Hallo
Er zit speling op het linker voorwiel van mijn landrover 109
Serie 3 .als je deze onder en boven vast pakt kan je hem heen en weer
Bewegen wat zou het probleem kunnen zijn een kapot lager ?
Of moet ik het verder zoeken
Mvg richard
Landrover 109
Serie 3
1981
Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
Als de lagers geen lawaai maken tijdens ronddraaien, zijn ze niet kapot. Misschien schoonmaken, van nieuw vet voorzien en opnieuw afstellen? En uiteraard dan ook een nieuwe naafkeerring monteren.
Het kan ook zijn dat er speling zit op de bovenste fuseepen.
Groet,
Erik
Het kan ook zijn dat er speling zit op de bovenste fuseepen.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
Erik Peters schreef:Als de lagers geen lawaai maken tijdens ronddraaien, zijn ze niet kapot. Misschien schoonmaken, van nieuw vet voorzien en opnieuw afstellen? En uiteraard dan ook een nieuwe naafkeerring monteren.
Het kan ook zijn dat er speling zit op de bovenste fuseepen.
Dat "geen lawaai" is wel iets waar je heel goed moet luisteren.
Ik had bij mijn vorige Defender tweemaal een kapot lager. Het eerste maakte onregelmatig goed herkenbare krakende en knarsende geluiden, een beetje alsof er een steentje gekraakt werd. Het tweede lager (ander wiel) maakte wisselend, vooral bij lagere snelheden en in bochten een kanarie-geluid. In beide gevallen was - ondanks in beide gevallen eerst nog ± 1.000 km naar huis - het niet makkelijk om de diagnose "kapot lager" te geven als je het wiel vrij liet draaien. Had je daarna het lager in de hand dan was je blij dat het niet meer in de naaf zat.
Maar goed, als het het lager is dan zou je ook een speling in de horizontale richting moeten kunnen voelen. Wel ook steeds wat draaien, want het lastige bij een kapot lager is dat het niet per se overal even veel meegeeft ... en lawaai maken: dan "moet" je als je het zeker wilt weten met een stethoscoop op de as of swivel luisteren (wellicht heeft de 109 vrijloop-naven, dat is dan een voordeeltje).
Soms kan je een lager ook "goed" horen als je de auto van een lichte helling laat rollen. Soms maakt een bochtje naar links of rechts ook nog verschil.
Tijdens het rollen zonder verdere geluiden werkt de auto zelf als "stethoscoop".
Groeten MarcS
Re: Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
Tis niet dat ik nou rol in het geld, maar als ik de boel uit elkaar haal en de lagers in m'n handen heb dan steek ik nieuwe. Of ze nou één jaar of 25 jaar oud zijn.
Maar het verschil tussen de fusee en wiellagers is best te voelen daar de wiellagers ook in de stuurrichting dezelfde speling zullen laten voelen.
Maar het verschil tussen de fusee en wiellagers is best te voelen daar de wiellagers ook in de stuurrichting dezelfde speling zullen laten voelen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
Edward schreef:Tis niet dat ik nou rol in het geld, maar als ik de boel uit elkaar haal en de lagers in m'n handen heb dan steek ik nieuwe. Of ze nou één jaar of 25 jaar oud zijn.![]()
![]()
Ieder z'n ding, maar ik vind het zonde geld. Als ik e.e.a. los heb dan bekijk ik de lagers heel goed en als er niks aan mankeert dan gaan ze er gewoon weer in (wel dik in het vet, maar dat moet je bij nieuwe ook). In principe gaat een lager kapot door gebrek aan smering en/of door zand/bagger dat in het lager komt.
Ik heb wel lagers op voorraad, mocht er eens eentje niet goed zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Speling linker voorwiel 109 serie 3 1981
Erik Peters schreef:Edward schreef:Tis niet dat ik nou rol in het geld, maar als ik de boel uit elkaar haal en de lagers in m'n handen heb dan steek ik nieuwe. Of ze nou één jaar of 25 jaar oud zijn.![]()
![]()
Ieder z'n ding, maar ik vind het zonde geld. Als ik e.e.a. los heb dan bekijk ik de lagers heel goed en als er niks aan mankeert dan gaan ze er gewoon weer in (wel dik in het vet, maar dat moet je bij nieuwe ook). In principe gaat een lager kapot door gebrek aan smering en/of door zand/bagger dat in het lager komt.
Ik heb wel lagers op voorraad, mocht er eens eentje niet goed zijn.
Tja, ieder zo z'n ding.
Toen bij mijn vorige Defender een voor een aan één kant twee wiellagers gingen hemelen en ik die liet vervangen zei de garagist (toen een betere LandRover-specialist) dat hij bij een kapot lager liefst alle wiellagers deed
Zoeist is natuurlijk goed voor de omzet, en minder goed voor de portemonnee van de klant ... hij drong overigens niet aan, ik kwam voor één wiel en hij deed zonder mokken één wiel, en bovendien vlot tussen de bedrijven door.
Interessant is wel dat het een voor een vervangen van de hemelende wiellagers afdoende bleek: de andere lagers bleven nog jaren klachtenvrij.
Als de lagers goed in het vet zitten (bij mij was dat dus af-fabriek bij twee lagers niet het geval) en als dat vet niet teveel vervuilt, dan kunnen de lagers zonder verdere aandacht tot wel een heel auto-leven meegaan.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten