Ontsteking op tijd zetten.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bart hulscher
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 Jul 2020, 17:56

Ontsteking op tijd zetten.

Berichtdoor Bart hulscher » 19 Aug 2020, 21:22

Hoi
Laatst gewijzigd door Bart hulscher op 28 Jul 2021, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

IwemaLPG
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 Aug 2020, 12:59
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: Ontsteking op tijd zetten.

Berichtdoor IwemaLPG » 23 Aug 2020, 19:35

Hi Bart,

Ik zou je kunnen helpen maar zit in Eindhoven.
Wat ik wel kan is je vertellen wat te doen zodat de ontsteking ongeveer goed staat zodat je kunt rijden.
In Eindhoven kan ik je auto aan de computertester hangen welke ook voorzien is van een scoop.
Ik kan dan de hele motor doormeten en indien nodig optimaal aftellen.

Zo kan ik het volgende digitaal meten:
- compressie
-motorvermogen per cilinder
- carburateur synchronisatie
- bobine hoogspanning
- brandtijd vonk
- verdeler curve controleren
-etc.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

Bart hulscher
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 Jul 2020, 17:56

Re: Ontsteking op tijd zetten.

Berichtdoor Bart hulscher » 24 Aug 2020, 21:43

Hallo.

Toevallig is er vanavond een hobbyist geweest die me geholpen heeft met een scoop!
Auto loopt en rijdt! Loopt nu aardig netjes...

IwemaLPG
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 Aug 2020, 12:59
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: Ontsteking op tijd zetten.

Berichtdoor IwemaLPG » 25 Aug 2020, 12:21

Prima,
Probleem dus weer opgelost.

Wat versta je onder een scoop?

Stroboscoop of Oscilloscoop?

Ik denk stroboscoop.

Ik heb beiden.

Voor een optimale afstelling heb je beide nodig.
De stroboscoop voor de timing van de vonk en de oscilloscoop voor de laad- ontlaadtijden, vonkbeeld etc.
Deze laatste metingen zijn steeds belangrijker aan het worden omdat de brandstoffen hogere ontstekingstemperaturen hebben. (E10, E20, LPG, CNG, etc.)

Vroeger had benzine een ontbrandingstemperatuur van ong. 250 graden en LPG 500 graden.
Voor LPG leverde men daarom ook wel aangepaste ontstekingsmodules.
Met het toenemen van het alcoholpercentage (ontbrandingstemperatuur 363) stijgt de ontbranding temperatuur van de huidige benzine ten opzichte van de klassieke benzine.
Klassieke ontstekingen hebben dan al snel moeilijkheden met het ontsteken van brandstoffen die hogere temperaturen eisen.
De ontsteking moet dus perfect kunnen laden en ontladen om een goede verbranding te kunnen garanderen.
Daarnaast is de verbrandingssnelheid afgenomen als gevolg van het hogere octaangetal.
Hierdoor loop de motor minder efficiënt.

Omdat klassieke ontstekingen maar beperkte mogelijkheden bieden om meer vonkenergie te leveren zijn er tegenwoordig gecomputeriseerde ontstekingsdrivers.
Hierbij is het mogelijk om een optimale vonk te genereren bij alle toerentallen en motorbelastingen.
Er worden dan vonken gemaakt met tot wel 4x zoveel energie.

Zie voor meer informatie: https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten