Een TD5 kan veel km aan, toch staat nergens beschreven dat de nokkenas-ketting ooit vervangen dient te worden? Tandwielen en ketting zijn toch ook onderhavig aan slijtage?
Chris
Nokkenas-ketting TD5
Re: Nokkenas-ketting TD5
De ketting zelf niet en de tandwielen ook niet. Het enige dat ik ooit vervangen heb horen worden waren de kettinggeleiders.
Zelf ben ik niet verder gekomen dan 350K met een Td5 dus verder dan de inloop olie wisselen voor gewone ben ik nooit gekomen.

Zelf ben ik niet verder gekomen dan 350K met een Td5 dus verder dan de inloop olie wisselen voor gewone ben ik nooit gekomen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ben ik met je eens, Traveller. Maar inderdaad is het ding onderhoudsvrij, ofschoon het maar een klein fietskettinkje is 
Het is een dubbele ketting, vrij stevig hoor. Heb een motor gereviseerd waarvan de kettingspanners uit elkaar waren gesprongen. Overal in het blok kunststof en aluminium deeltjes. dit was bij 430K.
Je hebt gelijk; het is een dubbele. Is ook al weer zo lang geleden.
Kettingen zijn zo sterk als de zwakste schakel en in deze kettingen zit geen zwakste schakel, het is potverdorie de overheid niet!
Gerard4t schreef:Kettingen zijn zo sterk als de zwakste schakel en in deze kettingen zit geen zwakste schakel, het is potverdorie de overheid niet!
Er is wel een zwakste schakel en zijn de spanners en de kettinggeleiders. Dat is hierboven al wel vastgesteld
Edward van Vugt
Ja joh, maar dat zijn geen schakels!