Mijn remleiding, ergens op de kokerbalk is gaan lekker. Ik ben van plan om het risico gedeelte te verwijderen, en dit te vervangen door een Kunifer leiding. Mag zit bij een ABS rem systeem.
En wie kan mij een goed advies geven. Ik ben niet in het bezit van fels gereedschap, maar dacht eraan om een Laser felsset aan te schaffen.
Berend
Welk type remleiding voor ABS systeem TD5?
Re: Welk type remleiding voor ABS systeem TD5?
De remleidingen naar achter lopen vanaf het linker voorwiel waar je op de chassisbalk twee slangen ziet overgaan in stalen leiding naar achter waar ie splitst in links en rechts.
De stalen is gewoon nog te koop maar die is bijna niet op z'n plek te meubelen met de body op het chassis. Cunnifer is het meest gebruikte materiaal voor remleiding en dat is iets lastiger dan koper om te felsen maar met een beetje aandacht is het prima te doen met ieder hobbybob setje.
Maar het fijnste is wel om een brug te regelen want op de grond is het best een kutklus.
De stalen is gewoon nog te koop maar die is bijna niet op z'n plek te meubelen met de body op het chassis. Cunnifer is het meest gebruikte materiaal voor remleiding en dat is iets lastiger dan koper om te felsen maar met een beetje aandacht is het prima te doen met ieder hobbybob setje.
Maar het fijnste is wel om een brug te regelen want op de grond is het best een kutklus.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Welk type remleiding voor ABS systeem TD5?
Ja, dat is toegestaan. Het is zelfs toegestaan om een deel van de (stalen) leiding te vervangen door koper of cunifer, hiertoe zijn speciale koppelstukjes in de handel, zelfs met snijringen zodat je niet eens een felsapparaat nodig hebt (het is dan wel zaak dat je de juiste maat koppelstukjes gebruikt voor de verschillende diameters remleiding (remleiding kan een inch maat hebben of een metrische maat). Overigens is het gebruik van messing koppelstukken met koperen snijringen op stalen remleidingen voor eigen risico.......
Bij mijn 300 Tdi heb ik al eens de remleiding (eentje, geen Abs) naar achter vervangen voor koper (die leiding is nu groen uitgeslagen).
En bij een oude VW bus heb ik verroeste stukken remleiding vervangen voor cunifer leiding (deels helemaal nieuw, maar ook ergens een overgang naar de originele stalen leidingen gemaakt).
Ik heb trouwens wel gebruik gemaakt van felsgereedschap en de juiste wartels (en koppelstukken) en ook een wartel aan de stalen leiding gezet (en onder de auto gefelst) reden: zie boven. Een felskraag lijkt mij beter dan een snijring. Alhoewel bij stalen hydrauliekleidingen (in de landbouw; 200-250 bar) veelvuldig met stalen snijringen wordt gewerkt.
Cunifer is wat harder materiaal dan koper, maar niet zo stug als stalen remleiding. Koper wordt na verloop van tijd ook wel harder (door drukopbouw).
Groet,
Erik.
Bij mijn 300 Tdi heb ik al eens de remleiding (eentje, geen Abs) naar achter vervangen voor koper (die leiding is nu groen uitgeslagen).
En bij een oude VW bus heb ik verroeste stukken remleiding vervangen voor cunifer leiding (deels helemaal nieuw, maar ook ergens een overgang naar de originele stalen leidingen gemaakt).
Ik heb trouwens wel gebruik gemaakt van felsgereedschap en de juiste wartels (en koppelstukken) en ook een wartel aan de stalen leiding gezet (en onder de auto gefelst) reden: zie boven. Een felskraag lijkt mij beter dan een snijring. Alhoewel bij stalen hydrauliekleidingen (in de landbouw; 200-250 bar) veelvuldig met stalen snijringen wordt gewerkt.
Cunifer is wat harder materiaal dan koper, maar niet zo stug als stalen remleiding. Koper wordt na verloop van tijd ook wel harder (door drukopbouw).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Welk type remleiding voor ABS systeem TD5?
Nog als toevoeging: als je voorkomt dat de abs blok leegloopt dan is ontluchten niet anders dan meteen 'gewoon' systeem.
Ook hier kun je weer de zuinigheids discussie voeren maar ik vervang vanaf de flexibele slangen op de voorbalk tot de flexibele leidingen die naar de klauwen op de achteras gaan. Ik hou nier van koppelingen in de leidingen als dat niet nodig is.
Een hefcilinder op de voorlader van de trekker is beveiligd met een doorstroom begrenzer waardoor ie bij leiding breuk niet op de grond flikkert. Bij de remmen van de auto vermijdt ik liever iedere zwakke plek.......... En iedere overgang of koppeling is een potentieel lek.
Ook hier kun je weer de zuinigheids discussie voeren maar ik vervang vanaf de flexibele slangen op de voorbalk tot de flexibele leidingen die naar de klauwen op de achteras gaan. Ik hou nier van koppelingen in de leidingen als dat niet nodig is.
Een hefcilinder op de voorlader van de trekker is beveiligd met een doorstroom begrenzer waardoor ie bij leiding breuk niet op de grond flikkert. Bij de remmen van de auto vermijdt ik liever iedere zwakke plek.......... En iedere overgang of koppeling is een potentieel lek.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Welk type remleiding voor ABS systeem TD5?
Een (extra) koppeling hoeft geen zwakke plek te zijn in het remsysteem, mits deugdelijk uitgevoerd!
Maar knelfittingen in een remsysteem ging mij toch iets te ver, ook al gaf de APK-keurmeester mij, de voorlaatste keer, zelf een paar (koperen) knelfittingen mee.... (niet gebruikt, dus weer teruggegeven).
Cunifer (koper-nikkel-ijzer legering) is, denk ik, beter geschikt voor een Abs-remsysteem dan gewone koperleiding.
Groet,
Erik.
Maar knelfittingen in een remsysteem ging mij toch iets te ver, ook al gaf de APK-keurmeester mij, de voorlaatste keer, zelf een paar (koperen) knelfittingen mee.... (niet gebruikt, dus weer teruggegeven).
Cunifer (koper-nikkel-ijzer legering) is, denk ik, beter geschikt voor een Abs-remsysteem dan gewone koperleiding.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten