gezoem en gepiep bij benzine dop disco 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thijs84

gezoem en gepiep bij benzine dop disco 2

Berichtdoor Thijs84 » 30 Apr 2020, 19:48

tijdens het rijden komt er een hard gezoem en gepiep bij mijn benzine dop vandaan. Het gaat om een disco 2 met V8 motor.
Nu heb ik de brandstof pomp er even uitgetrokken om te kijken of die misschien erg vervuild was. Dit was niet het geval. Het geluid komt dan ook echt bij de dop vandaan en niet zozeer bij de pomp.
Nu heb ik even gekeken en het ziet er naar uit dat het geluid uit de retour leiding vandaan komt. Is dit een bekend probleem? Het viel me ook op dat op het inlaatspruitstuk een soort baypass zit met een pompje erop. Zodra ik de sleutel omdraai zodat deze op contact staat hoor ik deze ook lopen. Heeft dit ermee te maken?

(ps, even als extra info, mijn benzine tank trok vacuüm als ik een tijdje gereden had. Hierdoor motor problemen. Ik ging er vanuit dat de dop dicht zat en heb nu, tot ik een andere heb gevonden, tijdelijk zo'n nood dop van de pomp erop zitten. Rijdt nu verder weer oke)

Landmarcs

Re: gezoem en gepiep bij benzine dop disco 2

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mei 2020, 10:42

Thijs84 schreef:....
(ps, even als extra info, mijn benzine tank trok vacuüm als ik een tijdje gereden had. Hierdoor motor problemen. Ik ging er vanuit dat de dop dicht zat en heb nu, tot ik een andere heb gevonden, tijdelijk zo'n nood dop van de pomp erop zitten. Rijdt nu verder weer oke)

Misschien noem je hier zelf wel de bron van het zoem en gepiep. Hij trok vacuüm (geen idee of dat hoort overigens), en de oude dop zat dicht.
De nieuwe kennelijk niet want de auto rijdt weer oke. Het gezoem en gepiep zou dus maar zo het resultaat van het aanzuigen van lucht kunnen zijn ... lucht die door een smalle opening door getrokken of geduwd wordt wil wel vaker geluid maken (de hobo, fagot, klarinet en saxofoon werken vlgs dit principe ... een feesttoetertje, en een "knijp-beest" idem).

Je kan het wellicht makkelijk testen door de tankdop met iets ertussen (een staartje van een tie-wrap bijvoorbeel) dicht - dus niet echt dicht - te draaien. Het gezoem en gepiep moet dan verdwijnen of minstens anders klinken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mei 2020, 14:05

Landmarcs schreef:De nieuwe kennelijk niet want de auto rijdt weer oke. Het gezoem en gepiep zou dus maar zo het resultaat van het aanzuigen van lucht kunnen zijn ... lucht die door een smalle opening door getrokken of geduwd wordt wil wel vaker geluid maken (de hobo, fagot, klarinet en saxofoon werken vlgs dit principe ... een feesttoetertje, en een "knijp-beest" idem).

Zo'n V8 rijdt natuurlijk 1 op 6, maar om geluid te produceren moet er toch continue een redelijke hoeveelheid lucht langs de tankdop gaan en zo'n nood tankdop sluit eigenlijk niet goed af.
universele benzinedop.jpg

Het is natuurlijk wel zo dat de vulhals als 'versterker' op kan treden voor het geluid dat de brandstofpomp (in de tank) maakt.

Overigens trekt de tank bij mijn diesel (Defender) ook iets vacuüm, te horen als ik de dop verwijder om te tanken, maar dat levert geen problemen op.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mei 2020, 17:18

Erik Peters schreef:Overigens trekt de tank bij mijn diesel (Defender) ook iets vacuüm, te horen als ik de dop verwijder om te tanken, maar dat levert geen problemen op.

Klopt, ik ken dat ook van de Defender, een soort "zucht" als je de dop verwijdert*, en daarmee nooit een probleem gehad.
Maar juist het feit dat je met een 1:10/1:11 Defender een vacuüm trekt doet me denken dat je bij 1:6 nog meer vacuüm trekt.
De dop wordt dan dus strak aangetrokken, aangenomen dat hij toch minstens redelijk afsluit, en juist dan zou je gezoem en gepiep kunnen krijgen.

Verder had ik als basis-analyse: Wat was het eerste probleem, wat is er veranderd, en wat is nu het probleem.
De dop voorkomt kennelijk een te groot vacuüm en de dop is de belangrijkste verandering .... dus zou ik eerst eens kijken wat er verandert als je de dop zo manipuleert dat ie niet of minstens anders zou moeten gaan piepen.

*   Bij een lege tank warmt de retour het laatste restje diesel stevig op, dat geeft een verhoogde dampspanning, toch ontstaat er een vacuüm

Groeten MarcS

Thijs84

Berichtdoor Thijs84 » 02 Mei 2020, 11:24

Als eerste bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zal straks weer eens een rondje rijden met de oude dop. Eens kijken of dat geluid veranderd
Als ik de oude dop eraf trek was het net een stofzuiger zoveel lucht had ie nodig. Reed daarna weer even normaal dus een tijdje rond gereden met de dop half erop. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ;-)
Weet iemand waar die retour leiding naar toe loopt vanaf de vulhals? Misschien ziet die gewoon verstopt bedenk ik me net. Haha.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mei 2020, 20:02

Geen ervaring met een V8 maar bij de Td5 zit die leiding standaard afgekneld tussen tank en chassis. De vulslang en de ontluchting slang lopen naast elkaar van de dop naar de tank.

Overigens verklaard dat het overdreven vacuüm niet want het heeft eerder wel gewerkt......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mei 2020, 21:03

Edward schreef:Geen ervaring met een V8 maar bij de Td5 zit die leiding standaard afgekneld tussen tank en chassis. De vulslang en de ontluchting slang lopen naast elkaar van de dop naar de tank.

Overigens verklaard dat het overdreven vacuüm niet want het heeft eerder wel gewerkt......

Precies, een overdreven vacuüm komt niet door een al dan niet werkende retourleiding.
Bovendien bleek met de nood-dop de werking al beter (afgezien van het gezoem/gepiep), zoiets geeft te denken.

Ik heb ooit een Renault gehad met een foute tankdop, daar hoorde een minimaal ont/beluchtings-gaatje in te zitten en dat zat er niet in.
Zo'n gaatje (of ventiletje) kan ook verstopt raken.   Hoort er werkelijk een dichte tankdop op dan moet er ergens een ont/beluchting zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”