

Berichtdoor vandestraatweg » 15 Dec 2020, 19:04

Goedenavond, Ik wil mijn 2009 defender 110 puma een jaar of twee/drie in de opslag zetten. Wat kan ik het beste doen om de auto (motor, remmen, vloeistoffen, chassis etc) te conserveren? Advies is welkom.

Opslag is droog maar niet verwarmt.

Johan

Edward

Re: Defender puma in de opslag (conserveer advies)

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2020, 22:58

Tank vol zodat er zo min mogelijk condens in komt. Ik gooi er een fuelconditioner bij zodat de brandstof minder snel 'vergaat'. Accu afkopppelen of aan een druppellader als er wel stroom is.

Eventueel op assteunen zetten zodat er geen platte kanten aan je banden komen. Maar ik pomp de banden gewoon hard op en geloof het wel. Verder doe ik eigenlijk niks.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2020, 23:18

Edward schreef:Tank vol zodat er zo min mogelijk condens in komt. Ik gooi er een fuelconditioner bij zodat de brandstof minder snel 'vergaat'. Accu afkopppelen of aan een druppellader als er wel stroom is.

Je kan er wellicht extra dure volledig synthetische extra schone diesel in gooien, eerst tank bijna leeg rijden, volgooien nog een eindje rijden en dan vullen tot in de vulhals (een beetje aan de auto schudden, en dan die laatste liter lucht alsnog door diesel vervangen).

En extra lucht helpt tegen platte kantjes maar zelfs dan zijn assteunen beter ... twee weken stilstand geeft al platte kantjes en ik rijd altijd al met ruim lucht.

Als er stroom is in de opslag dan een druppellader eraan, eventueel met een week-timer, iedere week een dagje.
Anders de accu ergens vorst-vrij (of vorst-arm) met een druppellader wegzetten (of als het toch al een oude vrijwel afgeschreven accu is je er niet om bekommeren en direct een nieuwe meenemen als je tzt de auto weer wil laten herleven.

O ja ook frisse batterijtjes in de key-fobs doen (of ze er juist uit halen).

Groeten MarcS

PS Het is natuurlijk beter als je de auto ergens in warm en droog Zuid-Frankrijk kan zetten, en er iemand om de paar maanden een eindje mee kan laten rijden.

Crusty

Berichtdoor Crusty » 16 Dec 2020, 09:12

Puma heeft toch een kunstof brandstoftank?
Dan zou ik er eerder voor kiezen om die zo leeg mogelijk weg te zetten en voor het weer in gebruik nemen, verse brandstof er in te doen.
Het vol wegzetten heeft zeker zin bij een brandstoftank van metaal ivm roesten.

Heb zelf een auto nooit zo lang weg gezet, maar een paar maanden wel, dan voldeed banden harder op pompen prima.

Groet,
Niels
110 Td5 2001

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2020, 09:40

Crusty schreef:Puma heeft toch een kunstof brandstoftank?
Dan zou ik er eerder voor kiezen om die zo leeg mogelijk weg te zetten en voor het weer in gebruik nemen, verse brandstof er in te doen.
Het vol wegzetten heeft zeker zin bij een brandstoftank van metaal ivm roesten.

Het vol wegzetten is vooral bedoeld tegen enerzijds de condens en anderzijds het leeglopen van de brandstofleidingen.
Bij een Td5 heb je een pomp in de tank, bij de 2.2 Puma meen ik ook, de 2.4 moet de brandstof aanzuigen en hij is niet zelf-reddend als er lucht in de aanzuigleiding zit.
Mijn suggestie mbt de dure pure diesel (ik zou overigens ook niet weten waar ik die hier in de buurt vind) is dan bedoeld om problemen met veroudering te voorkomen.
Overigens houd je bij een bijna lege tank het eventuele "diesel-alg" probleem. De schimmel die in diesel kan groeien en daarin drabbige vlokken maakt heeft lucht en water nodig en in een bijna lege tank heb je per definitie lucht en water samen met een restje diesel.
Met alleen een zeer klein diesel-lucht contact-oppervlak - namelijk dat bovenin de vulhals - kan je ervan uitgaan dat de uitwisseling minimaal is.
Ook de omgekeerde uitwisseling - het verdampen van de diesel - is dan miniem, dus ook het autonome proces van het verdwijnen van de vluchtiger bestanddelen uit de diesel houd je klein (bovendien is een klein beetje indampen op 80 liter heel wat anders als het indampen van die laatste 1-2 liter ... in het laatste geval krijg je zelfs zonder biologische activiteit uiteindelijk een stroperige parafine-laag onderin de tank).

Groeten MarcS

Crusty

Berichtdoor Crusty » 16 Dec 2020, 10:09

Goed punt.
Had eigenlijk alleen aan de condensatie/roest gedacht. Diesel alg/schimmel/sludge is natuurlijk ook een probleem.
Dan idd evt GTL erin en zo vol mogelijk.

Groet,
Niels
110 Td5 2001

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2020, 12:20

Landmarcs schreef:Mijn suggestie mbt de dure pure diesel (ik zou overigens ook niet weten waar ik die hier in de buurt vind) is dan bedoeld om problemen met veroudering te voorkomen.

Groeten MarcS

Daarom gooi ik er meestal een conditioner bij want die hebben ze hier bij de automat om de hoek. (al heb ik nu alleen een benzinewagen onder een hoes staan).

Qua banden: met de 130 nooit iest gemerkt van platten banden oid en die stond nooit in opslag maar gewoon zo een paar maanden stil. Die stond op 2.5 bar wat niet veel is in 285 mudbanden. Dus wellicht is zacht wegzetten nog wel beter dan hard......

Maar assteunen lijkt mij idd ook wel het mooist.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2020, 13:55

Edward schreef:Qua banden: met de 130 nooit iest gemerkt van platten banden oid en die stond nooit in opslag maar gewoon zo een paar maanden stil. Die stond op 2.5 bar wat niet veel is in 285 mudbanden. Dus wellicht is zacht wegzetten nog wel beter dan hard......

Maar assteunen lijkt mij idd ook wel het mooist.

Met mud-banden merk je een plat kantje niet ... mud-banden zijn sowieso veelkantig. :ugeek:

De ene of andere band maakt ook uit: De oude Michelin XPC en de Conti CC AT hebben meer last van platte kantjes als bijv de Nokian HK winterband. Die laatste, een winterband, is daarbij ook soepeler ... wellicht is een stugger karkas samen met stugger rubber het recept voor hinderlijker platte kantjes (ik heb standaard ± 2,5 bar voor en ± 3 bar achter).

Groeten MarcS

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 16 Dec 2020, 16:14

Dank dank voor de informatie. Het is een puma 2.4 met mooie nokian winterbanden. Accu schrijf ik af.

maak me een beetje zorgen om carrosserie, motor en rem cilinders (roesten die niet vast of is drie jaar opslag geen probleem!

Johan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2020, 16:31

vandestraatweg schreef:Dank dank voor de informatie. Het is een puma 2.4 met mooie nokian winterbanden. Accu schrijf ik af.

maak me een beetje zorgen om carrosserie, motor en rem cilinders (roesten die niet vast of is drie jaar opslag geen probleem!

De koppelingsplaat kan gaan plakken. De zuigertjes van de remmen roesten sowieso behalve als je RVS hebt.
En de motor ... dat loopt wel los als ie netjes is weggezet.

Je moet de auto na 2-3 jaar toch een APK laten geven, misschien de auto niet starten maar per auto-ambulance vervoeren ( of laten ophalen) en direct voor de APK een volledige beurt (laten) geven.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”