Lassen voor dummies.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Lassen voor dummies.

Berichtdoor MichielG » 03 Feb 2012, 22:04

Ik wil bepaalde dingen aan mijn landrover 110 '86 lassen.

Zo zit er zit een gat onder de bestuurders stoel, de rechter onderregel van het voorportier is "verdwenen" en het schutbord kan ook een nieuw stukje metaal gebruiken op het "ronde" stuk onder de motorkap. Waarschijnlijk vind ik nog wel een paar dingetjes die ik zou willen aanpakken.

Het probleem ? Ik kan niet lassen :ohmy:
Wel ben ik een redelijk creatief en handig persoon.

Mijn vraag:
Wat voor een lasapparaat en bescherming heb ik nodig ? kan ik dit beter huren of kopen ? Staal op aluminium maakt dat uit ?

Alvast heel veel dank voor de tips en tricks. Mocht iemand nog een oud beestje hebben staan dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

KiloSjon

Re:Lassen voor dummies.

Berichtdoor KiloSjon » 03 Feb 2012, 22:06

Geen idee of het wat voor je is, maar ik ben hier geweest en is een mooie algemene intro... klikkerdeklik
-----

'99 Defender 110 TD5
'90 Range Rover Classic 20th anniversary (te koop)
'02 Discovery TD5 (verkocht)

Check ons Croatia Trophy avontuur op http://www.muddog4x4.com

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Feb 2012, 22:51

MichielG wrote:
Mijn vraag:
Wat voor een lasapparaat en bescherming heb ik nodig ? kan ik dit beter huren of kopen ? Staal op aluminium maakt dat uit ?

Ok first things first, learning to weld (las) is not a two minute exercise and requires lots and lots of practice to do it properly. On the upside you have a Land Rover so that's the practice sorted out ;)

Now the easiest way for the hobbiest to learn is MIG welding, in very simple terms you have a bottle of gas, a reel of copper wire and some electricity. You attach the massa to the job you are going to weld, the copper wire becomes the positive and you touch the two together and it gets very very hot with lots of noise and sparks, the gas comes out of the same tip and covers the area with an inert gas (preferably an argon/CO2 mix) to reduce the burning effect (yes guys I'm being simple here bear with me.

Now you can buy very simple machines here in NL similar to mine (see below) and they are very very easy to use for the hobbiest and should last a lifetime. I was taught to weld by my Land Rover mentor 25 odd years ago and he told me to buy this

http://www.machinemart.co.uk/shop/product/details/151te-turbo-mig-welder

I still have it, still use it, it is still basically the same machine as you see now and I take it to work if I have some serious welding to do in preference to our "professional" machine as welding machines become like your favorite tool set.

A simple cheap, approved welding mask is all you need, you don't need one of these fancy spaceship automatic helmet things, they are nice but totally unnecessary. Some welding gloves are great to stop you getting sunburnt (yes you do) but I find them a pain in the arse so Health and Safety will just have to go and sue me. Also you need some proper welding clamps to hold the steel onto the job you are repairing, in 3 sizes, small, big and "you think I can get that to fit?".

Always have a small garden spray thing at hand with water in it to put the fire out (don't ask) and always disconnect the Accu BEFORE welding on a vehicle as you can toast the Generator at least and new vehicles you can toast most of the ECU's too.

Make sure when welding that your sleeves of your overalls are all the way down unless you like really bad sunburn and nice holes where hot metal imbedded itself in you and make sure that there are no gaps round your neck that nice bits of the same can drop down and burn your back.

If you like your hair wear a hat, if you are bald, then see above.

Oh and you need a slijptool (grinder) with 3 different discs, grinding, cutting and polishing or buy 3 and make it easy for yourself.

Now about learning to weld, I would reccommend two things. One, find someone who has welded for years, tell them you are a virgin, you want to lose your cherry and let them de-flower you. If they are any good they will be more than happy to pass on their craft. If they "think" they are good they'll tell you to bugger off and charge you to do it.

Second, Haynes (yes the same company that brings you the "Haynes Book of Lies" Workshop Manuals) do a sort of "Welding for Dummies" book which I have and use it to this day as a reference book, it is really good. This is here

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=14725&langId=-1

currently it's not available (not much use) but I'm sure you could have a look around and find one somewhere.

I apologise for both Links being British, but I'm sure my Dutch counterparts can find something of the same quality etc if you need it.

Now ....... going on to aluminium, my advice is don't do it, my second comment is don't even think about doing it and my third comment is forget you ever thought about doing it. TIG welding is a real bugger to do properly. You can use the 151TE for TIG but it is a real skill, I almost never have to weld Aluminium and would happily pay a professional to do it for me.

If you buy a lasapperaat it is a lifetime investment, you will never regret it and it will be a skill you can use time and time again and you will always be in demand.

I wish you luck in your endevours, you will never regret learning to weld.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

MichielG

Berichtdoor MichielG » 04 Feb 2012, 00:10

@KiloSjon bedankt voor de link, ga er zeker serieus over nadenken.

@rob tnx for the really big anwser and all your advise.
One followup question:
Ik wil de onderregel (lower frame beam? ) van een deur vervangen, deze kan ik natuurlijk aan de linker en rechter regel lassen maar hoe bevestig je die aan het aluminium deur paneel als je niet aan het aluminium wil lassen ?

groeten Michiel

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2012, 07:51

origineel zit het buitenpaneel om het staal gebogen, dat is waarschijnlijk grotendeels mee weggerot, dan blijft er weinig anders over dan nieuwe deur .. als de looks niet boeien kun je met popnageltjes de buitenplaat tegen de onderbalk zetten
gone

tim

Berichtdoor tim » 04 Feb 2012, 08:39

wellicht op het eerste oog een gedrocht van een opmerking, maar bij niet willen potnagelen is een professionele montagekit een alternatief qwa verbinding tussen het profiel en de huidplaat
eerst het laswerk ivm de hitteontwikkeling, daarna de kit.
complete keramieke wastafelcombinaties worden vandaag de dag aan natuurstenen bladen gehangen dmv dit soort kitten.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

roy72

Berichtdoor roy72 » 04 Feb 2012, 09:49

er zijn inderdaad erg goede lijmkitten op de markt vandaag de dag.
gebruik zelf veel produkten van innotec, zeer hoge aanvangs hechting en dusdanig sterk en vast dat het nooit meer loskomt.
als particulier daar iets kopen zal lastig zijn, maar de automaterialenzaak zal toch wel een tube carrosorie kit voor je hebben.

voordeel van kit is dat als je het goed doet er geen vocht meer tussen het staal en de aluminium deurpanelen komt en dus ook niet zo snel weer zal gaan roesten.

succes B)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2012, 09:53

uiteraard, nog nieteens zo snel aan gedacht....vliegtuigen worden ook grotendeels in elkaar gelijmd, dus zo'n deurpaneeltje.......geen punt, enige dat roet in het eten kan gooien hierbij is de staat van het "plaatwerk" je moet wel vast materiaal beschikbaar hebben aan de oppervlakte
gone

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 04 Feb 2012, 10:25

voor goede kit/lijm gebruik ik Bizon Poly Max®, lijmt en vult geweldig ook op glad metal.
bv de sierstrips en wielarches op de autolak.
is er in diverse kleuren.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

MichielG

Berichtdoor MichielG » 04 Feb 2012, 11:48

bedankt voor alle reacties het is mij helemaal duidelijk, ik zal een kijken of het aluminium randje er nog op zit en anders pop of kit ik hem er gewoon tegenaan.

Met dit soort advies kun je aan de slag, fantastisch.

Michiel

Terug naar “Techniek”