Ik ga vanaf nu ook een caravan trekken en naar het buitenland etc. waar je uiteraard ook hellingen etc. tegenkomt. Echter mijn bandenmaat is niet origineel, ipv 235/70R16 heb ik 245/70R16 Dit is 1,49% meer, en ik vraag mij af of er eerder kans is op warmlopen? Ik heb een D2 td5 automaat en ik trek een Kabe van 1700kg.
Gaarne je reactie.
Chris
Caravan trekken met andere bandenmaat
- JoostKenya
Re: Caravan trekken met andere bandenmaat
Zou ik me geen zorgen om maken.
Dat verschil is heel klein.
En bovendien loopt een TD5 in goede conditie niet snel warm.
Dat verschil is heel klein.
En bovendien loopt een TD5 in goede conditie niet snel warm.
Mijne staat ook op grotere wielen, weet de maat niet zo, maar de aangegeven snelheid is ook 1 op1 wat je rijdt, dus die marge is weg.
Maar 1700kg merkt ie ook in de bergen niet eens. Mijne trekt met regelmaat 3500 kg en daar heeft ie ook in de bergen geen enkel probleem mee. Wel op tijd terug in de versnelling, teveel rpm kun je bijna niet maken, te weinig wel......
Maar 1700kg merkt ie ook in de bergen niet eens. Mijne trekt met regelmaat 3500 kg en daar heeft ie ook in de bergen geen enkel probleem mee. Wel op tijd terug in de versnelling, teveel rpm kun je bijna niet maken, te weinig wel......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Traveller schreef:... ipv 235/70R16 heb ik 245/70R16 Dit is 1,49% meer, en ik vraag mij af of er eerder kans is op warmlopen? ....
Bedenk ook even dat de automaat-aansturing niet "ziet" welke maat banden je hebt, of hoe hoe snel het wegdek onder de auto doorrolt.
De automaat "ziet" toerental en de omwentelingssnelheid na de versnellingsbak, en verder de stand van het gaspedaal.
Het werkt dus gewoon uit alsof je met een of andere lichte extra weerstand rijdt: tegenwind bijv. ... de automaat zal dus eerder terugschakelen want je druk het gas wat dieper in met die "tegenwind".
Groeten MarcS
De automaat 'leert' in beperkte mate. Dus dat schakelen hangt vooral van je eigen voet af en niet van de bandenmaat.
Toen ik deze Disco kocht heeft het me een week Autobahn gekost voordat ie fatsoenlijk schakelde en harder wilde dan 135km/u

Toen ik deze Disco kocht heeft het me een week Autobahn gekost voordat ie fatsoenlijk schakelde en harder wilde dan 135km/u
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:De automaat 'leert' in beperkte mate. ...
Ik er geen routine waarmee je het automaat-geheugen kan wissen ?
Dat lijkt mij handiger als alternatief voor het een hele vakantie de aanhanglast inleren, en daarna weer het afleren.
Overigens betekent dat "leren" wel dat de automaat in zekere mate weet dat er sprake van iets grotere wielen (men leze weerstand) is.
Groeten MarcS
Moet bekennen dat ik me er nooit in verdiept heb hoe een en ander werkt of geprogrammeerd is. De Ecu's uit een DII Td5 werken nog niet met lampen maar veel moderner is het niet.
Eigenlijk merk ik alleen als ik een andere auto koop dat ie aan mij moet wennen verder kan ik geen verschil waarnemen na een reis zonder aanhanger en dan weer rit met aanhanger. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat het gaspedaal alleen als aan/uit schakelaar wordt gebruikt

Eigenlijk merk ik alleen als ik een andere auto koop dat ie aan mij moet wennen verder kan ik geen verschil waarnemen na een reis zonder aanhanger en dan weer rit met aanhanger. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat het gaspedaal alleen als aan/uit schakelaar wordt gebruikt
Edward van Vugt