Defender 2002 td5 'Key fob' en startonderbreker

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Defender 2002 td5 'Key fob' en startonderbreker

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Nov 2020, 19:57

Allen,

Vandaag de batterij van de 'Key fob' van mijn vrouw's auto vervangen. Paar keer naast de auto klikken op dat ding, en de Freelander herkent hem weer.

Toen dacht ik aan de Defender, ook die afstandsbediening gaat een keertje leeg natuurlijk....
Even het wph en wat andere bronnen gecheckt, daar wordt gesproken over auto's die klaarblijkelijk centrale vergrendeling hebben.
De mijne heeft dat niet. Of althans, nu niet. Ik ken de geschiedenis verder niet. Bij het repareren van de achterdeuren is mij niets opgevallen dat op centrale vergrendeling zou wijzen. De voorportieren heb ik nog niet bekeken van de binnenkant.

Ik start de auto als volgt:
Deur met de sleutel open maken, sleutel in het contactslot, linker knop op de afstandsbediening indrukken en starten maar.
Het alarm gebruik ik eigenlijk nooit. Als de dood dat die 's nachts afgaat.

Vast iemand die ook een td5 uit omstreeks 2001 of 2002 gehad heeft, of nog heeft:

Zou ik centrale vergrendeling moeten hebben, of bestaat dit af fabriek ook zonder? (wat ik prima vind)
Werkt de startonderbreker op de manier zoals ik hem gebruik, of zou de ontvanger achter de klokkenwinkel zelf de afstandsbediening moeten herkennen?

Welke problemen kan ik verwachten als ik de batterij in de afstandsbediening wissel?
Verder een fijne auto hoor... zucht... 8-)
Defender 130 2002

Landmarcs

Re: Defender 2002 td5 'Key fob' en startonderbreker

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2020, 20:27

JohanFreelander schreef:Allen,

Vandaag de batterij van de 'Key fob' van mijn vrouw's auto vervangen. Paar keer naast de auto klikken op dat ding, en de Freelander herkent hem weer.

Toen dacht ik aan de Defender, ook die afstandsbediening gaat een keertje leeg natuurlijk....
Even het wph en wat andere bronnen gecheckt, daar wordt gesproken over auto's die klaarblijkelijk centrale vergrendeling hebben.
De mijne heeft dat niet. Of althans, nu niet. Ik ken de geschiedenis verder niet. Bij het repareren van de achterdeuren is mij niets opgevallen dat op centrale vergrendeling zou wijzen. De voorportieren heb ik nog niet bekeken van de binnenkant.

Deur met de sleutel open maken, sleutel in het contactslot, linker knop op de afstandsbediening indrukken en starten maar.

Vast iemand die ook een td5 uit omstreeks 2001 of 2002 gehad heeft, of nog heeft:

Zou ik centrale vergrendeling moeten hebben, of bestaat dit af fabriek ook zonder? (wat ik prima vind)
Werkt de startonderbreker op de manier zoals ik hem gebruik, of zou de ontvanger achter de klokkenwinkel zelf de afstandsbediening moeten herkennen?

Welke problemen kan ik verwachten als ik de batterij in de afstandsbediening wissel?
Verder een fijne auto hoor... zucht... 8-)

Als er niks mis is dan is de methode die je gebruikte bij de Freelander ook goed bij de Defender: een paar keer op en van alarm zorgt voor de synchronisatie van key-fob + auto.

Defenders zonder centrale deurvergrendeling werden (denk ik) tot het eind toe geleverd - in ieder geval in 2010 was het nog een aan te vinken (en dus extra te betalen) optie (en in 2010 "kreeg" je dan tegelijk elektrische ramen).

Verder is het verstandig om het alarm zo nu en dan te gebruiken (zoals je nu kennelijk op de ontgrendel-knop drukt).
Geheel in tegenspraak met wat kenners zeggen lijkt het erop dat het alarm langere tijd helemaal niet bedienen ervoor zorgt dat de auto de key-fob ineens niet meer wil herkennen (wat dan met de paar keer op en van het alarm opgelost is).

Groeten MarcS

PS Het alarm gaat echt niet vaak maar zo af, 's zomers iets vaker, een grote nachtvlinder kan genoeg zijn.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2020, 20:32

Landmarcs schreef:PS Het alarm gaat echt niet vaak maar zo af, 's zomers iets vaker, een grote nachtvlinder kan genoeg zijn.[/size]

Als je daar bang voor bent dan kun je gewoon de stekker van de binnensensor lostrekken. Dan werkt de rest van het alarm wel gewoon alleen de binnendetectie niet. Easy fix die net zo easy weer hersteld is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Nov 2020, 20:44

Heren bedankt!!

Maar is het gebruikelijk dat je steeds de startonderbreker handmatig moet uitschakelen?
Defender 130 2002

Kees van der Velde

Berichtdoor Kees van der Velde » 23 Nov 2020, 21:07

Dat knop indrukken hoeft niet. In de keyfob zit een transponder die communiceert met een 'zender' rond de stuurkolom. Er wordt door de startonderbreking bij het starten geprobeerd of er contact gemaakt kan worden met die transponder. Als dat lukt, kun je starten. Zoniet (bijvoorbeeld omdat je de keyfob niet hebt of de transponder erin stuk is), dan start-ie niet. Denk dat het bereik van die communicatie hoogstens 20-30 cm is (of misschien nog wel minder), dus die keyfob aan de sleutels laten zitten is wel nodig.

Zo werkt het bij mijn 110 TD5 van 2001 in ieder geval... (en die heeft ook geen centrale vergendeling, maar wel alarm...)
Defender 110 td5 2001

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Nov 2020, 21:28

Batterij vervangen dan maar? Key fob hangt aan dezelfde ring als mijn sleutel.
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2020, 21:48

Kees van der Velde schreef:Dat knop indrukken hoeft niet. In de keyfob zit een transponder die communiceert met een 'zender' rond de stuurkolom. Er wordt door de startonderbreking bij het starten geprobeerd of er contact gemaakt kan worden met die transponder. Als dat lukt, kun je starten. ...

En ... het interessante is dat mijn meermaals is overkomen (en gezien de berichten anderen ook) dat langere tijd het alarm niet gebruiken (en dus niet op die knopjes drukken in de buurt van de auto) als resultaat heeft dat de transponder op de een of andere manier geen goed contact meer maakt met de auto.   Dit "paranormale" verschijnsel is volgens de kenners onwaarschijnlijk, maar de remedie: de key-fob opnieuw synchroniseren helpt eigenlijk steeds weer ... en wijst toch in de richting van het met de tijd "afleren".   Alternatieve verklaring is gewoon een slecht batterij-contact in de key-fob, het contact zou dan door het gebruik "opgefrist" worden.

Anyway, de opmerking dat je niks anders hoeft te doen als de key-fob in de buurt van het slot houden klopt minstens in grote lijnen.
Centrale deurvergrendeling is makkelijk voor luie mensen, en helpt overigens ook de key-fob wat vaker te gebruiken waardoor de al dan niet "paranormale" miscommunicatie niet meer optreedt.

Groeten MarcS

PS   Alleen het ontgrendel-knopje gebruiken heeft één goede bijwerking:   Het vergrendel-knopje slijt niet en blijft dus op de tast herkenbaar ... bij mij is het vergrendel-knopje inmiddels bijna even glad als het ontgrendelknopje.

Kees van der Velde

Berichtdoor Kees van der Velde » 23 Nov 2020, 21:50

Als de batterij van de keyfob leeg begint te raken, dan schakelt het alarm alleen elke 2e keer in of uit. Dus je drukt de 1e keer op alarm aan en denkt je 'hij gaat niet op alarm' (ook te zien aan een ander knipperpatroontje... maar dat negeer je omdat je ook nog denkt "zal wel..."), dus dan druk je nog een keer en dan doet ie het wel...

Ik heb het, toen ik het eindelijk doorkreeg dat er iets anders was, opgezocht in het instructieboekje... en het staat er echt in!

Da's dus het moment om je batterijtje te vervangen... Of je doet het preventief 1x per jaar oid, maar dat hoeft dus niet omdat -ie echt zelf aangeeft dat het er tijd voor is. Landrover zegt dat een gemiddeld batterijtje 3 jaar meegaat.

Zie de bewuste bladzijde in het instructieboekje. (Ook handig om te hebben als je daadwerkelijk de batterij wilt vervangen, dat zo nogal nauw komen als je dat leest, maar in de praktijk (nu 12jr in bezit) heb ik geen rarigheid meegemaakt.

Laro_keyfob_batterij.png
Defender 110 td5 2001

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Nov 2020, 00:38

Kees van der Velde schreef:Landrover zegt dat een gemiddeld batterijtje 3 jaar meegaat.]

O, wel langer, zeker als je de knopjes niet vaak gebruikt. Dat hoeft ook niet om te kunnen starten. Alleen de juiste keyfob bij het contactslot is genoeg.
De contactsleutel van mijn Td5 past ook in de 300 Tdi en het is een paar maal voorgekomen (in de afgelopen jaren) dat de 300 Tdi niet wilde starten.
Had ik de verkeerde sleutel (en keyfob) in het contact. :oops:

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Het alarm gaat echt niet vaak maar zo af, 's zomers iets vaker, een grote nachtvlinder kan genoeg zijn.

Als je daar bang voor bent dan kun je gewoon de stekker van de binnensensor lostrekken. Dan werkt de rest van het alarm wel gewoon alleen de binnendetectie niet. Easy fix die net zo easy weer hersteld is.

En zelfs dat hoeft niet, mits je het alarm inschakelt met de bestuurdersdeur nog open, er wordt 2 keer getoeterd en het alarm is dan ingeschakeld zonder dat de binnensensor actief is, dan de deur dicht (en op slot).
Ik heb juist 's winters wel eens gehad dat het alarm af ging, maar dat kwam door de hetelucht standverwarming, die aan ging.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Nov 2020, 11:08

Even her en der wat zitten lezen.
Mijn alarm werkt zoals het moet, en is met de key fob probleemloos in- en uit te schakelen.
Het zit hem in de startonderbreker. Een spoel rondom het contactslot laadt een condensator op in de Key fob, waardoor de chip een code stuurt
naar de startonderbreker.

Hiervoor is dus geen batterij nodig als ik het goed begrijp.
In mijn geval wordt er geen code verzonden, en deactiveer ik de startonderbreker met de linker knop van de key fob.
Dit is met beide sleutels/fobs het geval.

Oorzaken?
-functie in ECU uitgeschakeld??
-spoel startonderbreker kaput??
-Iets met inleren van....??

Wat zou de eerste stap zijn om dit helder te krijgen?
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”