Hi wij hebben sinds gisteren een probleem met het alarm van onze td5 2002.
Het probleem is dat bij het aanzetten van de verlichting het alarm afgaat en de lampen niet gaan branden.
Dit is zowel bij stads als dim licht.
Voor de rest blijkt alles te werken en hebben we nog 270km gereden, zolang het licht maar uitstaat.
Dit is een dag geleden begonnen hiervoor nooit problemen gehad met het alarm of verlichting.
Overigens doet het sein licht het wel zonder problemen.
Volgende al na gelopen:
-Zekeringen
-Deur contacten
-Losse bedrading
-elektra verknopingen achter dash
Ondertussen is de garage (Vreugdehil in Rozenburg) druk bezig met een oplossing zodat we als nog veder kunnen met onze vakantie.
Deze denken dat de alarm ecu niet meer goed is.
Herkent iemand het probleem? Nog tips?
Ik kwam een vergelijkbaar geval tegen maar zag geen oplossing.
Overigs mag van mij het hele alarm er uit, brengt alleen maar ellende.
Probleem alarm td5
Re: Probleem alarm td5
De alarm ecu kan kaduuk zijn,(is niet meer nieuw leverbaar heb ik mij laten vertellen), hem verwijderen is te overwegen en bij een 300tdi algemeen toegepast. Bij de td5 communiseert hij volgens mij met de motor ecu en kan de startblokkering bij verwijdering een probleem zijn.
-
Landmarcs
Klopt, een Td5 zonder het alarm is problematisch -- niets is onmogelijk, maar naar ik begreep moet de ECU een passend signaal van het alarm (of van elders) hebben.
Maar de combinatie van lichtschakelaar aan => alarm aan en lichten niet geeft te denken.
Het verlichtingscircuit is echt de meest primitieve electrickery die je maar kan denken, en heeft normaal echt niks met het alarm van doen.
Ik zou dus denken dat er een ongewenst contact, een paar doorgeschuurde draden in de kabelboom, ergens achter het dashboard* (of bij de relais-bank onder het dashboard).
In de limiet kies je voor de dirty-oplossing, een stukje nieuwe, parallelle bedrading vanaf de lichtschakelaar.
Aangezien het probleem al bij stadslicht optreed is het wellicht alleen de stadslicht-draad ... trek die eens los op de kleine "mirakel"schakelaar.
O ja, het is denkelijk een "geintegreerd" plugje, dus moet je de stadslicht draad dan uit een van de plugjes fröbelen (of gewoon doorknippen).
In ieder geval is er dus een goede kans dat het probleem eigenlijk niks echt problematisch met het alarm of de ECU is.
* Kijk overigens die hele kabelboom goed na, als er één fout contactje in zit zitten er wellicht meer problemen in ... het komt voor dat er brand door een dergelijk probleem ontstaat, het alarm is dan slechts een prettige waarschuwing.
Groeten MarcS
Maar de combinatie van lichtschakelaar aan => alarm aan en lichten niet geeft te denken.
Het verlichtingscircuit is echt de meest primitieve electrickery die je maar kan denken, en heeft normaal echt niks met het alarm van doen.
Ik zou dus denken dat er een ongewenst contact, een paar doorgeschuurde draden in de kabelboom, ergens achter het dashboard* (of bij de relais-bank onder het dashboard).
In de limiet kies je voor de dirty-oplossing, een stukje nieuwe, parallelle bedrading vanaf de lichtschakelaar.
Aangezien het probleem al bij stadslicht optreed is het wellicht alleen de stadslicht-draad ... trek die eens los op de kleine "mirakel"schakelaar.
O ja, het is denkelijk een "geintegreerd" plugje, dus moet je de stadslicht draad dan uit een van de plugjes fröbelen (of gewoon doorknippen).
In ieder geval is er dus een goede kans dat het probleem eigenlijk niks echt problematisch met het alarm of de ECU is.
* Kijk overigens die hele kabelboom goed na, als er één fout contactje in zit zitten er wellicht meer problemen in ... het komt voor dat er brand door een dergelijk probleem ontstaat, het alarm is dan slechts een prettige waarschuwing.
Groeten MarcS
Is het niet gewoon de claxon die af gaat omdat de massa van de verlichting aan de voorzijde van de auto niet goed is.
Of slaat de auto ook af en gaat het alarmlampje op het dashboard ook branden?
Groet Ron
Ps: Kwam net het massa schema tegen, dus hier bijgevoegd
Of slaat de auto ook af en gaat het alarmlampje op het dashboard ook branden?
Groet Ron
Ps: Kwam net het massa schema tegen, dus hier bijgevoegd
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Is het niet gewoon de claxon die af gaat omdat de massa van de verlichting aan de voorzijde van de auto niet goed is.
Bij mij gaf zowel bij de Td5 als bij de "Puma" een massa-probleem vóór slechts het onverwachts en onregelmatig uitvallen van de verlichting vóór ... verder niks (een heel raar effect als het in het schemer ineens nog schemeriger wordt).
Groeten MarcS
PS Claxon met een "c" is hypercorrect (een onschuldig pseudo-frans):
Klaxon schijnt een bedachte merknaam te zijn, gebaseerd op het Griekse werkwoord voor schreeuwen/krijsen. Zie ook de Engelse wikipedia:
Klaxon is a type of an electromechanical horn or alerting device. Mainly used on cars, trains and ships, klaxon horns produce an easily identifiable sound, often transcribed onomatopoeiacally in English as "awooga". Like most mechanical horns, the klaxon has largely been replaced by solid-state electronic alarms, though the memorable tone has persisted. Klaxon was originally a brand name.
The klaxon horn's characteristic sound is produced by a spring-steel diaphragm with a rivet in the center that is repeatedly struck by the teeth of a rotating cogwheel. The diaphragm is attached to a horn that acts as an acoustic transformer and controls the direction of the sound.
In the first klaxons, the wheel was driven either by hand or an electric motor. American inventor Miller Reese Hutchison (later chief engineer of Thomas Edison) patented the mechanism in 1908. The Lovell-McConnell Manufacturing Company of Newark, New Jersey bought the rights to the device and it later became standard equipment on General Motors cars. Franklyn Hallett Lovell Jr., the founder, coined the name klaxon from the Ancient Greek verb klazō, "I shriek".
Klaxons were first fitted to automobiles and bicycles in 1908. They were originally powered by six-volt dry cells, and from 1911 by rechargeable batteries. Later hand-powered versions were used as military evacuation alarms and factory sirens. The klaxon was also used as a submarine dive and surface alarm beginning in the Second World War.
The klaxophone is a musical instrument that makes use of the klaxon's unique sound.
The English company Klaxon Signals Ltd. has been based in Oldham, England, for the last eighty years,[when?] with premises also in Birmingham. The French Klaxon company was acquired by the Italian Fiamm Group in the 1990s. In 2005 Klaxon Signals sold the rights for the hooter or klaxon range to Moflash Signalling Ltd., based in the original Klaxon Factory in Birmingham, England. The Famous Klaxet ES and A1 hooter returned home to Birmingham after ten years.
- Erik Peters
Even off topic:
Bij mij heet het ding ook gewoon claxon.
En als ik dat opzoek in het woordenboek is het een elektrische autotoeter.
Klakson is ook goed, staat ook in het woordenboek, je wordt dan doorverwezen naar: claxon.
Groet,
Erik.
p.s. het woord klaxon is, anders dan MarcS ons wil doen geloven, géén Nederlands woord.
Landmarcs schreef:PS Claxon met een "c" is hypercorrect (een onschuldig pseudo-frans):
Klaxon schijnt een bedachte merknaam te zijn, gebaseerd op het Griekse werkwoord voor schreeuwen/krijsen.
Klakson is ook goed, staat ook in het woordenboek, je wordt dan doorverwezen naar: claxon.
Groet,
Erik.
p.s. het woord klaxon is, anders dan MarcS ons wil doen geloven, géén Nederlands woord.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 31 Jul 2020, 08:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Even off topic:Landmarcs schreef:PS Claxon met een "c" is hypercorrect (een onschuldig pseudo-frans):
Klaxon schijnt een bedachte merknaam te zijn, gebaseerd op het Griekse werkwoord voor schreeuwen/krijsen.
Tja, iedereen begrijpt het, zelfs als je het aan de Franse Larousse vraagt .... en dan wordt je doorverwezen naar Klaxon/klaxon.
ORTHOGRAPHE
Avec une majuscule pour désigner un avertisseur sonore de la marque de ce nom équipant une automobile. - Plur. : des Klaxons.
Sans majuscule dans le sens courant (mais abusif) de « avertisseur sonore, quelle que soit sa marque ».
recommandation :
Dans ce dernier sens, préférer avertisseur.
Le dérivé klaxonner prend deux n et s’écrit sans majuscule.
Of te wel: Als het om een toeter van het merk gaat Klaxon met een hoofdletter, een "generieke" toeter is een klaxon zonder hoofdletter.
Verder wordt aanbevolen het ding gewoon een "avertisseur" te noemen (wij zeggen dan toeter, of anders signaalhoorn).
Als schrale troost dacht ik ook heel lang dat het een typisch Frans woord was, maar nee.
NB Franse woorden beginnend met een K zijn verre van algemeen.
Groeten MarcS
PS Je kan je nog afvragen wat de juiste uitspraak is: Klèksun wellicht.
PS2 't Is natuurlijk nogal OffTopic, behalve dan dat de toeter met het alarm afgaat.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 30 Jul 2020, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Ron63 schreef::roll:
Precies ... blijft het alarm stil als het stadslicht-draadje geen stroom krijgt
Zo ja, dan ben je een hele stap verder.
Groeten MarcS
-
JacquesWveen
We zijn ondertussen weer op weg.
De garage heeft de kabelboom na gelopen en de massa’s gecontroleerd. Niks geks gevonden..
Veder is de sirene afgekoppeld, waardoor de storing met de verlichting verdween.
Het alarm werkt veder nog.
De garage heeft de kabelboom na gelopen en de massa’s gecontroleerd. Niks geks gevonden..
Veder is de sirene afgekoppeld, waardoor de storing met de verlichting verdween.
Het alarm werkt veder nog.