Gebruik low gear in de bergen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Traveller

Gebruik low gear in de bergen

Berichtdoor Traveller » 25 Aug 2020, 17:46

Wanneer ik met mijn D2 diesel automaat een aanhanger van ongeveer 1600 kg over een een bergpas wil trekken met een flink stijgingspercentage overwinnen zeg maar (20%) of meer, kan ik dan zonder risico mijn low gear gebruiken voor het stijgen? Het het voordelen of nadelen?

Chris

Edward

Re: Gebruik low gear in de bergen

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2020, 17:51

Low gear is niet nodig en het schiet ook niet op. Beter gewoon terug naar drie met de pook. Dan is ie meer dan sterk zat en gaat ook mooi in lock up.

Weet niet meer exact hoe hard ie gaat in laag maar ik geloof dat het bij 70 oid wel op is. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 26 Aug 2020, 11:32

Dat is het mooie van deze auto's; je kunt straffeloos naar laag schakelen op asfalt. Inderdaad gaat de snelheid er een heel stuk uit, maar je kunt de lage gearing veel vaker gebruiken in vergelijking met andere 4x4 auto's. Hij spert namelijk niet gelijk de tussenbak. Dat is het mooie.

Even de aanhanger aanpikken, achteruit rijden met de aanhanger, op de botenhelling, aankomend op de camping in een drukke situatie. Heerlijk om normaal stapvoets te rijden met dat ding.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2020, 12:43

Daar ben ik het mee eens!

Het is heerlijk relaxt manoeuvreren in laag, vooral omdat je ineens zowat het dubbele aan koppel en vermogen hebt. Bij de Disco is het enige nadeel dat je even aan het gaspedaal moet wennen want om een of andere vage reden wordt de reactie daarvan aangepast tov hoog.

Ook wegrijden met koude motor en een zware last doe ik vaag in laag omdat je het toerental dan wat meer kunt regelen en de mtotr lekker ontspannen kan draaien terwijl je toch zware last meeneemt.

Naar hoog schakelen kan gewoon rijdend, al moet je wel weer even leren om met een ongesynchroniseerde redelijk recht vertande bak te schakelen. Maar met een beetje oefenen gaat het prima en zonder kraken, horten of stoten. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 27 Aug 2020, 11:33

Dat slecht reageren op het gaspedaal in laag, is een dingetje vande Td5. Meneer landrover heeft het idee dat wij niet goed kunnen rijden in laag en schokkerig het pedaal zullen bedienen :lol: Daardoor wordt het electronische pedaal minder gevoelig in laag. :roll:

Maar daar is een oplossing voor; er zit een stekkertje bovenop de tussenbak. Even lostrekken en je hebt een pedaal dat altijd hetzelfde is.

Terug naar “Techniek”